استادتمام گروه سازه‌های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز از پیش‌بینی سال آبی مرطوب برای خوزستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰ 25 June 2023

دکتر مهدی قمشی اظهار کرد: خوشبختانه در سال آبی که اکنون در آن هستیم خشکسالی نداشتیم و خوزستان سال آبی نرمال و کمی بالاتر داشت. سال آبی از مهرماه آغاز می‌شود و تا شهریورماه ادامه دارد که در دوره اخیر، از نظر بارندگی نرمال بود البته اشکال این جا است که بارندگی پس از سال خشک رخ داد و با کمبود آورد رودخانه یا تاخیر در آن روبه‌رو شدیم وگرنه سال آبی خشک نبوده است.

وی با اشاره به وضعیت آبی استان خوزستان افزود: در استان خوزستان و اطراف آن سال آبی نرمالی داشتیم؛ آورد رودخانه‌های استان خوزستان وابسته به استان‌های مجاور است و از این جهت تنها استان ایلام بارندگی کمتر از نرمال داشت اما بارندگی در استان کهگیلویه و بویر احمد خیلی خوب و بالاتر از نرمال بود. حوضه‌های کارون، مارون و زهره نیز خوشبختانه آورد خوبی داشتند. فعلا پیش‌بینی‌های اقلیمی برای سال آبی آینده نیز نشان می‌دهد که تقریبا فصل مرطوبی داریم.

استادتمام گروه سازه‌های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در حقیقت در صورتی که خشکسالی رخ دهد در هیچ جا نمی‌توان جلوی آن را گرفت اما می‌توان آن را مدیریت کرد. بخشی از این پدیده ناشی از مسائل هیدرولوژیکی است که در تمام طول تاریخ تاکنون وجود داشته و رخ داده است. بخشی از این پدیده اکنون به تغییر اقلیم منتسب شده است که البته به طور جد تغییرات اقلیمی از پدیده خشکسالی هیدرولوژیکی هنوز تفیکیک نشده است که بتوانیم این دو را از هم تشخیص دهیم.

وی گفت: پارامترهایی که در تغییر اقلیم می‌توانند موثر باشند و وضعیت اقلیم را بهبود ببخشند از جمله فعالیت‌های انسانی و صنعتی، افزایش دما و... بر خشکسالی هیدرولوژیکی هستند. آوردها و بارندگی‌ها تحت تاثیر تغییرات اقلیمی هستند ولی ما نمی‌توانیم دقیق اندازه‌گیری کنیم که چقدر از آن، بر خشکسالی هیدرولوژیکی موثر است.

قمشی ادامه داد: در هر صورت اگر بتوانیم در کل جامعه جهانی جلوی افزایش دما و متوسط درجه حرارت کره زمین را بگیریم، روی وضعیت خشکسالی تاثیر خواهد داشت.

وی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت سال آبی آینده در استان خوزستان یادآور شد: هرچه به فصل آبی آینده نزدیک‌تر شویم، امکان پیش‌بینی دقیق‌تر می‌شود. البته پیش‌بینی کلی شده است و به نظر می‌رسد فصل آبی آینده مرطوب خواهد بود. احتمالا از آبان‌ماه بارندگی آغاز خواهد شد و البته احتمال وقوع بارندگی‌ها ۷۰ درصد است و ۳۰ درصد احتمال خطا دارد. با این وجود، امیدواریم فصل آبی آینده فصل خوبی باشد.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار