کد خبر: ۱۰۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۳ 07 October 2015

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری دهلران از کشف خمره باستانی در عملیات حفاری گاز بخش سراب میمه در شهرستان دهلران خبر داد.


به گزارش تابناک ایلام ،فرج فاضلی- رییس اداره میراث فرهنگی- صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهلران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: در پی عملیات حفاری شرکت گاز در بخش سراب میمه و در محله بهرام آباد در فاصله 100 متری قبرستان خمره ای کشف شد.

وی افزود: حوزه مقاومت بسیج عشایری سراب میمه ضمن توقف کار و عملیات حفاری، با اداره میراث فرهنگی تماس گرفته که بلافاصله این اداره اکیپ کارشناسی خود را به محل اعزام نمود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهلران با بیان اینکه این خمره در عمق یک متری محل حفاری نمایان شد تصریح کرد: این خمره دارای ارتفاع 1 متر و 20 سانتی متر و قطر دهانه آن 60 سانتی متر می باشد.
فاضلی عنوان کرد: این خمره که در باستان شناسی به خمره های ته دکمه ای معروف می باشد و با توجه به نوع خمیر سفال و استحکام آن به دلیل جنبه زیبایی و طبق نمونه های مشابه این خمره متعلق به دوره ساسانی می باشد.
وی افزود: کاربرد دقیق این خمره ها مشخص نمی باشد ولی احتمالأ بعنوان محل نگهداری مایعات یا غلات مورد استفاده قرار می گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار