مسئول بخش اهداکنندگان خون اداره‌کل انتقال خون خوزستان گفت: ۹۰ تا ۹۵ درصد خون مورد نیاز بیمارستان‌های استان خوزستان توسط اهداکنندگان خون خوزستانی و مابقی از استان‌های همجوار تامین می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹ 14 June 2023

دکتر لاله نظری با اشاره به ۱۴ ژوئن (۲۴ خردادماه) روز جهانی اهدای خون، در خصوص وضعیت اهدای خون در خوزستان اظهار کرد: حدود ۵۶ درصد از اهداکنندگان خون در خوزستان، اهداکنندگان مستمر هستند یعنی افرادی که حداقل دو بار در سال خون اهدا می‌کنند. مردان حداکثر سالانه چهار بار یعنی هر سه ماه یک بار و زنان سالانه سه بار یعنی هر چهار ماه یک بار می‌توانند خون اهدا کنند.

وی افزود: ۹۰ تا ۹۵ درصد خون مورد نیاز بیمارستان‌های استان خوزستان توسط اهداکنندگان خون خوزستانی تامین می‌شود. با توجه به اینکه بسیاری از مردم از استان‌های مجاور برای انجام جراحی به خوزستان مراجعه می‌کنند، مقدار باقیمانده نیاز خون بیمارستان‌ها نیز از استان‌های همجوار تامین می‌شود.

نظری با اشاره به شرایط اهدای خون گفت: اهداکنندگان خون باید در محدوده سنی ۱۸ تا ۶۵ سال و دارای حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم باشند. البته اهداکنندگان مستمر خون می‌توانند تا ۷۰ سال خون اهدا کنند. داشتن سلامت جسمی و روحی نیز برای اهدای خون الزامی است.

وی با اشاره به انجام مصاحبه پزشکی با متقاضیان اهدا قبل از دریافت خون، بیان کرد: افرادی که قصد اهدای خون دارند باید بیماری‌های خود، داروهایی که مصرف می‌کنند یا رفتارهای پرخطر خود را با پزشک مطرح کنند و مطمئن باشند همه مواردی که مطرح می‌کنند محرمانه می‌ماند و هیچ جایی درز پیدا نمی‌کند.

مسئول بخش اهداکنندگان خون اداره‌کل انتقال خون خوزستان در خصوص محدودیت‌های اهدای خون افزود: افرادی که عمل جراحی قلب باز انجام داده‌اند، افراد مبتلا به کم خونی و برخی بیماران کلیوی از جمله کسانی هستند که نمی‌توانند خون اهدا کنند.

نظری با اشاره به محدودیت‌های اهدای خون پس از حجامت نیز عنوان کرد: مردم برای کاهش غلظت خون بالا می‌توانند به جای حجامت، خون اهدا کنند؛ البته پزشک حتما باید میزان غلظت خون این افراد را بداند زیرا در صورت غلظت خون بسیار بالا ممکن است خون فرد در صورت اهدا نیز به درد بیماران نخورد. توصیه می‌شود افراد دارای غلظت خون بالا به جای حجامت، فصد خون انجام دهند.

وی در خصوص شرایطی که باید قبل و بعد از اهدای خون رعایت شود، گفت: افرادی که برای نخستین بار می‌خواهند خون اهدا کنند باید سن ۱۸ تا ۶۵ سال، وزن بالای ۵۰ کیلوگرم و شرایط جسمی و روحی سالم داشته باشند و با در دست داشتن کارت ملی به سازمان انتقال خون مراجعه کنند. برای این افراد مصاحبه پزشکی انجام می‌شود و در صورت داشتن شرایط لازم، خون‌گیری انجام می‌شود.

نظری تاکید کرد: کسانی که صبح برای اهدای خون مراجعه می‌کنند باید قبل از اهدای خون صبحانه بخورند و افرادی که بعد از ظهر مراجعه می‌کنند نیز باید ناهار خورده باشند. قبل از ورود به سالن خون‌گیری نیز باید دو لیوان آب مصرف کنند. افرادی که می‌خواهند برای اهدای خون مراجعه کنند باید از صبح همان روز تا پس از اهدای خون، مایعات بیشتری مصرف کنند.

منبع/ایسنا

برچسب ها: اهدای خون ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار