مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس از محکومیت و جریمه یک‌هزار و یکصد میلیارد ریالی متخلفان گرانفروشان در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ 14 November 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: غلامرضا سالاری گفت: گرانفروشی، عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهای بیش از نرخ‌های تعیین شده است و مطابق ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۵۷ قانون نظام صنفی، تخلف تلقی شده و مرتکبین به پرداخت جریمه نقدی در حق دولت محکوم می‌شوند.

او رسیدگی به ۶۳۰۰ فقره پرونده گرانفروشی در شعب تعزیرات حکومتی استان خبر داد و گفت: متخلفان این پرونده‌ها به پرداخت بیش ازیک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال جریمه نقدی در حق دولت محکوم شده‌اند و علاوه بر این احکامی همچون نصب پارچه تخلف، پلمب، استرداد حق شاکی و ... نیز برای گرانفروشان اعمال شده است.

دبیر کمیسیون تنظیم بازار استان با اشاره به تشدید مجازات‌های تعزیرات حکومتی با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا افزود: بنا بر این مصوبه، جریمه نقدی تمامی تخلفات من جمله گرانفروشی افزایش ۵ برابری داشته و این اختیار به روسای شعب تعزیرات نیز داده شده که در صورت احراز تخلف گرانفروشی واحد صنفی، بلافاصله دستور پلمب و نصب پارچه برای واحد صنفی متخلف داده شود.

سالاری بیشترین گرانفروشی را مربوط به کالا‌های گروه پروتئین و میوه دانست و گفت: با گزارشات و شکایات مردمی، پرونده‌های زیادی نیز از تخلف گرانفروشی سوپر مارکت‌ها تشکیل و رسیدگی شده از این رو نظارت مستمر بر سوپرمارکت‌ها که مورد بیشترین مراجعات شهروندان برای خرید‌های روزمره است بسیار حائز اهمیت است.

سالاری با بیان اینکه عدم درج قیمت یا نرخنامه، مقدمه‌ای برای گرانفروشی است، درج قیمت روی کالا را توسط کلیه واحد‌های صنفی الزامی عنوان کرد و اظهار داشت: برخی فروشندگان، قیمت را روی کالا درج نمی‌کنند تا پیش مقدمه‌ای برای گران فروشی ایجاد کنند، از این رو مقرر شده تا در صورت عدم درج قیمت بر روی کالا در هر واحد صنفی، بازرسان بلافاصله نسبت به تشکیل پرونده برای واحد صنفی متخلف اقدام کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس گفت: بعد از اجرایی شدن طرح مردمی سازی یارانه‌ها، شاهد فراز و نشیب‌هایی در بازار کالا‌های اساسی بودیم که با همکاری تمامی دستگاه‌های متولی و فعال شدن ۱۰۰ درصدی گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان، با تمرکز بر کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم در حوزه‎‌هایی که عمومیت بیشتری دارند ورود کردیم و با اختصاص شعب ویژه‌ای به منظور رسیدگی به پرونده‌های متشکله، تمام توان خود را در بخش‌های نظارتی و رسیدگی بکار گرفتیم تا شاهد به حداقل رسیدن تخلفاتی همچون گرانفروشی باشیم.

سالاری از نظارت مردمی بعنوان اثر گذارترین مولفه در پیشگیری و کاهش میزان تخلفات یاد کرد و گفت: سامانه‌های ۱۲۴ سازمان صمت و ۱۳۵ تعزیرات آماده دریافت گزارشات و شکایات شهروندان است و تمامی موارد دریافتی از این سامانه‌ها، پیگیری و در صورت احراز تخلف، با متخلفان برخورد تعزیراتی خواهد شد.

برچسب ها: جریمه ، گران فورشی ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار