مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از کاشت پنج هکتار تریتیکاله در اراضی کشاورزی شهرستان های یزد ، خاتم و ابرکوه در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۶ 11 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، «یدالله جواد پور» با اشاره به این که تریتیکاله حاصل تلاقی چاودار و گندم است و به آن  چاودم هم می‌گویند، اظهار کرد : این گیاه در بهار و پاییز کشت شده و نسبت به سرما ، خشکی و شوری از گندم و جو مقاومتر است.

وی افزود : این محصول در خاکهای کمتر حاصلخیز و شنی عملکرد مناسب تری از چاودار و گندم داشته و در مقایسه با جو تولید دو برابر دارد.

جواد پور گفت: به طورکلی تریتیکاله  ۲۰ درصد برتری عملکرد نسبت به گندم داشته و مقاومت خوبی نسبت به ریزش دارد.

وی اضافه کرد: عملکرد این محصول در هکتار در مناطق مختلف کشور به طور متوسط ۷ تن و عملکرد کاه تولیدی تا ۱۰ و نیم تن در هکتار گزارش شده است.

این مسئول ضمن اشاره به این که دانه تریتیکاله دو منظوره مصرف می‌شود، ذکر کرد: از آرد آن برای تهیه انواع شیرینی کیک و نان مخصوص استفاده میشود، اختلاط آرد گندم و تریتیکاله موجب افزایش ماندگاری و پوکی نان شده و کیفیت نان را بهبود می‌بخشد.

مدیر زراعت ذکر کرد: از دیگر مصارف این محصول می توان به تامین علوفه واحدهای دامداری اشاره کرد،با توجه به کیفیت مطلوب در تغذیه دام وطیور از گندم و جو برتر است زیرا اسید آمینه لیزین بالاتری نسبت به گندم دارد.

جوادپور در پایان افزود: این گیاه تحمل بالایی در مزارع سر چرا توسط دام دارد و به عنوان علوفه سبز در چرای مزرعه‌ای و علوفه سیلو شده استفاده می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار