در نخستین ماه از فصل زراعی جاری یعنی در مهرماه امسال نیز ۴۳ میلیمتر باران در مازندران به ثبت رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۷۲ میلیمتر بوده حدود ۴۰ و در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن نیز که حدود ۵۳ میلیمتر بوده حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است
کد خبر: ۱۰۸۳۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲ 25 December 2022

به گزارش تابناک مازندران ، بر اساس گزارش هواشناسی مازندران از مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور میانگین بارش سه ماهه فصل پاییز سال زراعی جاری استان مازندران حدود ۱۳۷ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۲۰۵ میلیمتر بوده، حدود ۳۳ درصد کاهش داشته است.

بنابر این گزارش میانگین بارش پاییزی امسال نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۲۲ میلیمتر بوده نیز حدود ۳۸ درصد کاهش نشان می دهد.

دوره آماری به میانگین چندین ساله گفته می شود که معمولا برای داده های مختلف هواشناسی در مازندران بین ۱۰ تا ۴۰ سال متغییر است.

داده های هواشناسی مازندران نشان می دهد که میانگین بارش آذر ماه سال جاری حدود ۳۸ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۷۰ میلیمتر بوده، حدود ۴۶ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۳۷ میلیمتر بوده، سه درصد افزایش داشته است

میانگین بارش آبان ماه امسال در مازندران را ۵۱.۲ میلی متر اعلام کرد و گفت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن که ۱۱۳.۶ میلی متر بود حدود ۵۴ درصد و نسبت به مدت مشابه بلند مدت نیز که ۸۲.۱ میلی‌متر بود حدود ۳۸ درصد کاهش داشته است.

در نخستین ماه از فصل زراعی جاری یعنی در مهرماه امسال نیز ۴۳ میلیمتر باران در مازندران به ثبت رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۷۲ میلیمتر بوده حدود ۴۰ و در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن نیز که حدود ۵۳ میلیمتر بوده حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است.

بارندگی بموقع مبنای کشت و کار محصولات پاییزه به خصوص در زمین های دیمزاری استان مازندران است، طبق آمار جهاد کشاورزی کشت پاییزه در سطح ۱۷۰ هزار هکتار از زمین های استان در چهار محصول اصلی کلزا، گندم، جو و علوفه شروع شده است. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار