کد خبر: ۱۱۱۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴ 22 July 2023

حسب تجربه چند دهه ای از شرکت در مجالس سالار شهیدان (ع) و آن چه که به عنوان توشه دانش اندک در این عرصه فراهم شده است، در آستانه حلول محرم الحرام ده نکته و توصیه کاربردی ارایه می گردند که ان شاء الله تعالی می توانند در برگزاری قویم تر و نورانی تر مراسم سوگواری سالار شهیدان (ع) تاثیر گذارند:

1. مجلس سالار شهیدان (ع) از جهاتی می تواند در ردیف شب های قدر قرار گیرد که در آن هر فرد به فراخور ظرف وجودی خویش از بارش فیض و فیضان الهی بهره می گیرد. باید کوشید سهم خود از فیض حضور در این مجالس را از مرتبه کسب مغفرت الهی، برآورده شدن چند حاجت خُرد و کلان دنیوی، به مرتبه نیل به مراتب قُرب و معرفت الهی ارتقاء بخشید.

2. اخلاص مهم ترین رکن رکین پذیرش هر عمل است که صد البته در باره برگزاری مجالس عزا برای سالار شهیدان (ع) نیز سریان دارد. از این جهت از هر گونه شوب و شائبه برای حضور در این مجالس اجتناب کنیم. مبادا کسی حضور خود را با متاع بی ارزش افتادن در قاب عکس فلان شبکه یا خبرگزاری معامله کند!

3. با صرف نظر از آن که به داشتن وضو در همه ساعات شبانه روز و به ویژه هنگام ورود به مساجد و مراقد شریف اهل بیت (ع) توصیه شده است، با توجه به جایگاه معنوی بس فرازمند مجالس سوگواری سالار شهیدان و حضور فرشتگان در این مجالس، از تحفظ بر وضو و طهارت غفلت نشود.

4. از باب آن که فرمودند مومن «قليل المؤونة و كثير المعونة» است، بدون داشتن چشمداشتی از چگونگی پذیرایی و سایر امکانات مورد توقع، در مجالس روضه و بیشتر به هدف استفاضه و رشد و خدمت بیشتر در این مجالس شرکت کنیم. مبادا به عذر نبودن سیستم سرمایش و گرمایش و تنگی جا و کیفیت پایین چای و پذیرایی و ... خود را از حضو در چنین فیض عظیمی محروم کنیم!

5. سخن گفتن از دنیا و مسایل آن در مسجد که مناطاً مجالس سالار شهیدان (ع) را نیز می تواند دربرگیرد، کراهت دارد. اما اگر گفت و شنودهایی از این دست مزاحمت برای جمع فراهم آورد و مثلا مانع شنیدن صدای خطیب و مداح برای دیگران شود، از مصادیق فعل حرام خواهد بود که شایسته علاقه مندان و عاشقان سالار شهیدان (ع) نیست.

6. صاف و زلال کردن دل از هر گونه خشم و خشونت و کینه و عداوت نسبت به دوستان، همسایگان، برادران و خواهران ایمانی همه وقت لازم است؛ زیرا باور داریم که روزی در بهشت کنار هم خواهیم بود. این مهم در مجالس امام حسین (ع) از اهمیت بیشتری برخوردار است. مبادا کسی به خاطر کینه خود را از فیض حضور در چنین مجالسی محروم کند یا اختلاف خود را به مجلس حسینی بکشاند!

7. عموم کسانی که مدیریت مجالس سالار شهیدان (ع) را برعهده دارند، مزد و مواجبی نمی گیرند و به عشق اهل بیت (ع) خود را وقف خدمت کرده اند؛ چنان که هزینه این مجالس بر دوش دین داران سنگینی می کند. از این جهت سزاوار است در کنار شرکت در این مجالس، با هر توشه و توانی که در اختیار داریم، به برگزاری ماندگارتر این مجالس یاری رسانیم.

8. خُردسالان و نوجوانان گل سرسبد مجالس حسینی به شمار می آیند. آنان به نهال های پر طراوتی می مانند که باید از نور معنویت مجالس سالار شهیدان (ع) سیراب گردند. از این جهت مناسب است تمهیدات لازم برای حضور شیرین و پرجاذبه آنان اندیشیده شود. مبادا کسی خاطر بس لطیف آنان را در چنین مجالسی بیازارد!

9. مجلس سوگواری سالار شهیدان به مثابه کشتی نجاتی است در دریای پر تلاطم که می تواند به عنوان تنها راه نجات غرق شدگان در گرداب گناه و لغزش نقش آفرینی کند. تجربه نشان داده که عموم گناهکاران به رغم انغمار در گناه، خود را با شوق و اشتیاق به چنین مجالسی می رسانند. نگاه طبیبانه و همراه با مهر و عطوفت به آنان می تواند به پیوستن کامل آنان به جمع دین دارانِ متعبد تاثیر گذار باشد. دایره شرکت کنندگان در مجلس سالار شهیدان (ع) را تنها به عابدان شب و زاهدان روز تنگ نکنیم!

10. به استناد روایت نبوی هر فردی که در مسجد درنگ دارد تا زمانی که غیبت نکند، در عبادت است. مفهوم این روایت آن است که مجالس دینی و معنوی را نباید با گناهان همراه ساخت. از این جهت باید مراقب بود تا مجالس سالار شهیدان (ع) به عرصه ای برای غیبت، تهمت و آزار زبانی و رفتاری نسبت به دیگران یا بستری برای بزک، خودنمایی و خودآرایی افراد تبدیل نگردد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار