تولیت آستان حضرت معصومه‌(س) با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر جان مایه قیام امام حسین‌(ع) است، گفت: باید از عزاداری‌هایی که پیام احیاگرانه‌ای ندارد، پرهیز کنیم.
کد خبر: ۱۱۱۵۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹ 20 July 2023

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی چهارشنبه در دویست‌وسیزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار کرد: عزاداری‌ها تفرقه‌ای به دنبال نداشته باشد و وحدت و انسجام جامعه را تقویت کند.

امام جمعه قم همچنین امر به معروف را جان مایه قیام سیدالشهدا(ع) توصیف کرد و گفت: با گفتار و رفتارمان نمونه و درس آموخته این مکتب باشیم تا آنچه که هدف اصلی امام حسین(ع) از قیام بود را اعتلا بخشیم.

آیت‌الله سعیدی در ادامه خاطرنشان کرد: چنین اُمتی می‌تواند زمینه‌ساز حکومت جهانی امام زمان(عج) باشد.

امر به معروف جان مایه نهضت سیدالشهدا(ع) است

نقشه مهندسی فرهنگی کشور دارای برش استانی است

عضو شورای انقلاب فرهنگی نیز طی سخنانی با بیان این مطلب که بُرش و پیوست فرهنگی در نقشه مهندسی فرهنگی کشور در نظر گرفته شده است، گفت: مسئولیت این کار در هر استان بر عهده شورای فرهنگ عمومی گذاشته شده است.

حجت‌الاسلام حمید پارسانیا افزود: آیین‌نامه کاملا مشخص است، در شورای حوزوی می‌توانیم کمک کنیم، شورای برنامه‌ریزی موظف است با شورای فرهنگ عمومی استان همکاری کند.

وی گفت: این یک کار بنیادین و مانند سند بالا دستی حرکت‌های فرهنگی این مجموعه است، فارغ از اینکه نقشه‌ حرکت‌ها را مشخص می‌کند از اینرو که سند ملی است، اهمیت زیادی دارد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: با توجه به اینکه مصوبه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در بودجه کشور لحاظ شود در صورت نوشته شدن این برش فرهنگی می‌توان متناسب با آن، برای بودجه استانی نیز مطالبه کرد، به طور طبیعی بودجه فرهنگی قم هم باید در سطح بودجه‌های ملی دیده شود، چون ظرفیت خوبی برای این استان پدید می‌آورد.

پارسانیا در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت شورای تخصصی حوزوری نیز مورد توجه باشد در شرایطی قابل استفاده است.

امر به معروف جان مایه نهضت سیدالشهدا(ع) است

اصلاح تابلوهای اصناف قم باعث تعطیلی کسب و کار نشود

استاندار قم نیز طی سخنانی با اشاره به مغایرت داشتن برخی تابلوهای اصناف با شئون‌های اسلامی و فرهنگی گفت: بعضی واحدهای صنفی برای تابلوهای خود هزینه‌های کلانی کرده‌اند، تعیین مهلت ۱۰ روزه برای اصلاح تابلوهایی که با شئون‌های اسلامی مغایر است، جای قدردانی دارد، ولی تا حد ممکن جهت‌گیری به سمتی باشد که قبل از اینکه اقدامی برای پلمپ صورت گیرد، تابلوها اصلاح شود.

سید محمدتقی شاهچراغی در ادامه تاکید کرد: کسب‌وکارها تا جایی که ممکن است تعطیل نشود.

وی با ذکر این نکته که نصب تابلوهای مغایر با شئون‌های اسلامی گله‌مندی معتمدان و متدینان را در پی‌داشته است، تصریح کرد: در این رابطه اطلاع‌رسانی صورت گیرد، از این پس باید به گونه‌ای حرکت کنیم که به هیچ وجه شاهد نصب این تابلوها نباشیم، چون برخی‌ اصناف به‌واسطه نداشتن آگاهی برای این کار هزینه می‌کنند.

این مقام ارشد اجرایی در قم همچنین گفت: با تبیین و توجیه و تذکر پیش برویم و هر کجا تمکین نکردند، مطابق قانون اقدام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که برخی هیات‌های عزاداری به لحاظ چهره و پوشش ظاهر مناسبی ندارند، خاطرنشان کرد: این کار ممکن است هدفمند و یا غیرهدفمند باشد، به هر صورت هیات‌ها باید توجیه شوند تا برخی جوان‌هایی که در این هیات‌ها حضور پیدا می‌کنند باعث مزاحمت نشوند.

هزار مداح نوجوان در قم فعالیت می‌کنند

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم نیز با اشاره به وجود حدود ۲ هزار مداح متعارف در این استان گفت: یکهزار مداح جوان و نوجوان هم داریم، تمرکز امسال در محرم بر این مداحان است.

حجت‌الاسلام مرتضی شعبان‌زاده اضافه کرد: با حدود ۳۰۰ نفر از این مداحان جلسه‌ای تشکیل شده که این آغاز ارتباط با نسل جدید و آینده مداحی است که تا به حال مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پنج مجموعه در قم در عرصه تربیت مداح فعالیت دارند، گفت: با این مجموعه‌ها هماهنگی ایجاد شده و باید مراقبت شوند تا جریان مداحی سالم و انقلابی باشد و گرفتار ابتذال نشود.

شعبان‌زاده، ارتباط فراگیر با شبکه بانوان قم را مورد توجه قرار داد و گفت: در قم ۱۰۵ هیات و ۲ هزار محفل خانگی وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آنان از سوی بانوان اداره می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: رسیدگی به محافل خانگی وسعت کارهای فرهنگی را افزایش می‌دهد از این رو چند نشست برای توجیه مسئولان و موثران محافل خانگی و هیات‌های بانوان استان برگزار شد.

شعبان‌زاده یادآور شد: در کنار هیات‌های مذهبی استان پدیده حسینه‌های کودک را نیز داریم، ولی غافل هستیم، اگر این امر رونق بگیرد، حضور خانوادگی در هیات‌ها تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: حداقل ۱۶۵ حسینیه کودک وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰ مربی زن امر رسیدگی، تقویت و هویت بخشی به این حسینیه‌ها را انجام می‌دهند.

وی همچنین اجرای برنامه‌هایی نظیر چهارپایه خوانی توسط کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرار داد و گفت: باید شیرخوارگان حسینی که در حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران جریان دارد را به سایر محافل، محله‌ها و روستاها توسعه دهیم و کوچک‌سازی کنیم.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده ادامه داد: اجرای ۴۰ برنامه شیرخوارگان حسینی در روستاهای استان قطعی شده است، اگر می‌خواهیم به صورت جدی به موضوع بانوان و کودکان بپردازیم، محرم بهترین مسیر است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۲۵۰ امام جماعت در اداره‌های استان گفت: با توجه به وجود ۵۰ هزار کارگزار در استان، فراگیرترین شبکه دینی امامان جماعت هستند که با شبکه کارمندها ارتباط برقرار می‌کنند.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده با اشاره به برگزاری نشست با امامان جماعت به منظور ایجاد مصونیت فکری و توانمندسازی برای پاسخ‌گویی به مراجعه‌های مردمی گفت: ۱۵۰ امام جماعت از نظر قرائت نماز و مصاحبه عمومی گزینش شدند.

شعبان‌زاده خاطرنشان کرد: در قم از هزار و ۷۴۷ هیات ثبت شده، هزار و ۳۰۰ هیات فعال هستند.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ هیات اتباع نیز در این استان وجود دارد.

این مسئول فرهنگی همچنین بیان داشت: در ایام محرم هزار و ۵۰۰ امام جماعت در ۷۰۰ مسجد قم حضور دارند.

وی حضور هزار و ۵۰۰ امام جماعت در هیات‌های مذهبی را مورد توجه قرار داد و گفت: ۴۰۰ مبلغ در شبکه روستایی همچنین ۳۰۰ مبلغ نیز در ۱۷ بوستان شهر قم مشارکت دارند که زیرساخت و امنیت لازم برای این کار از سوی شهرداری و سپاه تامین شده است.

وی اضافه کرد: امسال در بوستان‌های علوی و الغدیر اقامه نماز مغرب و عشا انجام می‌شود که فضای عمومی بوستان را تلطیف می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به کمک‌های جهاد کشاورزی این استان برای تامین اقلام مورد نیاز هیات‌های عزاداری محرم بیان داشت: اداره‌کل آموزش و پرورش استان هم ۵۰ باب مدرسه را در اختیار هیات‌های عزاداری قرار داده و شهرداری نیز ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع بنر برای تبلیغ محیطی اختصاص داده است.

وی همچنین یادآور شد: ۴۱۰ هیات و مسجد را بازدید کردیم، و این تعداد به ۶۰۰ مسجد خواهد رسید.

 

۲۰ آسیب هیات‌های عزاداری احصا شد

مسئول دفتر اجتماعی، سیاسی حوزه‌های علمیه نیز با اشاره به شناسایی ۲۰ آسیب مربوط به هیات‌های عزاداری گفت: ما آمادگی داریم، این آسیب‌ها را برای ادارات کل تبلیغات اسلامی و فرهنگ ارشاد اسلامی ارسال کنیم تا در شورای فرهنگ عمومی، بررسی و راهکار لازم برای رفع آن ارائه شود.

حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی با اشاره به طرح غنی‌سازی محتوایی مداحی مداحان گفت: مداحان قم الگوی مداحان کشور هستند در گذشته، مداحی‌ها غالبا انقلابی و هدفمند بود ولی اکنون این‌گونه نیست.

این مقام حوزوی تصریح کرد: عده‌ای در مداحی‌های خود مسائل اخلاقی، موعظه و عقیدتی را مطرح می‌کردند اماامروز به فراموشی سپرده شده، اداره‌کل تبلیغات و نهادهای مربوطه طرح غنی‌سازی محتوایی مداحان را در دستور کار قرار دهند.

 

قم ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت گردشگری دینی جهان اسلام دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم نیز با بیان اینکه این استان در سال ۲۰۳۰ ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت گردشگری دینی جهان اسلام را دارد، گفت: وجود بارگاه حضرت معصومه، مسجد جمکران، حضور عالمان دینی، مدارس و حوزه‌های علمیه و طلبه‌های خارجی از ۱۱۰ کشور از مشخصه‌های بین‌المللی شهر قم به شمار می‌آید.

علیرضا ارجمندی در ادامه با اشاره به نیازهای قم در حوزه صنایع دستی گفت: شهر عقیق به وسعت ۲۰ هکتار یک مرکز تجمعی است که برای هنرمندان صنایع دستی در حال احداث می‌باشد، بهره‌برداری از این طرح، از نیازهای میراث فرهنگی استان است.

وی یادآور شد: در قم پنج هزار صنعتگر و ۵۷ رشته صنعتی داریم، طرح شهر عقیق حداقل ۵۰۰ کارگاه دارد که محصول‌های فرهنگی در آنها تولید می‌شود.

مدیرکل میراث قم همچنین گفت: نهادهای فرهنگی می‌توانند سیاست‌گذاری کنند و این پیام‌های فرهنگی را با برنامه و به نوعی رساتر، گویاتر و جهت‌دارتر هدایت کنند.

ارجمندی در ادامه تاکید کرد: اگر زمین مورد نیاز برای این طرح محقق شود، موضوع پیوست فرهنگی باید به شکل جدی دنبال شود.

این مسئول در بخشی از سخنان خود با اشاره به نیازهای فرهنگی حوزه میراث فرهنگی استان گفت: در قم ۶ هزار اثر تاریخی را کشف کرده‌ایم و نگهداری می‌کنیم، ولی همچنان یک موزه نداریم.

ارجمندی اظهار کرد: موزه، مرکز فرهنگ و تمدن یک شهر است، این آثار تاریخی در یک مخزن امن و بسیار خوبی نگهداری می‌شود که در کشور کم نظیر است.

وی گفت: اشیا تاریخی فوق‌العاده خوبی در قم وجود دارد، اگر شهرداری در بلوار پیامبر اعظم(س) زمین بدهد، تبدیل به موزه می‌کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: قم‌گردی، ارتقای سطح فرهنگی پرسنل در زمینه‌های مختلف به‌ویژه حجاب و عفاف و آموزش شیوه امر به معروف و نهی از منکر نیز از دیگر نیازهای فرهنگی میراث فرهنگی استان می‌باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار