کد خبر: ۱۰۷۵۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴ 07 November 2022

اختصاصی هما خوزستان

افشار پرویزی بابادی

با مساعدشدن شرایط آب و هوایی در خوزستان زمینه مهاجرت پرندگان مهاجر به استان خوزستان و شهر اهواز فراهم شده است، دسته دسته پرندگان در آسمان صاف خوزستان خوش رقصی می‌کنند.

این امر زمینه حضور خانواده‌ها در ساحل کارون برای تماشای حضور پرندگان را فراهم آورده است، صحنه‌های زیبایی از رودخانه کارون، پرواز پرندگان در ساحل آرام کارون به نمایش گذاشته می‌شو.

خوزستان با وجود تالاب‌های هورالعظیم، شادگان، سواحل رودخانه کارون، دز، کرخه و ... زمینه حضور پرندگان مهاجر را دارد و میزان مهاجرت پرندگان به تالاب‌های خوزستان به وضعیت بارندگی بستگی دارد.

گونه‌های مختلفی از پرندگان شکاری از جمله سارگپه، شاهین و انواع عقاب به زیستگاه‌های شمال خوزستان مهاجرت می‌کنند در کنار آن کوچ پرندگان آبزی و کنار آبزی که از اوایل فصل پاییز آغاز شد. برای گذر از زمستان سرد برخی از این پرندگان همه ساله با پیمودن هزاران کیلومتر از مناطقی، چون سیبری به خوزستان مهاجرت می‌کنند.

حضور پرندگان مهاجر با همه جذابیت‌های که دارد می‌تواند زمینه ورود بیماری مختلف به چرخه اکوسیستم شهر‌های مختلف باشد، برای مثال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های است که امکان انتقال آن وجود دارد و هرساله پایش این بیماری در فصل‌های مختلف به خصوص زمان حضور پرندگان مهاجر انجام می‌شود.

رصد و پایش این پرندگان ربسیار مهم است و اکیپ‌های رصد و پایش دامپزشکی خوزستان با همراهی کارشناسان حفاظت محیط زیست اقدام به رصد و پایش کلیه آبگیر‌های سطح استان می‌کنند.

مردم و ساکنین اطراف تالاب‌ها و آبگیر‌ها برای حفظ سلامتی خود و دیگران و همچنین رعایت کامل اصول بهداشتی از دست زدن به لاشه پرنده بدون استفاده از تجهیزات حفاظت فردی خود داری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار