اختصاص تابناک مازندران
از ۱۲ تا ۱۸ آبان ماه همایشی در شهرستان نکا برگزار می شود که در آنجا یک مازندران شناس برای بازدیدکنندگان صحبت می کند و «صنایع دستیِ بومی منطقه» مثل؛ لاکتراشی، نمدبافی، چادرشب بافی و ... ، «غذاهای بومی_محلی برای پذیرایی» مثل؛ آش بهمراه پخت نان تازه تنوری، «لباس محلی»، نصب پرچین در پیاده رو جهت آشنایی نسل جدید با معماری قدیم به نمایش گذاشته میشود
کد خبر: ۱۰۷۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰ 23 October 2022

به  گزارش تابناک مازندران، جلسه شورای فرهنگ عمومی، ساعت 8 صبح امرروز یکشنبه 1 آبان ماه با حضور امام جمعه، فرماندار و سایر مسئولین شهرستان نکا در دفتر امام جمعه برگزار شد. 

همایش هفته مازندران در نکا برگزار می شود
همایش هفته مازندران در نکا برگزار می شود  

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا به مناسبت ۱۴ آبان روز و هفته مازندران، عنوان کرد: هویت و اصالت هر منطقه ای در « زبان ، لباس ، فرهنگ ، آداب و رسوم ، آئین و سنتها » است که باید آنها را حفظ کنیم و گذشته ی خود را به فراموشی نسپاریم.

مهدی روحی اعلام کرد: در این راستا از ۱۲ تا ۱۸ آبان ماه همایشی در شهرستان نکا برگزار می شود که در آنجا یک مازندران شناس برای بازدیدکنندگان صحبت می کند و «صنایع دستیِ بومی منطقه» مثل؛ لاکتراشی، نمدبافی، چادرشب بافی و ... ، «غذاهای بومی_محلی برای پذیرایی» مثل؛ آش بهمراه پخت نان تازه تنوری، «لباس محلی»، نصب پرچین در پیاده رو جهت آشنایی نسل جدید با معماری قدیم به نمایش گذاشته میشود. 

همایش هفته مازندران در نکا برگزار می شود  
همایش هفته مازندران در نکا برگزار می شود  

وی با اشاره به اینکه، هویت هر ملتی، اصالت اوست، خاطرنشان کرد: با برگزاری یک هفته همایش و اجرای برنامه های فرهنگی تلاش میکنیم تا اصالت خود، مخصوصا جوانان و نسل امروزی را حفظ و باورها و اعتقادات دینی_مذهبی را احیا کنیم.

ابوالقاسم سلیمانی سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید کاری کنیم که این همایش، یک پیوندی با شغل مردم منطقه نیز داشته باشد و مشاغل فراموش شده در این شهرستان مثل پرورش کرم ابریشم، کاشت پنبه، تولید پارچه، چادرشب، سفره، چوقا و ... کمی در آینده شغلی منطقه تاثیرگذار باشد و همچنین تلاش کنیم که بجای استفاده از سفره های پلاستیکی از سفره های تولیدی زنان روستاها که هم مورد تایید بهداشت است و هم باعث اشتغالزایی میشود استفاده شود.

حجت الاسلام «حسن دارابی» رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نکا وجود امامزادگان در منطقه را یک ظرفیت بسیار خوب برشمرد که در همه جای کشور بویژه استان مازندران و شهرستان نکا قرار دارند و باید بیشتر معرفی شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نکا عنوان کرد: در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از عکسهای بناهای تاریخی، امامزاده ها نیز داریم تا بهتر معرفی شوند و همچنین در مدارس، سرود پسران مازنی اجرا و به زبان مازندرانی قصه گویی شود و در این هفته، معلمان سعی کنند حداقل کمی به زبان مازندرانی صحبت کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نکا عنوان کرد: در زمینه ی ظرفیتهای تاریخی، شهرستان نکا در استان، جزو شهرستانهای برتر محسوب میشود که ۱۵۰ اثر حفاظتی، ثبتی و آثار نیمه ثبت شده در میراث ملموس کشور را دارا است. 

همایش هفته مازندران در نکا برگزار می شود  

امید داداشیان افزود: ۲۰ اثر ثبت شده در شهرستان نکا داریم که شامل بقاع متبرکه است و در بخش صنایع دستی ۴ نشان اصالت یونسکو را دارا است که میتوان در این مدت محدود برگزاری همایش از آنها استفاده کرد و از آنها برای معرفی نکا بعنوان شهرستانهای برتر بویژه در مراسم آیینی و مراسم مذهبی بهره مند شد.

وی با اشاره به اینکه، ۵ روستای مقصد و هدف گردشگری را در شهرستان داریم، آن را یک ظرفیت بزرگ دانست که در این روستاها نیز میتوان همایش برگزار کرد.

ریاست شبکه بهداشت و درمان اظهار کرد: ما دو مشکل اساسی داریم که یکی مشکلات فردی و دیگری مشکلات اجتماعی است. مشکلات فردی یعنی ما مقطع کرونا را کنار بگذاریم و همچنین در بیماریهای غیرواگیر مثل قند خون، فشار خون، سکته، سرطان، اِم اِس و ... که اکنون ۷۰درصد مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند و پیش بینی میشود در ۱۰ سال آینده به ۸۰ درصد برسد.

علیرضا خانجانی یکی از مشکلات اجتماعی را کاهش جمعیت و فرزند آوری عنوان کرد، بطوریکه در این حوزه اگر تا دو سه سال آینده فکری نشود طبق پیش بینی جامعه شناسان، وارد سیاه چاله جمعیتی میشویم و همچنین ترویج ورزشهای همگانی را موضوع مهم دیگری عنوان کرد که باعث پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر میشود.

فرماندار شهرستان نکا عنوان کرد: در حال حاضر شاهد یک گسست فرهنگی هستیم و باید برنامه هایمان طوری طراحی شوند که نسل جدید را درگیر کنند لذا از مدیریت کتابخانه عمومی شهرستان انتظار داریم این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و به طور مثال یک موضوع یا انشا طرح کند و از دانش آموزان بخواهد ۲ خط به زبان مازندرانی بنویسند یا در کلاس مازندرانی صحبت کنند، چراکه یکی از مواردی که میتواند باعث حفظ اصالت هر قومی شود، زبان است.

عبدالرضا بابائی افزود: در بخش مشاغل، ورزش، مسائل فرهنگی، مسائل بهداشتی و ... هم همینگونه است و همه ی این موضوعات باید در کنار هم در آن همایش اتفاق بی افتد. این وظیفه ای است که بر دوش همه ی ما قرار دارد و بغیر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، همه ی دستگاهها مکلف هستند که از ظرفیتهای خود استفاده نمایند تا فرهنگ اصیل مازندرانی که یک فرهنگ دینی_اعتقادی و بومی_محلی است را معرفی کنیم و در جهت ارتقا و گسترش آن بکوشیم.

وی خاطرنشان کرد: شهردار و شهرداری نیز می‌تواند در این جهت به ما کمک کند تا مردم را به مناطقی مانند هزارجریب ببریم و آنها را از نزدیک با فرهنگ گذشته آشنا کنیم تا مردم تنور و پرچین واقعی را ببینند، چراکه اثر واقعی دیدن بیشتر است.

فرماندار شهرستان نکا اذعان کرد: هفته ملی مازندران برای ما دو پیام دارد؛ یکی اصالت بومی مردم مازندران و دیگری: موضوع ایرانی، مازندرانی و نکایی بودن است، یعنی «هویت و اصالت جغرافیایی»، چراکه امروز مشکل اساسی جامعه ی ما مشکل فرهنگی است.

عبدالرضا بابایی خاطرنشان کرد: تا زمانی که نرم افزار را بروز نکنیم اگر هزاران کیلومتر جاده را در هزارجریب آسفالت و جاده و پارک احداث کنیم، هیچ فایده ای ندارد، ما وظیفه داریم در بستر نرم افزار که همان فرهنگ جامعه است تلاش نمائیم که در این راستا مدیریت کتابخانه عمومی شهرستان میتواند از طریق ترویج فرهنگ کتابخوانی و آشنایی نسل جدید با اصالت بومی_محلی به ما کمک کند.

امام جمعه شهرستان نکا اظهار کرد: در روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) آمده است: کودک، نوجوان و جوان مثل یک زمین خالی هستند و در زمین خالی خالی هر چه بکارید میرویَد و کسی که سبقت بگیرد نتیجه میگیرد، در این راستا ما باید روی نسل جدید کار کنیم تا به دلخواه ما تربیت شوند، در غیر اینصورت دشمن هر چه بگوید روی این نسل اثر میکند.

حجت الاسلام محمدصادق محمدی لائینی همچنین تاکید کرد: بازیهای قدیمی نیز در چنین همایش‌هایی باید احیا شوند، که در این صورت بسیاری از کارهای حرام صورت نمیگیرد، مشکل عمده ی ما مشکل فرهنگی است، اگر فرهنگ اصلاح شود مشکلات زیاد دیگری نیز اصلاح میشود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نکا در پایان اظهار کرد: بازیهای بومی_محلی و شونیشت که از دیگر ظرفیتهای استان مازندران میباشند را در این همایش اجرا و پیاده خواهیم کرد.

خبر: الهام زارعی 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
همایش هفته مازندران در نکا برگزار میشود
نکایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
درود بر نکا
همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
درود بر نکا
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
لایک
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
لایک
یزدانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
نکا را عشق است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار