معاون فنی اداره کل انتقال خون استان ابراز کرد: میزان اهدای خون در فصل پاییز تاکنون نسبت ‌به مدت مشابه سال قبل ۵/۵ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۰۸۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶ 15 December 2022

به گزارش تابناک قم، خون یکی از مهمترین احتیاجات هر شهر و منطقه ای با تمرکز جمعیتی است که به دلایل مختلف ممکن است هر لحظه یک انسان را از مرگ نجات داده و یا به سمت مرگ پیش ببرد. به همین دلیل مراکز انتقال خون از حیاتی ترین مراکز درمانی در سطح جوامع به شمار می روند.

معمولا با سرد شدن هوا تعداد مراجعین به مراکز انتقال خون کاهش پیدا می ‌کند و همین مسئله باعث می ‌شود مراکز اهدای خون ما از حجم بار کمتری برخوردار باشند این در حالی است که نیاز مراکز درمانی همچنان پابرجاست.  

در این بین آگاهی یافتن از وضعیت ذخایر خونی و لزوم مشارکت شهروندان قمی در نگهداشت وضعیت مطلوب ذخایر خونی و تأمین نیاز مراکز درمانی بر ما پوشیده نیست. به همین دلیل به سراغ این سازمان در قم رفتیم تا از وضعیت اهدای خون در ۳ ماه پاییزی و سرد سال مطلع شویم.

دکتر علیرضا کبیری معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد: در فصل پاییز تاکنون ۱۰ هزار و ۲۶۰ نفر جهت اهدای خون به مراکز اهدای خون استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۸ هزار و ۵۵۲ نفر موفق به اهدای خون شدند.

 معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم، با اشاره به این که به طور معمول حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از افراد موفق به اهدای خون در اولین نوبت مراجعه به مراکز اهدای خون نمی شوند، افزود: این معافیت به دلیل سلامت اهداکنندگان و لزوم سلامت خون برای دریافت کنندگان است به این معنا افرادی که جراحی عمل باز قلب انجام دادند و یا دچار بیماری خاص بودند تا پایان دوره بیماری از اهدای خون معاف هستند همچنین حجامت و دیگر اعمال در سطح بدن منجر به معافیت از اهدای خون تا یکسال می شود.

وی ادامه داد: از این تعداد متأسفانه فقط ۲۴۸ نفر از اهدا کنندگان خانم بودند یعنی نزدیک سه درصد و با توجه به این‌ که نزدیک ۵۰ درصد جمعیت استان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند این مقدار قابل ‌قبول نیست.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان ابراز کرد: میزان اهدای خون در فصل پاییز تاکنون نسبت ‌به مدت مشابه سال قبل ۵/۵ درصد رشد داشته است.

کبیری اظهار کرد: در طول این مدت ۱۲ هزار و ۴۰۰ واحد خون و فرآورده ‌های آن به مراکز درمانی استان جهت تزریق به بیماران ارسال شده ‌است در واقع هر ده دقیقه یک خون و فرآورده آن در مراکز درمانی به بیماران جهت حفظ سلامتی و نجات جانشان تزریق شده است لذا این مسئله اهمیت اهدای خون مستمر را در تمام طول سال می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه باور غلطی در خصوص اهدای خون بانوان در جامعه وجود دارد، یادآور شد: با توجه به اینکه تحقیقات نشان داده زنان خون سالم تری دارند و از طرفی مصرف خون در مراکز درمانی به ویژه در حوزه زنان و زایمان و اعمال جراحی در بیماران خانم بیشتر است.  

کبیری با اشاره به این که خانم ها سه بار و آقایان چهار بار در طول یک سال می توانند اهدای خون داشته باشند، عنوان کرد: از جمعیت زنان کشور و به ویژه استان قم تقاضا داریم که در امر اهدای خون همکاری بیشتری داشته باشند و امیدواریم در ماه های آینده اهدا کنندگان خانم بیشتری برای اهدای خون مراجعه کنند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم تصریح کرد: همواره گروه های خونی با ارهاش منفی به واسطه شیوع کمتر در بین جمعیت ها با اهدای کمتری هم مواجه است البته در تأمین گروه های خونی با ارهاش منفی هیچگاه در وضعیت بحرانی قرار نگرفتیم.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان با تأکید به این که بیماران همیشه نیازمند خون و فرآورده‌های خونی هستند، بیان کرد: به فرموده ثامن‌الحجج حضرت امام رضا (علیه‌السلام) صدقه و انفاق فقط به مال نیست شاید کسی منتظر محبت ما باشد و اهدای خون یکی از بارزترین مصادیق این حدیث شریف است.

کبیری با بیان اینکه اهدای خون یک صدقه جاریه  است، ادامه داد: از کلیه مردم درخواست داریم اهدای خون را جز امورات روزانه خود قرار دهند و فراموش نکنند چرا که اهدای خون یک صدقه جاریه است که حداقل جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات می‌ دهد.

وی با تأکید بر این که در فصول سرد تعداد داوطلبان اهدای خون کاهش پیدا می کند، ابراز کرد: سازمان انتقال خون ایران در فصل زمستان امسال پویش "چتر سرخ زندگی" را جهت ترویج فرهنگ اهدای خون و دعوت اقشار مختلف جامعه به امر اهدای خون برپا کرده ما نیز امیدواریم همشهریان با مراجعه به مراکز اهدای خون در این پویش همگانی شرکت کنند و ما را در یاری رسانی به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های خونی که سلامتی آن‌ها وابسته به این ماده حیاتی است یاری کنند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان با اشاره به این که سازمان انتقال خون برای ارتقای فرهنگ اهدای خون در سطح جامعه و افزایش تعداد داوطلبین اهدای خون در مقاطع زمانی متفاوت پویش ‌های مختلفی را راه ‌اندازی می‌ کند، عنوان کرد: در حال حاضر پویش نذر فاطمی در دو دهه اول و دوم شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اجرا می شود.

حفظ ذخایر بانک خون در سراسر کشور و نگهداشت آن در سطح مطلوب به حضور گرم همه شهروندان در فصل های سرد سال نیاز دارد بنابراین در این فصل‌های سرد اهدای خون را نباید فراموش کنیم.

لازم به ذکر است، دو مرکز اهدای خون استان، مرکز روح الله واقع در میدان روح الله جنب دبیرستان ماندگار امام صادق و مرکز اهدای خون ساختمان مرکزی واقع در بلوار ۱۵ خرداد جنب اداره اصناف پذیرای اهداکنندگان است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار