مسئول مرمت گنبد مسجد تاریخی امام(ره) اصفهان خطای خود را در بازسازی این اثر منحصر به فرد پذیرفت.
کد خبر: ۱۰۵۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷ 17 July 2022

مسئول تیم مرمت گنبدمسجد امام اصفهان و از نوادگان استاد حسین کاشی تراش اصفهانی با پذیرفتن خطای رخ داده و اعوجاج در ترک ۱۱ و ۱۲ گنبد مسجد امام گفت:با توجه به اینکه داربست‌ها در مقابل گنبد بوده  مرمتگران متوجه اعوجاج کاشی‌ها نشده اند.
مهدی پاکدل افزود: اردیبهشت ماه امسال که داربست‌های فلزی برداشته شد کارشناسان میراث فرهنگی اشکالات موجود در گنبد را به ما گوشزد کردند و ما در حال برطرف این مشکلات هستیم.
وی با اشاره به اینکه ما هنوز گنبد را تحویل میراث فرهنگی نداده ایم گفت:  اینگونه خطا‌ها در گنبدی با این عظمت که نزدیک به دو میلیون قطعه کاشی که ۸۱ متر محیط دارد بدور از انتظار نیست  که البته همکاران من آن را بطور کامل رفع خواهند کرد.
پاکدل با اشاره به انتشار تصاویر گنبد و تغییر رنگ کاشی‌های آن گفت: با نظارت کامل کارشناسان میراث فرهنگی رنگ تمام کاشی‌های این گنبد اصلاح و یکرنگ شده است.

مسئول تیم مرمت گنبدمسجد امام اصفهان با بیان اینکه مرمت آثار تاریخی باید با آرامش و دقت و حوصله انجام شود افزود: فشار‌های مختلف برای جمع آوری زودهنگام داربست‌ها و کارکردن در ارتفاع ۵۴ متری بدون تجهیزات از علت‌های بوجود آمدن این خطا‌ها است.
علیرضا ایزدی مدیر کل میراث فرهنگی هم با اشاره به اینکه بازرسان میراث فرهنگی تذکرات لازم را به مسئول تیم مرمت گنبد این مسجد تاریخی داده اند گفت: از اردیبهشت امسال تاکنون مرمت گران مشغول بر طرف کردن اشکالات بوجود آمده در این گنبد هستند و کار بر روی گنبد هنوز ادامه دارد.
گنبد مسجد تاریخی امام اصفهان دارای ۱۶ ترک است که در هر ترک آن ۲۰۰ هزار قطعه کاشی بکار رفته است.
این گنبد بزرگترین گنبد معرق جهان با ارتفاع ۵۴ متر از سطح زمین است. قطر گنبد ۲۸ متر و محیط آن ۸۱ متر است.
این گنبد دوپوسته است که فاصله دو پوسته آن ۱۲ متر است و کاشی‌های بکار رفته در آن به رنگ‌های سفید، زرد، لاجوردی و سبز با طرح‌های اسلیمی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار