یک سخنران مذهبی ضمن تشریح ویژگی‌های اخلاقی سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: یکی از دلایلی که باعث شد محبوبیت سردار حتی بعد از شهادت در جامعه افزایش پیدا کند مردمی بودن او بود.
کد خبر: ۱۰۸۴۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷ 01 January 2023

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله فرح‌زاد در گفت‌وگویی با یادآوری خاطره اعلام خبر شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی در صبح روز شهادت وی در مراسم دعای ندبه حرم امام رضا(ع)، گفت: صبح روزی که بنده قرار بود قبل از برگزاری مراسم دعای ندبه در حرم امام‌رضا(ع) سخنرانی داشته باشم؛ در اتاق انتظار رواق منتظر بودیم، در همان اتاق تلویزیون روشن و روی شبکه خبر بود. ناگهان گوینده خبر اعلام کرد که بامداد روز جمعه حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسیده است. دوستانی از حرم به بنده پیشنهاد داد که این خبر را قبل از شروع سخنرانی به مردم اعلام کنم.

وی گفت: من علاقه‌ای ندارم که نقل کننده خبر ناگوار و ناراحت‌کننده باشم اما این خبر به هرحال به گوش مردم می‌رسید و چون از شبکه خبر پخش شده بود ما از صحت خبر اطمینان داشتیم و در نهایت قبل از شروع سخنرانی به مردمی که در مراسم حضور داشتند اعلام کردم که سحرگاه امروز سردار سلیمانی به همراه همرزمانش توسط جنایتکاران آمریکایی به شهادت رسیده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرح‌زاد ادامه داد: با اعلام این خبر صدای گریه و ناله مردم بلند شد، همه مردم ناراحت و متاثر از این اتفاق بودند؛ همین اتفاق جرقه‌ای شد تا مردم بیشتر از جنایت آمریکایی‌ها در منطقه مطلع شوند.

استاد فرح‌زاد با اشاره به اخلاص مثال‌زدنی سردار سلیمانی گفت: سردار شهید از آن دست انسان‌هایی بود که اخلاص در عمل داشتند و هرگز به دنبال خودنمایی و شهرت نبودند، از این مدل آدم‌ها ما بسیار کم داریم. حاج قاسم در دوره‌های مختلف زمانی در میدان حاضر بود و در سنگر‌ها و جبهه‌های مختلف و متعددی حضور داشت. شهید سلیمانی نه تنها برای ایران و امنیتش کوشید بلکه خدمات مختلفی برای کشور‌هایی مانند عراق، لبنان و سایر کشورهای هم‌جوار انجام داد.

وی افزود: لازم می‌دانم شهادات ابومهدی المهندس را هم خدمت همه تسلیت عرض کنم، آن شهید عزیز در واقع شهید سلیمانی ثانی و همرزم سردار دلها در عراق بود. شهادت این دو بزرگوار به همراه همرزمانشان ضایعه‌ای دردناک برای مردم عراق بود، این عزیزان مهمان مردم عراق بودند اما آمریکای جنایتکار با آن اقدام خصمانه عزیزانمان را شهید کرد و این اتفاق موجح عجیبی را درکشور‌های ایران و عراق به‌پا کرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مراسم تشییع با شکوه سردار دل‌ها اظهار کرد: محبوبیت حاج قاسم و همرزمانش بین مردم ایران و عراق واقعا مثال‌زدنی بود و شاهد بودیم که چه تشیع جنازه باشکوهی برای آن‌ها در این دو کشور برگزار شد؛ من به یاد ندارم در طول تاریخ حتی برای مراجع تقلید چنین مراسمی برگزار شود. 

وی سپس به بیان خاطره‌ای از دیدار با سردار سلیمانی پرداخت و گفت: به‌یاد دارم شهید سلیمانی باتوجه به اینکه علاقه شدیدی به حضرت زهرا(س) داشتند مراسم با شکوهی در کرمان گرفته بودند و برای شرکت در آن مراسم به کرمان سفری داشتند و من هم برای شرکت در یک مراسم راهی کرمان شده بودم و ما دیداری باهم در فرودگاه مهرآباد داشتیم.حاج قاسم مانند یک مسافر عادی به همراه خانواده در فرودگاه حضور داشت و با توجه به اینکه می‌توانست در جایگاه مهمانان ویژه فرودگاه باشد اما من شاهد بودم که بدون هیچ تشریفاتی با خانواده در فرودگاه منتظر بود و همین موضوع جای تعجب داشت.

استاد حوزه علمیه افزود: ایشان وقتی من را دید به طرفم آمد و چند دقیقه‌ای باهم گفت‌وگو کردیم و به من گفت که برنامه‌های شما در سمت خدا را می‌بینم و برای این برنامه از من تشکر کرد. علاوه بر این مردم عادی هم وقتی به طرف شهید سلیمانی می‌آمدند، سردار شهید با روی خوش از آن‌ها استقبال می‌کرد و هیچ ممانعتی برای دیدار با مردم نداشت. تواضع، ساده‌زیستی و مردمی بودن شهید قاسم سلیمانی از صفات برجسته ایشان بود و این موضوع باید برای همه الگو باشد.

این سخنران مذهبی در ادامه با یادآوری جمله تاریخی «ما ملت امام حسینیم» سردار سلیمانی گفت: حاج قاسم اعتقاد داشت باید راه اهل بیت و توسل به ائمه معصومین(ع) را ترویج کند، بچه های ما در جبهه ها با رمز نام اهل بیت(ع) کار را پیش می بردند، همینطور اگر ما بتوانیم در کشورمان اهل‌بیت(ع) را به درستی به مردم و نسل جدید معرفی کنیم تا معرفت و دوست داشتن اهل بیت(ع) احیا شود، روحیه شهادت‌طلبی و ایثار بین مردم افزایش پیدا کند، باعث می‌شود بسیاری از مشکلات امروزی حل شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرح‌زاد در تشریح دلایل محبوبیت سردار سلیمانی بیان داشت: شهید سلیمانی واقعا از دنیا و شهرت صرف‌نظر کرده بود و آرزوی شهادت داشت و در نهایت نصیبش شد و به آرزوی دیرینه خود رسید؛ امیدواریم راه ایشان برای جوانان ما الگو باشد. به تعبیر بنده یکی از دلایلی که باعث شد محبوبیت سردار حتی بعد از شهادت بین مردم افزایش پیدا کند همین مردمی‌بودن مهمترین عاملی بود که باعث این اتفاق شد و ما مطمئنیم با توجه به فعالیت‌های ایشان هرکس بخواهد یاد و نام شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی را خدشه‌دار کند، موفق نخواهد شد.

وی در پایان گفت:حاج قاسم عزیز در دوران حیات مانند یک پدر و یک معلم مهربان هوای همه مردم را داشت و روحیه تفاهم و صحبت با گروه‌های مختلف داشت. به خانواده شهدا سرکشی می‌کرد، در منزل شهدای مدافع حرم حاضر می‌شد و به آن‌ها دلداری می‌داد، حتی با مخالفین خود گفت‌وگو می‌کرد، امیدوارم راه این عزیز الگوی همه ما باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار