قدرت انتقال زیر سویه جدید ویروس کرونا XBB نسبت به نوع دلتا پنج برابر است.
کد خبر: ۱۰۸۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹ 01 January 2023

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از نظر تعداد مبتلا در استان تغییر محسوسی رخ نداده، گفت: در بین بیماران مشکوک به کووید۱۹ در کشور سه سویه BQ ۱ و XBB و BA ۲ تشخیص داده شده است.

دکتر پژمان عقدک افزود: قدرت انتقال زیر سویه جدید ویروس کرونا XBB پنج برابر بیشتر از نوع دلتا است و با توجه به علائم سویه جدید کرونا و میزان بیماری زایی و سرایت بالاتر، احتمال شیوع پیک جدیدی در بهمن ماه وجود دارد که توصیه ما تکمیل واکسیناسیون است.

وی با تاکید بر اینکه طی ۴ تا ۶ هفته آینده پیک به اوج خود می‌رسد، گفت: با توجه به شیوع آنفلونزا در بهمن ماه همه افراد به ویژه سالمندان و کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بهترین راه برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا، واکسن زدن، خودداری از رفتن به مکان‌های شلوغ و پرتردد، رعایت فاصله در فضا‌های باز ، استفاده از ماسک و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن است.

دکتر عقدک اشاره‌ای هم به سال نو میلادی و مسافرت‌های پیش رو داشت و گفت: افراد به محض احساس کوچکترین علامت در خود خانه بمانند و خود را ایزوله کنند.

وی همچنین افزود: سویه‌های جدید همه رده‌های سنی بویژه سالمندان و افراد داری بیماری زمینه‌ای را در برگفته و به سمت علائمی همچون درگیری‌های گوارشی و تنفسی تغییر کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار