اعتماد یکی از ابعاد بسیار مهم رابطه است. به طوری که ما آن را بارها شیشه عمر رابطه نامیده‌ایم. متاسفانه آمار خیانت در سال‌های اخیر بین خانم‌ها و آقایان متاهل افزایش چشمگیری داشته است که باعث برهم خوردن یک رابطه با تمام سرمایه‌گذاری‌های عاطفی‌اش می‌شود
کد خبر: ۱۰۵۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۶ 23 July 2022

تابناک رضوی: خیلی از افراد بعد از خیانت پشیمان می‌شوند و سعی می‌کنند رابطه‌شان را حفظ کنند غافل از اینکه ترمیم رابطه شکسته شده کار آسانی نیست و نیاز به آگاهی، مهارت و صبر دارد! در این مقاله قصد داریم مواردی که لازم دارید انجام دهید یا بیاموزید تا اعتماد از دست رفته رابطه‌تان را بازگردانید برای شما شرح دهیم.

شروع اعتماد

پشیمانی بعد از خیانت
اولین و مهم‌ترین قدم برای بازگرداندن اعتماد به رابطه این است که خود شما از خیانتی که کرده‌اید پشیمان باشید و اجازه دهید این پشیمانی را همسرتان حس کند. برای این کار نکات زیر را در نظر بگیرید.

دست پیش را گرفتن برای پس نیفتادن!
برخی افراد با اینکه از خیانتشان پشیمان هستند اعتقاد دارند برای حفظ رابطه باید اقتدار خود را حفظ کنند و طرف مقابل را نیز مقصر بدانند و به قول معروف دست پیش را بگیرند تا پس نیفتند! تا زمانی که شما خطای خود را نپذیرید و آن را عنوان نکنید همسر زخم خورده‌تان نمی‌تواند به شما اعتماد کند پس این سیاست غلط را کنار بگذارید و با آغوش باز خطا و تاوان خطایتان را بپذیرید تا راه برای ترمیم رابطه باز شود. متاسفانه در جلسات مشاوره ترمیم رابطه بعد از خیانت گاهی اوقات انرژی مشاور و زمان مشاوره صرف تلاش برای رساندن فرد به پذیرش خیانتش است! این فرآیند می‌تواند برای فرد خیانت دیده فرسایشی باشد و او را از ادامه روند ترمیم رابطه و ترمیم اعتماد ناامید کند.

با خودتان صادق باشید! با خودتان!
قبل از هر تلاشی برای ترمیم رابطه و بازگرداندن عشق و اعتمادش به رابطه با خودتان صادق باشید. چرا می‌خواهید این اعتماد را ترمیم کنید؟ فقط برای حفظ زندگی‌تان؟ به خاطر فرزندانتان؟ به خاطر فرار از شکست؟ به خاطر پنهان کردن خیانتتان و … . آیا شما این رابطه را واقعا می‌خواهید؟ اگر همسرتان به شما اعتماد کند و مجدد شکست بخورد آسیب‌های جبران ناپذیری را به او وارد می‌کنید. شما از خودتان مطمئن هستید که این اتفاق دوباره نمی‌افتد؟ ریشه خیانت خود را پیدا کنید، رابطه‌تان را با جزئیات بررسی کنید تا بدانید این ماجرا از کجا آب می‌خورد و چطور باید رفعش کنید. وقتی با خودتان صادق بودید و مطمئن شدید نقاط ضعفی که از جانب شما وجود داشته است ریشه‌یابی شده‌اند و در حال رفعشان هستید طرف دوم هم می‌تواند به تدریج در این راه همراهتان شود.پشیمانی را در عمل نشان دهید نه در حرف
صبوری اعتماد
پشیمان شدن فقط به حرف نیست، شما باید در عمل به همسرتان نشان دهید از کرده خود پشیمان هستید. اگر نشانه‌هایی از قبل وجود داشته که همسرتان را به شما مشکوک می‌کرده است، مانند دیر آمدن به خانه، گوشی خود را به حمام و دستشویی بردن، گذاشتن رمز روی گوشی و … باید در عمل ترک شوند یا طوری توجیه شوند که برای همسرتان قانع کننده باشد. اجازه دهید همسرتان نسبت به رفتارهای مشکوک شما شرطی زدایی شود و حساسیتش به تدریج از بین برود.

چطور اعتماد همسرم را بعد از خیانت کردن جلب کنم؟
حال که دانستید اولین قدم برای جلب اعتماد همسر پشیمانی خودتان است می‌توانید تکنیک‌ها و مهارت‌های جلب اعتماد همسر را که در زیر آمده است به کار ببرید.

زمان بدهید و صبور باشید

صبوری شاه کلید جلب اعتماد همسر بعد از خیانت است. شما باید فرصت دهید تا همسرتان بتواند با این شوک کنار بیاید و بعد از مدیریت بحران به تدریج با شما برای بازگرداندن اعتماد به رابطه تلاش کند. نمی‌توانید بعد از یک یا دوهفته بعد از رو شدن ماجرا به او گله کنید که چرا درکتان نمی‌کند و حالش خوب نمی‌شود! عکس العمل در برابر خیانت از فردی به فرد دیگر متفاوت است، برخی افراد تا مدت‌ها پس از ماجرا همچنان نمی‌توانند موضوع را برای خودشان تمام و کمال حل کنند و همچنان درگیر آسیب‌های ناشی از آن هستند. بنابراین او را با هیچ کس مقایسه نکنید و انتظار نداشته باشید به سرعت با این ماجرا کنار بیاید. شاید او بیشتر از گذشته با شما زنگ بزند، پیگیری بیشتری بکند، حتی به صورت مخفیانه یا علنی گوشی شما را چک کند، می‌دانیم این رفتارها می‌تواند آزاردهنده باشد اما شما باید در برابرش صبور باشید.

نیاز اعتماد
همان‌طور که گفتیم کنار آمدن با خیانت همسر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در این شرایط بحرانی هر کس ممکن است نیازهای خاصی داشته باشد. ممکن است کسی از همسرش آغوش بیشتری طلب کند، کسی نیاز داشته باشد همسرش چند روز مرخصی بگیرد کنارش بماند، کسی به رابطه جنسی نیاز داشته باشد و کس دیگری تنهایی را ترجیح بدهد! به این نیازها توجه کنید و اجازه دهید مسیر را برای شما مشخص کند. شاید برخی از این نیازها برای شما عجیب باشد و حتی تصور کنید لزومی ندارد به این نیازها تن دهید، اما به خصوص در اوایل افشا شدن خیانت به این نیازها توجه ویژه داشته باشید، اجازه دهید در این موقعیت بحرانی تلاش شما برای رفع نیازهایش آبی روی آتش دل او باشد.


نگفتن کل ماجرا خود دروغ محسوب می‌شود
اگر می‌خواهید فرد قابل اعتمادی باشید در قدم اول باید صادق باشید. پنهان کاری نوعی دروغ به حساب می‌آید و نگفتنش شما را از عدم صداقت مبرا نمی‌کند! منظورم ما این نیست که کل ماجرا و رابطه‌تان را با جزئیات آزاردهنده‌اش برای همسرتان تعریف کنید اما ابعاد مهم ماجرا باید واضح و روشن بیان شوند، اگر حس می‌کنید ابعادی از ماجرا پنهان مانده است که در تصمیم نهایی همسرتان برای ادامه رابطه اثر گذار است باید صادقانه مطرح‌اش کنید. قطعا این موضوع عواقبی برای شما دارد اما برای جلب اعتماد همسرتان لازم است. از آن گذشته اگر بعدها همسرتان خودش متوجه داستانی که پنهان کردید بشود تمام آنچه رشته بودید پنبه خواهد شد!

خشمش را درک کنید
انسان به صورت تکاملی و غریزی قابلیت دفاع از دارایی‌هایش را دارد. منظور ما این نیست که زن و شوهر دارایی و اموال یکدیگر هستند اما جزء حریم و قلمرو هم هستند و خیانت نوعی تجاوز به این حریم محسوب می‌شود بنابراین خشم همسر شما کاملا قابل درک و طبیعی است. برخی از مراجعینی که خیانت کرده‌اند خود را مستحق خشم همسرشان نمی‌دانند، پرخاشگری از نظر روانشناسی هم پذیرفته شده نیست و ما هم شما را مستحق دیدن این وضعیت نمی‌دانیم اما همسرتان کاملا حق دارد خشمگین باشد و باید کمکش کنید خشمش را با شیوه اصولی و درست بروز دهد.

برای رابطه جنسی عجله‌ای نداشته باشید
برخی افراد برای نزدیک شدن به همسرشان بعد از خیانت روی به رباطه جنسی می‌آورند. این موضوع به خصوص در خانم‌ها می‌تواند این تصور را به وجود آورد که شما او را برای رابطه جنسی می‌خواهید. بنابراین به او فرصت دهید خودش این موضوع را بخواهد. البته حواستان باشد به طور کامل خود را بی تفاوت نشان ندهید که این سوء تفاهم شکل بگیرد که به او میل و علاقه‌ای ندارید! حتما موضوع را با خودش مطرح کنید و عنوان کنید تمام تلاشتان را می‌کنید که همه چیز مثل سابق شود اما این فرصت را به او هم می‌دهید که با ذهنی آرام و باز تصمیم بگیرد.

همین کارها را کردی که…
این جمله هرچه شما رشته‌اید را پنبه می‌کند. در این مقاله تاکید کردیم که باید صبور باشید! همسرتان ممکن است خصوصیات منفی مانند قهر کردن، پرخاشگری، چک کردن و … پیدا کند. گفتن جمله “همین کارها را کردی که خیانت کردم” باعث می‌شود اگر ذره‌ای اعتماد همسرتان جلب شده است نابود شود و دوباره به پله اول ماجرا برگردید. اگر با همسرتان مشکلی دارید یا رفتارهای نامناسبی دارد که روی شما و رابطه‌تان اثر منفی می‌گذارد باید بعد از گذشتن از بحران و کمک یک متخصص حل شود. تا آن روز صبور باشد.

رمز گوشی شما مانند نمک روی زخم پاشیدن است
قطعا زن و شوهر نیاز به حریم خصوصی دارند و چک کردن گوشی یکدیگر این حریم را نقض می‌کند اما شما در شرایط عادی نیستید که توقع داشته باشید حق و حقوق حریم خصوصی در زندگی مشترک برای شما رعایت شود. شما خیانت کرده‌اید و قطعا با توجه به نقش تلفن همراه در زندگی امروزی گوشی موبایلتان ابزار مهمی برای جلب یا سلب اعتماد همسرتان است! اگر همچنان روی گوشی موبایلتان رمز گذاشته‌اید و آن را از همسرتان قایم می‌کنید بلکه نمک روی زخمش هم می‌پاشید! بنابراین اجازه دهید از این لحاظ خیالش راحت باشد.

توجه، محبت و ابراز علاقه
حس اعتماد
محبتتان را از همسر آسیب دیده‌تان دریغ نکنید! او بیشتر از هر زمان دیگری به محبت نیاز دارد. شاید گاهی پاسخی به این محبت ندهد یا حتی به تندی با شما برخورد کند. در این شرایط به خودتان مسلط باشید و اجازه دهید به تدریج بتواند پذیرای محبت شما باشد. البته این محبت باید صادقانه باشد، محبت مصنوعی اوضاع را خراب‌تر می‌کند و او تصور می‌کند همچنان دارید سرش کلاه می‌گذارید.

فرار را بر قرار ترجیح ندهید
احتمالا همسرتان مدام موضوع را یادآوری می‌کند، شما را سوال پیچ می‌کند، بی‌تاب است، نگاهش سنگین است و … . فرار نکنید! تمام این رفتارها نوعی فریاد کمک طلبی است، بمانید و با خود یادآوری کنید بین شما دو نفر، آنکه خطا کرده و باید صبر بیشتری برای جبرانش داشته باشد شمایید. شانه خالی کردن از برقراری ارتباط با همسرتان ترس خیانت مجدد را برای او فعال می‌کند!

 

برچسب ها: خیانت ، تابناک رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار