رویداد سقاخانه برای نخستین بار با همکاری و فعالیت مشترک دفتر تبلیغات و سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم در قم آغاز به کار کرد تا میزبان ایده های مناسب در حوزه زیارت و گردشگری مذهبی باشند.
کد خبر: ۱۰۸۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴ 03 January 2023

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی در نشست خبری این رویداد اظهار داشت: این رویداد به صورت ملی و با هدف جذب ایده های استارتاپی و فرهنگی در حوزه زیارت و تبدیل آنها به خدمت یا محصول برگزار می شود.

وی با اشاره به تاریخچه زیارت در قم گفت: در طول تاریخ و بعد از تدفین حضرت معصومه (س) شاهد ابتکارات و نوآوری هایی در حوزه زیارت هستیم که امروز برای ما تازگی ندارند اما در زمان خود، بدیع و تازه بودند.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اضافه کرد: ابتدا پیکر حضرت معصومه (س) در قبرستان بابلان مدفون شد، سپس با توجه به رفت و آمد مردم برای زیارت قبر مقدسه، به فکر ایجاد ساختمان افتادند و بعد آرام آرام هنرهای سنتی و تجسمی اضافه شد و حال و هوای حرم را معنوی کرد.

بعد از آن، ضریح سازی به عنوان یک نوآوری اتفاق افتاد و کم کم سردر و صحن و سرا ساخته شد. آرام آرام هرچه جلوتر می آئیم، کفشداری، سقاخانه و نقارخانه به حرم اضافه شد.

وی افزود: با افزایش رفت و آمد مردم به شهر قم برای زیارت حرم مطهر حضرت عصومه (س)، بازارهای خرید و مسافرخانه در اطراف حرم ایجاد شدند و سیستم هتلداری پا گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی عنوان کرد: رویداد سقاخونه این پرسش را فراروی استارتاپ ها و صاحبان ایده قرار می دهد که در شهرهای زیارتی با وسعت مشهد، قم و شیراز چه اتفاقات نو و ابتکارات و خلاقیت هایی برای رفاه حال زائرین و معنوی تر کردن حال و هوای شهر می توان ایجاد کرد؟

وی افزود: ما دنبال سوق دادن این ایده ها به سمت کسب و کار جدید و ارائه خدمات بیشتر به شهر خود و نیز دیگر شهرها هستیم. به عبارت دیگر می خواهیم فضایی فراهم شود تا افراد ایده های خود را در حوزه های متعدد مرتبط با زائر و زیارت ارسال کنند و در مرحله نهایی، این ایده ها تبدیل به محصول و خدمت شود.

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید احمد طباطبایی نژاد مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم هم اظهار داشت: در علوم انسانی ظرفیتی ایجادشده است که در قم می‌توانیم بحث رشد و شتاب‌دهی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شهر قم از نعمت حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، امامزادگان واجب‌ التعظیم و…. برخوردار است، ابراز کرد: قم شهری زیارت پذیر است و باید زائران تا پیش از تشرف به اماکن زیارتی و معنوی آمادگی این تشرف را با فضاسازی‌ های معنوی به دست آورند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم ادامه داد: در چند سال گذشته مسیر حرم مطهر تا مسجد مقدس جمکران به‌عنوان جاده فیروزه‌ای برای اقدامات فرهنگی و آداب تشرف در نظر گرفته شد که شیوع کرونا سبب عدم پیشبرد اهداف در این طرح شد که مجدداً برنامه‌ریزی‌ها برای این اقدامات صورت گرفته است.

وی اجرای طرح حریم حرم در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) را مورد توجه قرار داد و افزود: این طرح نیز از سه‌ راه بازار تا میدان جانبازان برای استفاده از ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی این محور اجرایی شد که در این مدت بیش از ۴۰ رویداد مختلف اجرایی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد با بیان اینکه فضای شهرهای زیارتی باید متفاوت‌ تر از دیگر شهرها باشد، یادآور شد: رسانه‌ها و خبرنگاران باید در این مسیر همیار دستگاه‌های مختلف باشند تا بتوان از فرصت زیارت برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی استفاده کرد.

در ادامه، دکتر نادری، مسئول کمیته گردشگری زیارت کلانشهرهای کشور در سخنانی درباره این رویداد گفت: انتظار داریم صاحبان ایده درباره حمل و نقل، تکریم زائران، اطلاع رسانی، شیوه میزبانی، درآمدها و اقتصاد گردشگری به ما ایده دهند.

وی خاطرنشان کرد: مهلت ارسال ایده به دبیرخانه رویداد سقاخونه تا 30 بهمن ماه است که داوری ابتدایی بعد از این تاریخ در قم انجام خواهد شد و سپس بحث تجاری سازی ایده ها در شیراز انجام خواهد گرفت.

آئین اختتامیه در شهر مشهد خواهد بود. به هر شهری ظرفیتی برای ایده های برگزیده داده خواهد شد تا در مرحله نهایی ارزیابی شوند و در نهایت، حمایت های معنوی از ایده های برگزیده صورت خواهد گرفت و مقدمات استفاده از افراد ایده پرداز در مشهد برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: در 17 شهر دیگر نیز برنامه ریزی شده تا اطلاع رسانی صورت گیرد و افراد دیگر شهرها هم برای ارسال ایده به دبیرخانه رویداد اقدام کنند.  علاقه مندان جهت ثبت نام در این رویداد و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی saghakhoneh.ir مراجعه کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار