دبیر ستاد گیاهان دارویی استان خبر داد؛
به گفته دبیر ستاد گیاهان دارویی، به علت برداشت بی رویه، برخی گیاهان خوراکی و گیاهی در مراتع کهگیلویه و بویراحمد در حال انقراض است.
کد خبر: ۱۱۰۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶ 04 May 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، دبیر ستاد گیاهان دارویی در جلسه ستاد گیاهان دارویی استان گفت: تعداد زیادی از گونه‌های خوراکی در سطح وسیعی از مراتع به علت ریشه کنی بی رویه در حال انقراض است.
عزیزالله جعفری افزود: با توجه به ضرورت حفظ تنوع زیستی گیاهان، اقدامات برای پشتوانه حیات و بازسازی این عرصه‌ها پرهزینه است.
جعفری اضافه کرد: برای پیشگیری از انقراض گیاهان در عرصه‌های منابع طبیعی، حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و گیاهان دارویی و همچنین خوراکی ضروری است.
وی با اشاره به راهکار‌های حفاظت از گیاهان و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اجرای طرح‌های آموزشی برای پرورش گیاهان در مراتع و مزارع، فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و گیاهی، ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه انواع گیاهان دارویی و خوراکی و ایجاد صنایع تبدیلی از مهمترین راهکار‌ها برای حفظ گونه‌های گیاهی در استان است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: خلاء قانونی برای برخورد با متخلفان و سوجویان عرصه‌های گیاهی، جنگلی و همچنین مناطق حفاظت شده یکی از مهم‌ترین دلایل انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری در کهگیلویه و بویراحمد است.
باقری فرد افزود: در بهره‌برداری از منابع طبیعی قانون ریشه کنی بوته‌ها در مناطق کویری را ممنوع کرده و این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد جزء مناطق کویری نیست و همین خلاء قانونی راه فراری برای ریشه کنی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم در این جلسه گفت: برای توسعه اشتغال، تولید و درآمد هم در طرح‌های خُرد و کلان هم در فعالیت‌های جمعی و فردی باید سرمایه گذاری شود.
عسکری با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی می‌تواند به بهبود اقتصاد خانوار‌ها کمک کند افزود: سیاست گذاری در این حوزه باعث تخصیص اعتبارات و منابع مختلف بانکی بیشتری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه با مشارکت بنیاد علوی طرح‌های خوبی در زمینه کشت گیاهان دارویی در استان اجرا شده است، اضافه کرد: بیش از ۲۰۰ نفر در استان با مراجعه به بنیاد علوی متقاضی تسهیلات برای کشت گیاهان دارویی هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با بیان اینکه گیاهان دارویی یکی از محور‌های توسعه استان است، گفت: محققان استان با استفاده از لایه میانی بلوط و همچنین سیر و موسیر دارویی برای "مصرف دام" تولید کردند.
عسکری افزود: محققان استان همچنین  با استفاده از گیاهان دارویی در حال تولید دارو‌هایی برای مصرف انسانی هستند که تولید این نوع دارو‌ها زمان‌بر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار