بررسی نتیجه یکساله افزایش ساعات کار اداره های دولتی
البته که با شرایط کشور همه باید برای پیشرفت و آبادانی حداکثر تلاش خود را داشته باشند اما به نظر می رسد این تصمیم دولت یازدهم بسیار شتاب زده و بدون بررسی کارشناسانه و صرفا رفع عدم تطابق قانونی مصوبه دولت قبل بود.
کد خبر: ۱۱۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴ 07 March 2015
به گزارش تابناک ساعت که نزدیک چهار عصر می شود دیگر نمیشود برای باقی ساعات روز برنامه ریزی کنی . نه اینکه نخواهی.  برنامه ریزی با توجه به وضعیت وحشتناک ترافیک کمی مشکل است.

بیشتر مردمی که در تهران زندگی می کنند بعد از ساعات کاری ادارت به دلیل حجم زیاد ترافیک اگر کار واجب و ضروری نداشته باشند، ترجیح میدهند زودتر به خانه هایشان پناه ببرند و عطای کارهای کمتر ضروری را به لقایش ببخشند یا ترجیح می دهند به اخر هفته که حجم ترافیک سبکتر است، واگذار کنند.

در دولت قبل تصمیم گرفته شد ساعات کار ادارت 8 صبح تا 14.30 دقیقه بعد از ظهر باشد. فارغ از نقدهایی که به این تصمیم  وارد بود که مهمترین آن پایین آمدن راندمان کار ادارات و ضربه خوردن به اقتصاد کشور بو غیر قانونی ود، اما آن اقدام یک نتیجه مثبت داشت که کاهش چشمگیر ترافیک پایتخت بود.

با شروع کار دولت یازدهم دولتمردان تشخیص دادند با توجه به اینکه باید ساعت کار کارمندان دولت در هفته 44 ساعت باید باشد ساعت کار ادارات دولتی مستقر در شهر تهران از ساعت 7:30 تا 16:15 دقیقه  باشد. همزمان شدن این تصمیم با آغاز سال تحصیلی سبب شد بار ترافیک به نحو چشمگیری افزایش پیدا کند که به تبع آن مصرف سوخت و حجم آلاینده ها نیز دو چندان شد.

 البته که با شرایط کشور همه باید برای پیشرفت و آبادانی حداکثر تلاش خود را داشته باشند اما به نظر می رسد این تصمیم دولت یازدهم بسیار شتاب زده و بدون بررسی کارشناسانه و صرفا رفع عدم تطابق قانونی مصوبه دولت قبل بود.

نکته مهم این است که بیشتر کارمندان اداراتی که ارباب رجوع ندارند یا مراجعه کننده کمتری دارند بعد از ساعت 2 عملا بیکار هستند و این  اقدام جز افزایش مصرف آب، برق، گاز و اینترنت منفعتی نداشته است.

دوم اینکه قبل از اینکه ساعت کاری در دولت قبل کاهش پیدا کند، دولت به کارمندان خود ناهار می داد اما پس از کاهش ساعت کاری رستورانهای ادارات جمع شد و بیشتر اداره ها و سازمانها ترجیح دادند پول ناهار را به حساب کارمندان خود واریز کنند.

در حال حاضر نیز بیشتر اداره های تهران همان روال قبل را دارند و فقط بعضی ارگانها در رستوران برای کارمندان خود امکان صرف ناهار را مهیا کرده‌اند.

اگر گذرتان به یکی از ادارات دولتی آن هم در ساعت ناهار افتاده باشد بوی انواع غذاها به مشام ارباب رجوع می رسد و البته بیشتر کارمندان در اتاق و پشت میز خود نشسته و ناهار صرف می‌کنند که این موضوع چندان خوشایند نیست.

اصولا برای دست یابی به توسعه توجه به عوامل کیفی از عوامل کمی مهمتر است. همه مي دانيم ميانگين ساعت مفيد كار در ادارات دولتی ظاهرا حدود یک ساعت در بهترین حالت است و افزایش ساعات کار با توجه به مشکلات مترتب بر آن، منفعت كه نخواهد داشت هيچ، ضرر هم با خود به همرا می‌آورد.

البته تصمیم دولت در ساعت شروع به کار بانک ها، مدارس و مراکز نظامی چندان تغییری ایجاد نکرد. ساعت شروع کار آنها در تمام کشور پیش از این هم همین زمان بود. درواقع این تغییر ساعت برای دستگاه های اجرایی، سازمان ها و مراکز آموزشی و خدمات درمانی است. فقط ساعت شروع به کار بانک‌ها در تهران از 8 صبح تغییر و از ابتدای مهرماه دوباره به 7:30 برگشت. 

شاید اگر برای تردد کارمندان فکری می شد هم از بار ترافیک کاسته می شد هم کارمندان بعد  از خروج از اداره و در ساعات اوج ترافیک به مشکل بر نمی‌خوردند.

ذکر این نکته ضروری است که برای روشن شدن موتور شکوفایی اقتصاد  و رونق باید تلاش و کار دوچندان شود و کشور ما تا رسیدن به آرمانهای افق 1404 فاصله زیادی در پیش دارد اما به جای اخذ تصمیماتی که تاثیر مثبتی بر ارسیدن به اهداف چشم انداز ندارد  می‌توان از روشهای بهتری بهره برد.

اینکه کارمندان موظفند 44 ساعت در هفته کار کنند فقط از نظر کمی نباید محاسبه شود.

کارمندی که ساعت چهار و پنج عصر از اداره خارج می شود و اگر مرد باشد مجبور است برای گذران زندگی خانواده دو شیفت کار کند یا اگر زن باشد مسئولیت رتق و فتق امور خانواده و تربیت فرزندان را به عهده دارد بعد از چند ساعت در راه ماندن و تحمل ترافیک و آلودگی هوا به خانه می رسد دیگر حوصله ای برای انجام سایر وظایف خود دارد ؟
 
آبا کودکان این خانواده ها درک درستی از خانواده و پدر و مادر خواهند داشت؟ چرا دولت راههای دیگر را امتحان نمی کند. مثلا هزینه تحمیل شده به بودجه جاری بابت افزایش این ساعت کار را برای افزایش انگیزه کارمندان دولت در همان ساعت کار قبلی و یا تامین تجهیزات به کار می‌گرفت اینگونه شاید مشکل ترافیک روزهای کاری و آلودگی و دهها مشکل دیگر حل و در مصرف آب و برق و گاز و اینترنت هم صرفه جویی شود.

البته که دولت‌ها به دنبال بهترین راهکار برای شکوفایی اقتصاد کشور است اما به نظر می رسد فقط توجه به بحث کمی ساعات کار کارمندان فارغ از کیفیت و تخصص نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
جانا سخن از زبان ما می گویی تحلیل بسیار خوبی بود متاسفانه پس از طی آزمون های مختلف و پس از تحصیلات به استخدام دولت درآمده ایم تا مثل شهروند درجه دو به ما نگاه شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار