مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در تشریح آخرین دستاوردهای طرح انضباط شهری در منطقه 12 گفت: در حال حاضر پژوهشگران و مددکاران اجتماعی در محله هرندی به صورت پلاک به پلاک وضعیت خانه ها را ارزیابی می کنند و تاکنون بیش از 300 پلاک که نیاز به مداخله اجتماعی دارند، شناسایی شدند.
کد خبر: ۱۰۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 06 October 2015
فرزاد هوشیار پارسیان ضمن بیان این مطلب با اشاره به پیشینه آسیب های اجتماعی در منطقه 12 اظهار داشت: بیش از 60 سال است که محلات جنوبی بازار تهران به دلیل اقتصاد منفی، حضور نیروی کار از شهرهای مختلف و اسکان آن ها در خانه های مجردی با آسیب های اجتماعی درگیر است.
وی با اشاره به اینکه افزایش تاب آوری محلی در بخش های جنوبی بازار تهران بخشی از برنامه های بهسازی اجتماعی نگین تاریخی تهران است، افزود: ما در فاز اول سند ویژه محله هرندی را برای شناسایی بهتر مشکلات و افزایش تاب آوری اجتماعی تهیه کردیم. در فاز دوم نیز قرار است این سند به محلاتی چون عودلاجان، پامنار و ... تسری پیدا می کند.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: بر اساس آخرین آمارهای موجود، پژوهشگران و مددکاران اجتماعی ما که پلاک به پلاک مشکلات خانواده های ساکن در محله هرندی را رصد می کنند، موفق شدند تا بیش از 300 پلاک نیازمند به مداخله اجتماعی را شناسایی کنند.
هوشیار با اشاره به شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل پیش از شروع سال تحصیلی گفت: شهرداری در آستانه مهرماه مدرسه ای را با عنوان صبح رویش ویژه کودکان بازمانده از تحصیل راه اندازی کرد. کودکانی که بخشی از آن ها فاقد مدارک هویتی هستند و اغلب دیده نمی شوند.
 وی با بیان اینکه در حال حاضر مجموع دخالت های شهرداری تهران در محلات جنوبی شهر به بیش از 200 مورد افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می دهد یکی از موضوعات اصلی در محلات جنوبی بازار حضور معتادین متجاهر و کارتن خواب هاست. بر همین اساس در راستای بهسازی اجتماعی محله هرندی تلاش کردیم تا  4 بوستان را از حضور معتادین پاکسازی کنیم.
مدیرعامل سازمان رفاه در ادامه به رضایت شهروندان از پاکسازی بوستان ها و ایمن سازی آنان پرداخت و گفت: ما تلاش کردیم تا 4 بوستان مهم محله هرندی را با نورپردازی مناسب، استقرار کانکس های سلامتی، ایمن سازی فضاهای بی دفاع بوستان ها، انتقال معتادان، تقویت مراکز اجتماعی و فرهنگی و ... مناسب سازی کنیم.
هوشیار افزود: به طور مثال، سازمان رفاه در بوستان بهاران کارگاه دائمی مهارت آموزی و توانمندسازی را راه اندازی کرده است و زمینه را برای بازگشت معتادان به چرخه طبیعی زندگی فراهم کرده است. بوستان خواجوی کرمانی نیز از دیگر بوستان هایی است که به دلیل نزدیکی به بافت مسکونی پاکسازی شده است و ما امروز شاهد فعالیت زمین چمن و حضور امن شهروندان در آن هستیم.
وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این بود که در زمان پاکسازی با رفتاری کاملاً انسانی، زمینه را برای بازگشت معتادان به زندگی فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه، در حال حاضر مشکل وجود معتادان متجاهر هنوز در یکی از بوستان های محله هرندی دیده می شود. سازمان رفاه نیز با تکیه بر شیوه های مددکاری در تلاش است تا این افراد را به صورت خود معرف به کمپ های ترک اعتیاد معرفی کند.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران همچنین از اختصاص ظرفیت هزار نفری تعدادی از کمپ های ماده 15 به این افراد خبر داد و گفت: امیدواریم تا به زودی محله هرندی از وجود معتادان متجاهر پاکسازی شود. ما هیچ اعتقادی به روش های پلیسی نداریم و تمام تلاش ما این است که با شیوه مددکاری این افراد را به زندگی برگردانیم.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار