کد خبر: ۱۰۵۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸ 14 July 2022

#زهره معینی راد
#فراهم کردن تجهیزات یک سرای دانشجویی کار سختی است. در ابتدا همه چیز از یک رویا و هدف شروع می شود اما وقتی نوبت به طراحی و اجرای آن درعالم واقعیت می رسد مثل بالا رفتن از کوه می ماند زیرا پارامترهای سیاسی و اجتماعی و مذهبی هم وارد کارزار می شوند.
فرهنگ اجرای این طرح و مسائل اقتصادی پیشاروی آن به گونه ای شکل می گرفتند که در برداشت عملا مسئله بسیار دشوار بود و هیچ گونه امتیازی جهت اجرای آن نبود و در واقعیت تنها یک کارآفرین هدفمند بود و یک دنیا مخالفت!

دانشجویانی که دوره های تحصیل را همزمان با اشتغال می گذراندند دغدغه ی محیطی برای زندگی را در سر می پروراند ند.
خوابگاه های خودگردان دانشجویی دخترانه بضاعت آنچنان وسیع و دست پری را نداشتند تا بتوانند آنچه در خور دانشجویان است در اختیار آنها قرار دهند.
زندگی در خوابگاه و در اتاق های کوچک ۸ نفره یا ۶نفره یا ۴ نفره و سر کردن با افرادی با فرهنگ وگویش و سلیقه های شخصی متفاوت چندان هم خوشایند نیست.
امکانات آنطوری که در خانه اول یا همان خانه پدری است، نیست. امکانات خوابگاه بسیار محدود ، ساده و عمومی برای همه ی افراد سکنه، تعریف می شود.
حسنی که خوابگاه های خودگردان دارند اینکه دانشجویان کم برخوردار ،دیگر دغدغه مراجعه به مسافرخانه ها یا فراهم کردن مکانی که توان مالی آن را نداشتند را ایجاد نمی کند.
خوابگاه خود گردان موظف است تا همه امکانات و خدمات را در خدمت دانشجویان قرار دهد .
دانشجو به دور از خانواده و در شهر غریب تنها دلگرمی او محل زندگی است که با پرداخت شهریه ای اندک و با هم اتاقی های دیگر که باهم سر یک سفره همانند سفره ی خانه پدری می بایستی سرکنند.
کنترل دانشجویان از نظر بهداشتی و پوششی و همچنین مراقبت در مورد خروج و ورود آنها همیشه موجب اعتراض و گله ی دانشجویان بوده و هست.
برقراری نظم و امنیت بین ۴۰ دانشجو و راضی نگه داشتن آنها بسیار سخت است اما باز هم می شود که آنها را متقاعد کرد تا شرایط فعلی را با منشور اخلاقی خوابگاه وفق دهند.

مجری این طرح مدیریت های متفاوتی دارند. هم مسئول هستند و هم نقش یک پدر و مادر را برای تمام دانشجویان بر عهده دارند . در آن واحد می بایستی پاسخگوی تمام ارگان های مربوطه ی بیرونی من جمله:اداره اماکن ،بهداشت، دانشگاه، سازمان آبفا و اداره توزیع برق و در نهایت خانواده ها باشند.
در این میان باید توجه داشت : حُسن دیگری که خوابگاه های خودگردان مجاز دارند این است که خوابگاه های دولتی هم می توانند از آنها جهت اسکان دانشجویان خویش بهره ببرند.
در این نوع مدیریت همه ی دانشجویان خوابگاه حکم دختران یا خواهران و خانواده برای این مسئول کارآفرین را خواهند داشت.
باید توجه داشت که مجوز خوابگاه های خودگردان و تاسیس آنها و مسئولیت تامین نیازهای دانشجویان ساکن مراحل متعددی با هزینه های هنگفتی خواهد داشت که طی کردن این مراحل کار مشکلی است.
مرحله اول تایید و استعلام دانشگاه و نظام مهندسی سپس مراجعه به معاونت بهداشت و درمان و بعد از آن نیروی پلیس اماکن شهرستان است که باید نظراتشان تامین شود.
همه ی ارگان های یاد شده بخشنامه های متفاوت و مختلف با دیگری را دارند. از رئیس می گذشتی به متصدی می رسیدی. از متصدی به مامور اجرای آن و ازاین دفتر به آن دفتر می رفتیم. صحبت می کردیم تا ملک مورد نظر ما را آیا تایید می کنند یا خیر!

در این میان کمیسیون ها در هر ارگانی مطرح بود و بعد از ماه ها انتظار منتظر نتیجه نهایی از سوی آنها باید می شدیم و چه بد دردی است در این شرایط انتظار کشیدن ودلهره ی آن!

بعد از ۲۴ماه انتظار، زحمت،تلاش ،بیخوابی،استرس، معلق و بلاتکلیف آن روز ،روز صدور مجوز خوابگاه را صادر می کنند وبعد از یک ماه دراختیارت قرارمی دهند.
یک تکه کاغذ در اندازه برگ Aچار حاوی محتوایی است که بعد از دو سال با چند جمله کوتاه از مقامات عالیه دریافت می کنی و تو می مانی و آن اشک شادی و بغض کودکانه.

مجوز را می گیری اما حمایت ها به اندازه ی تلاش هایی که در خصوص دریافت این مجوز می کنی نیست.
از یک طرف مستاجری و فشارهای اقتصادی و هزینه های مالی و گران در پرداخت اجاره ی ماهانه را داری
و از طرف دیگر دغدغه تمدید ملک را که آیا امسال مالک این ملک بار دیگر این قرار داد را تمدید خواهد کرد؟

از سوی دیگر نگرانی که گرمای خوزستان موجب قطع برق ساختمان و نوساناتی در آن نشود که هم تمام وسایل سرمایشی مجموعه را می سوزاند و هم خسارتی از جیب خویش برایت تراشیده می شود.

و فراتر از آن هیچ گونه شاخص های سیاسی و اقتصادی ،بصورت رسمی یا قرار دادی نیست که اندکی از هزینه ها و تامین امکانات خوابگاه و حتی خسارت هایی که بخاطر بالا بودن استهلاک خوابگاه را برای این مسئول کارافرین فراهم سازد و عهده داره شود!

این روزها که مشکل تامین آب و کمبود آن چالشی برای همگان بوده است سایه ی این چالش برای خوابگاه های خودگردان هم وجود دارد و با ارقام غیر منطقی که سازمان آبفا ی استان برای این مجموعه های فرهنگی در نظر گرفته
کمر همه را خم کرده و موجب خشم و نارضایتی دانشجویان گردیده چرا
را که بهای آب را ماهانه و به وقت آن پرداخت نشود با قطعی آب مجموعه که هم ولایتی های خویش ما را دچار آن می کنند مواجه خواهیم شد.
هشدارهای سازمان های برق و آب جهت وصول مطالبات شان استرسی در وجود کار آفرین می گذارد . بماند این کارآفرین برای تهیه و اجرای این طرح چه کارگردانی بوده و با استقراض چه وام های بانکی و اقساط آن را با تمام وجود به عهده گرفته است !
بنظر می رسد خوابگاه خودگردان بیشتر جنبه ی پوششی و خیرخواهانه با هدف گره باز کردن از مشکلات اجتماعی و اقتصادی را برای هم وطنان خویش با درآمدی بسیار ناچیز بر عهده گرفته است اما هر لحظه ممکن است خودش به مرز ایستایی رسیده و تسلیم شود!

تمام بانوان کارآفرینی که این طرح را دنبال کرده اند بخاطر وجود تورم اقتصادی ، نبود حمایت های دولتی ناچار به جمع آوری شده اند .در این شرایط تامین یک مجموعه چه پانسیون و چه خوابگاه فرهنگی دانشجویی هر دو حکم یک اقامتگاه امن و پناهگاهی در شرایط سخت و نبود دسترسی به خوابگاه های دولتی ست و از این جهت گاهی شاهد دانشجویان فارغ التحصیلی هستیم که بخاطر موقعیت های شغلی و فرایندهای آن به خوابگاه ،عاجزانه به آنجا پناه و روی آورده اند زیرا که توانایی تهیه یک واحد مستقل مسکن را ندارند و از آنجایی که تورم مسکن و اجاره ها شرایط را سخت و طاقت فرسا نموده لذا خوابگاه خودگردان گزینه امن و مطلوبی برای آنان می باشد.
نتیجه اینکه شرایط موجود در حوزه گردش فعالیت خوابگاه های خودگردان به سمت و سوی تعطیلی گام می گذارند مگر اینکه در تراز مالی آنها تعادل هزینه و درآمد به منطقی سازگار با شرایط موجود گام بگذارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار