تابناک: اعتبارنامه مربوط به انتخاب اصفهان به‌عنوان «شهر جهانی صنایع‌دستی»، توسط رئیس شورای صنایع‌دستی آسیا و اقیانوسیه به معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعطا شد.
کد خبر: ۱۰۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰ 04 October 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند
.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.


روزنامه اصفهان امروز به مرور یکی از رویدادهای مهم در شهر اصفهان که ابعاد جهانی آن می تواند درآمدی پایدار را نه تنها برای شهر بلکه برای استان اصفهان ایجاد نماید، پرداخته است.

ثبت شهر جهانی صنایع دستی در شناسنامه اصفهان که روز گذشته با حضور معاون رئیس جمهور و مسئولان استانی در هتل عباسی شهر برگزار شد، رویدادی است که این روزنامه در گزارشی آن را بررسی کرده است.


اعتبارنامه مربوط به انتخاب اصفهان به‌عنوان «شهر جهانی صنایع‌دستی»، توسط رئیس شورای صنایع‌دستی آسیا و اقیانوسیه به معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعطا شد.

غدا هیجاوی در مراسمی در هتل عباسی اصفهان این اعتبارنامه را به مسعود سلطانی فر اهدا کرد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز نسخه‌های دیگر این اعتبارنامه را به استاندار و شهردار اصفهان اعطا کرد.

شورای جهانی صنایع‌دستی، روز چهاردهم شهریور امسال، اصفهان را از بین شش شهر جهان که نامزد ثبت جهانی صنایع‌دستی شده بودند به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی برگزید. بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، در حال حاضر بیش از 18 هزار هنرمند در 196 رشته صنایع‌دستی در این استان فعالیت می‌کنند. اما استاندار اصفهان در مراسم اعطای اعتبارنامه شهر جهانی صنایع‌دستی به اصفهان کسب عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی را افتخاری برای اصفهان دانست و گفت: حفظ این عنوان با ارتقای کیفیت تولیدات صنایع‌دستی برای ما بسیار مهم است.

رسول زرگرپور افزود: با کسب این عنوان فرصت طلایی برای تبیین بیش‌ازپیش ظرفیت‌های اصفهان به وجود آمده است. وی تأسیس موزه بزرگ اصفهان را در راستای توسعه گردشگری این استان اعلام کرد و افزود: محل تأسیس این موزه جانمایی شده و اکنون طراحی ساختمان آن در دست اقدام است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان بیش از 22 هزار جاذبه تاریخی، فرهنگی و مذهبی دارد، افزود: از این تعداد یک هزار و 800 اثر ثبت ملی و پنج اثر ثبت جهانی شده است و 102 اثر صنایع‌دستی این استان نیز مهر اصالت یونسکو دارد. شهردار اصفهان نیز در این مراسم گفت: ثبت اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، سرآغاز حرکت جدی برای شناسایی عیوب و دستیابی به ایده‌های نوین در مسیر تعالی صنایع‌دستی است.

شهردار اصفهان یادآور شد: به این مناسبت شهرداری از اکنون مطالعات و بررسی طرح جامع صنایع‌دستی شهر اصفهان را آغاز کرده و برای جذب ایده‌های نوآورانه و خلاقانه وارد عمل شده است.

وی اظهار داشت: ثبت جهانی اصفهان در حوزه صنایع‌دستی، اگرچه یک رویداد دیرهنگام است اما به‌هرتقدیر رخدادی فرخنده و غرورآفرین است زیرا ازاین‌پس عظمت و شکوه جاودانه اصفهان و صلابت هنر و هنرمندانش را بیش‌ازپیش بازنمایی می‌کند.

حمایت دولت ایران از صنایع‌دستی قابل‌تحسین است

مدیر منطقه آسیا، اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی نیز حمایت دولت ایران از صنایع‌دستی در راستای حفظ و ارتقای کیفیت این صنایع را بسیار ارزشمند و قابل‌تحسین بیان کرد. غدا هیجاوی افزود: اصفهان با بسیاری از شهرهای معروف جاده ابریشم ارتباط دارد و از این طریق توانست فرصتی بسیار خوب برای صنایع‌دستی ایجاد کند تا بتواند حضور مؤثری در این زمینه داشته باشد.

وی اظهار داشت: اصفهان هرگز هنر خود را از دست نداده است و در طول سالیان گذشته، کارگاه‌های هنری بسیاری در اصفهان برگزارشده است.

 وی خاطرنشان کرد: تفاوت اصفهان با تبریز و شهرهای دیگر این است که اصفهان برای یک صنعت دستی خاص ثبت‌نشده و ثبت این عنوان همه صنایع‌دستی را دربر می‌گیرد.

 وی گفت: شبکه‌ای از طرح‌های صنایع‌دستی در جهان حرکتی را در سال 2013 و 2014 با عنوان انجمن جهانی صنایع‌دستی در پاسخ به اهمیت محلی که مردم کشور به این صنعت دارند، شروع کرده است.

مدیر منطقه آسیا، اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی تبادل تجربیات و تمرین و اجرای این صنایع در سطح ملی و بین‌المللی را از دیگر مزایای این شبکه جهانی بیان کرد و گفت: شهرهایی که در این شبکه ثبت جهانی می‌شوند وظیفه‌دارند گزارش سالیانه خود را به شورای جهانی صنایع‌دستی اعلام کنند.

وی گفت: باید ارزش‌گذاری مجددی هر چهار سال یک‌بار برای شهرهایی که به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی ثبت می‌شود، انجام شود.

رشد 12 درصدی صنعت گردشگری در دولت یازدهم

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم در این مراسم گفت: بخش گردشگری کشور در دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید 12 درصد رشد داشته است.

مسعود سلطانی فر افزود: در این مدت رشد گردشگری در دنیا 6/4 درصد و آسیا 5/0 درصد بوده است.

سلطانی فر درباره ثبت جهانی اصفهان به‌عنوان شهر صنایع‌دستی افزود: در جهان 11 شهر به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی وجود دارد که اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و تبریز با عنوان شهر جهانی فرش انتخاب‌شده است.

 سلطانی فر خاطرنشان کرد: تنها دو شهر اصفهان و جیپور هند به‌عنوان شهرهای اصلی صنایع‌دستی به شمار می‌روند.

 او با بیان اینکه مسئولان و هنرمندان اصفهان باید بدانند که با تبدیل‌شدن این شهر به شهر جهانی صنایع‌دستی، شرایط خاص و ویژه‌ای پدیدار می‌شود، گفت: توسعه، ترویج و آموزش صنایع‌دستی در اصفهان باید بیش از گذشته باشد تا زمینه درخشش بیشتر در عرصه بین‌المللی نیز مهیا شود.

سلطانی فر افزود: اکنون باید شرایطی محقق شود که هنرمندان صنایع‌دستی اصفهان پا را بیرون از مرزها گذاشته و در راستای توسعه صنایع‌دستی در جهان نقش‌آفرینی کنند. اما دبیر شورای صنایع‌دستی غرب آسیا نیز در ادامه این مراسم گفت: کسب عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی بیش از اینکه یک امتیاز باشد، یک مسئولیت است و به همین دلیل مسئولیت اصفهانی‌ها در قبال صنایع‌دستی این استان دوچندان شد.

 نامور مطلق گفت: ایجاد زیرساخت‌های ارتباطات فیزیکی و مجازی مانند توسعه فرودگاه‌ها و افزایش پهنای باند اینترنت همچنین ایجاد زیرساخت‌های تجاری از قبیل فضای مناسب نمایشگاهی می‌تواند شرایط مناسب برای شهر جهانی صنایع‌دستی را به وجود آورد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :