رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: در برخی موارد استانداردهای ایران از استانداردهای جهانی سخت‌گیرانه‌تر است.
کد خبر: ۱۰۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 08 October 2015
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: در برخی موارد استانداردهای ایران از استانداردهای جهانی سخت‌گیرانه‌تر است.

نیره پیروز بخت درگفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در البرز، ضمن مقایسه استاندارد ایران و استانداردهای جهانی اظهار کرد:‌ استانداردهای جهانی به گونه‌ای تدوین شده که بتواند پاسخگوی نیاز اکثر کشورها باشد.

وی ادامه داد: استانداردهای ایرانی به نوعی بومی شده استانداردهای جهانی هستند و برای کالاها و محصولات داخلی کاربرد دارند.

پیروزبخت درپاسخ به این سوال که استانداردهای جهانی سختگیرانه‌تر است یا استانداردهای ایران؟ گفت: در برخی موارد استانداردهای ایران از استانداردهای جهانی سختگیرانه‌تر عمل می‌کنند؛ به عنوان مثال استانداردهای تدوین شده برای لوله‌های گاز در ایران سختگیرانه‌تر از استانداردهای کشورهای آلمان و انگلیس است.

وی گفت: این سختگیرانه‌تر بودن استاندارد باعث شده ایران که تا اوایل دهه 70 واردکننده لوله‌های گاز بود اکنون به صادرکننده این لوله‌ها تبدیل شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: باید به سمتی پیش رویم که استانداردهای ایران به استانداردهای جهانی نزدیک بشود.

پیروزبخت یادآورشد: بدون رعایت استانداردهای جهانی نمی‌توان انتظار داشت که کالاها و محصولات ایرانی در بازارهای جهانی جایی پیدا کنند.

وی گفت: صادرات کالا می‌تواند نقش بسزایی در ارزآوری و توسعه اقتصادی کشور داشته باشند؛ بنابراین تولیدکننده‌های ایرانی باید در فرآیند کاری خود رعایت استانداردهای جهانی را مد نظر قرار دهند.

ررئیس سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: همزمان با روز جهانی استاندارد از تولیدکننده‌های نمونه استان تجلیل می‌شوند.

پیروزبخت اظهار کرد: امسال، روز جهانی استاندارد با نودمین سال تصویب قانون سازمان استاندارد همزمان شده است.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد که دراستان البرز مستقر است برای این روز برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است.

پیروزبخت خاطرنشان کرد: یکی از این برنامه‌ها معرفی و تجلیل از تولیدکننده‌های برتر و نمونه استان است. در کنار تولیدکننده‌های برتر استان، از سایر تولیدکننده‌هایی که در استان‌های دیگر فعالیت دارند نیز تجلیل می‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: در روزهای باقی مانده به روز جهانی استاندارد سعی داریم از طریق رسانه‌های مختلف ماهیت استاندارد و کیفیت کالا و خدمات را به مردم بشناسانیم.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص تفاوت بین استاندارد و کیفیت ندارند و این وظیفه رسانه‌هاست که روشنگری‌های لازم دراین زمینه را انجام دهند.

پیروزبخت اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد علاوه بر استانداردسازی، مطابق اصل 30 سیاست‌های ابلاغی در برنامه‌های ششم توسعه، به نوعی متولی کیفیت کالاها و خدمات نیز است.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: اگر مردم درک درستی از مفهوم دقیق استاندارد و کیفیت پیدا کنند، مطالبات آنها دراین خصوص افزایش می‌یابد که این امر در نهایت منجر به ارتقای کیفی خدمات و کالاهای تولیدی خواهد شد.

وی در پایان اظهار کرد: باید به سمتی پیش برویم که کیفیت کالاهای ایرانی به حدی برسد که مردم دیگر رغبتی به خرید کالاهای خارجی نداشته باشند و به این ترتیب درهای واردات این کالاها به کشور بسته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار