کد خبر: ۱۱۰۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷ 21 May 2023
به گزارش تابناک مازندران ، مدیر جهاد کشاورزی ساری از اجرای خشکه کاری برنج در 2 هزار مترمربع مزارع روستای اسلام ده بخش رودپی این شهرستان خبر داد.

 سید اسماعیل علوی با بیان اینکه خشکه‌کاری شالی در زمین‌های مستعد با هدف مقابله با خشکسالی مزارع برنج و صرفه‌جویی در مصرف آب است، اظهار کرد: 2 هزار مترمربع خشکه کاری برنج در روستای اسلام ده دهستان پنبه زارکتی شهرستان ساری انجام شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه دوره رشد برنج در فصل گرم سال است، تصریح کرد: فرآیند کشت تا برداشت این محصول در معرض دمای بالاست که باعث افزایش تبخیر و تعریق زیاد و میزان مصرف آب بیشتر است.

 

این مسوول روش «خشکه‌کاری» را به عنوان یکی از شیوه‌های جایگزین کشت معمولی برنج دانست و افزود: با توجه به محدودیت منابع آب، معرفی شیوه‌هایی از کشت و آبیاری که میزان مصرف آب را کاهش دهد، بسیار ارزشمند است.

 

وی با بیان اینکه در روش خشکه کاری 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود ولی عملکرد محصول کاهش 20 درصدی دارد، ادامه داد: از مزایای روش کشت بذر در بستر خشک می‌توان به کاهش آلودگی خاک و آب، بهبود تهویه خاک، بهبود شرایط خرد اقلیم مزرعه، کاهش بیماری‌ها و آفات برنج، بهبود تراز آبی و پیشرفت اقتصاد منطقه با کاهش مصرف آب تا میزان 50 درصد در مقایسه با روش نشاکاری سنتی اشاره کرد.‌ 

 

علوی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش کشت برنج با روش رایج و سنتی، مصرف فراوان آب و زحمت زیاد کشاورزان است، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی جاری و زیرزمینی، می‌طلبد پژوهش و ترویج در اقلیم‌های مختلف به سمت روش‌هایی با مصرف آب کمتر، سهولت و بهره‌وری بیشتر، پیش برود تا کشاورزان در شرایط کم‌آبی، از فواید حاصل از این کشت سودمند محروم نشوند و تولید این محصول رونق داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار