این انتظاری به‌حق و جدی از "آقای جوادی" و همکارانش در اداره‌کل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران است که این مرکز فرهنگی را برای تمامی سلایق، انگیزه‌ها و هنرها آماده سازند و نهایت اثرگذاری خود را برای بالفعل کردن ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ساری و شهرهای اطرافش فراهم آورند
کد خبر: ۱۰۶۵۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶ 05 September 2022

انتظار این است که تالار مرکزی را برای تمامی سلایق، انگیزه‌ها و هنرها آماده سازند و نهایت اثرگذاری خود را برای بالفعل کردن ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ساری و شهرهای اطرافش فراهم آورند.

یادداشت عبارت ـ مارال نژادآذر: تالار مرکزی ساری بالاخره بعد از حدود 15 سال با حضور وزیر فرهنگ‌وارشاداسلامی افتتاح شد. پروژه‌ای فرهنگی ـ اجتماعی که قرار بود فرصتی برای رشد فرهنگی متولدین دهه‌ی هفتاد باشد، عملا به متولدین دهه‌ی نود رسید تا روشن شود میزان اولویت پروژه‌های فرهنگی در ساختار اجرایی مازندران چقدر است.

علیرغم تاخیر طولانی، آغاز به کار این منظومه‌ی ساختمانی که انتظار می‌رود جای خالی یک پردیس فرهنگی در مرکز استان را پُر کند، اتفاق مبارکی بود و به‌اسم دولت «ابراهیم رییسی» تمام شد.

حالا فرصتی تازه برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ایجاد شده است، که استفاده بهینه از آن مسئولیتی دشوار بر دوش اداره‌کل فرهنگ استان است. تلاش‌های جوادی و حسینی‌پور برای افتتاح تالار مرکزی ستودنی است اما کار تازه آغاز شده است.

اگر مدیریتی صحیح و تقسیم‌کاری اصولی برای اداره‌ی این تالار فرهنگی درکار نیافتد، نمی‌توان از آن توقع خروجی چشمگیری داشت. تجربه‌های تلخ گذشته ازجمله سرنوشت مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد در میدان امام(ره) ساری که در دو دهه‌ی اخیر؛ عملا نتوانست به پاتوقی فرهنگی و هنری بدل شود و تنها در ایفای نقش‌های تکراری و دولتی، درجا زد، باید تجربه‌ای گرانبها باشد که مانع تکرار آن در تالار مرکزی ساری شود. مدیریت بخش‌های مختلف این نهاد فرهنگی و هنری باید در اختیار کسانی باشد که با فضای فرهنگی آشنا باشند و تالار را به پاتوقی فرهنگی بدل نمایند. هرگونه یکجانبه‌نگری خطر بدل شدن این مرکز فرهنگی به مکانی اداری و مرده را افزایش می‌دهد.

ازسوی دیگر مشاهده‌ی این مجتمع از بیرون، این تصور را ایجاد نمی‌کند که با سازه‌ای کامل‌شده مواجه هستیم. به نظر می‌رسد چیزی حدود 10درصد کار همچنان باقی مانده که شامل نصب تمامی تجهیزات، رفع فرسودگی‌های حاصل از اجرای 15 ساله و اتمام محوطه‌سازی و نشانه‌گذاری کارکردی فضاهاست.

برای جانمایی کارکنان و فعالیت‌های مختلف در این مجتمع باید به سراغ طراحان اداری رفت، زیرا اگر خشت اول در جانمایی کج گذاشته شود، ترمیم آن در آینده بسیار دشوار خواهد بود و عملا به‌ کاهش بازدهی فضا منجر خواهد شد. بنابراین ضروری است که پیش از تجهیز و جاگیری، نقشه‌ای درست از امکانات، کاربردها و قابلیت‌های این بنا تهیه گردد و بر اساس آن تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ گردد.

این انتظاری به‌حق و جدی از "آقای جوادی" و همکارانش در اداره‌کل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران است که این مرکز فرهنگی را برای تمامی سلایق، انگیزه‌ها و هنرها آماده سازند و نهایت اثرگذاری خود را برای بالفعل کردن ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ساری و شهرهای اطرافش فراهم آورند. 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار