بانوی یزدی برگزیده صنایع غذایی کشور گلایه کرد؛
مدیر عامل تنها واحد فعال پالایش روغن خوراکی در استان یزد و بانوی برگزیده صنایع غذایی کشور ضمن گلایه از تداوم قانون منع صادرات روغن علیرغم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و بی بهره بودن این واحد از حمایتهای دولتی از گذشته تاکنون، خواستار ارائه راهکاری قانونی برای صادرات در این بخش از سوی دولتمردان شد.
کد خبر: ۱۰۵۵۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴ 09 July 2022

«مریم نیک طبع» در جریان بازدید خبرنگاران از این واحد صنعتی اظهار کرد: قیمت روغن تولیدی براساس قیمت جهانی روغن و نوسانات ارزی متغییر است لذا عملاً واحدهای تولیدی هیچ نقشی در افزایش قیمت روغن در بازار ندارند.

وی بر لزوم شناسایی و حذف مافیای روغن در بازار کشورمان تاکید کرد و گفت: متاسفانه این مافیا با برخورداری از ارز ۴۲۰۰ تومانی در گذشته مقادیر زیادی روغن وارد کشور و انبار کرده‌اند و عملاً در قیمت بازار تاثیرگذار هستند.

وی با بیان این که هنوز هم این مافیا از همان روغن‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کنترل بازار استفاده می‌کنند، استفاده از روغن سالم را حق همه مردم کشورمان خواند و گفت: رقابت واحدها در بخش کیفیت تولیدات در این صنعت نه رقابت بر سر قیمت، تنها در صورت خالی شدن این انبارها ممکن خواهد بود.

مدیرعامل اولین مرکز روغن گیری، پالایش و بسته بندی روغن کنجد در کشور با اشاره به این که این واحد تاکنون از ارز ۴۲۰۰ تومانی یا دیگر حمایتهای دولتی برخوردار نبوده است، به مشکلات واردات روغن خام خریداری شده به صورت آزاد توسط این واحد اشاره کرد و گفت: متاسفانه قانون منع صادرات روغن حتی در مورد این واحد که هیچگاه از حمایتهای دولتی برخوردار نبوده نیز اعمال می‌شود و روغن باکیفیت این واحد که تا قبل از ابلاغ این قانون تنها صادرات روغن کشور به کشورهای اتحادیه اروپا بوده و می‌تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد، هم اکنون امکان صادرات ندارد.

وی همچنین از پرداخت نشدن مطالبات برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای دولتی در قبال عرضه روغن به آنها پس از چندین ماه به عنوان یکی دیگر از مشکلات این واحد اشاره کرد.

نیک طبع تاکید کرد: از آنجایی که هیچ حمایت و ارزی از سوی دولت دریافت نمی کنیم قاعدتا باید منعی در مورد صادرات محصولاتمان نداشته باشیم لذا آماده هر گونه راهکار قانونی از سوی دولت برای صادرات محصول و ارزآوری برای کشورمان هستیم.

وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به آغاز فعالیت این واحد از سال ۱۳۸۷ با هفت نفر نیروی انسانی، کفت: هم اکنون این واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی یزد برای بیش از ۵۰ نفر استغال مستقیم و برای قریب به ۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

وی با اشاره به برخورداری این واحد تولیدی از ۱۳ ایزوی جهانی و کسب عنوان واحد نمونه کشور به مدت ۱۱ سال، این موفیت را ماحصل کار تیمی مجموعه کارکنان این واحد و پشتیبانی علمی دانشگاه‌های استان خواند.

به گفته این فعال صنعتی، این واحد در تلاش برای دانش بنیان شدن است هر چند امروز نیز فعالیتهای دانش بنیان زیادی را در دست اقدام دارد به طوری که هم اکنون ۳ طرح تحقیقاتی در مورد روغن با دانشگاه آزاد اسلامی یزد و دو طرح مطالعاتی نیز با دانشگاه علوم پزشکی یزد دارد.

نیک طبع در پایان تولیدات این واحد صنعتی را بی‌رقیب در کشور دانست و گفت: به زودی محصولی فاقد انتی اکسیدان به بازار عرضه خواهیم کرد که ماندگاری بیش از ۴۰ ساعت را در هنگام پخت و پز خواهد داشت.

«محمدرضا احمدی» موسس و مدیر بازرگانی داتیس با اشاره به این که ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور از خارج کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: روغن خام خریداری شده قبل از هر چیز در واحد کرواتوگرافی گازی(GC) این واحد تولیدی از نظر میران خلوص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد به طوری که ۳۰ درصد از محوله‌های خریداری شده به دلیل خالص نبودن، مرجوع می‌شود.

وی ظرفیت مخازن ذخیره روغن این واحد تولیدی را بالغ بر ۷۰۰ هزار لیتر ذکر کرد و افزود:‌ روغن مود تایید واحد GC، پس از تخلیه در آزمایشگاه به لحاظ تازگی و کهنگی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و براساس میزان سموم کشاورزی مربوط به دانه های روغنی، پراکسید شدن روغن در اثر در معرض نورشید قرار گرفتن و میزان فلزات سنگین ناشی از خاک کشاورزی هر منطقه مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا نسخه تصفیه روغن براساس معیارهای بهداشتی و استاندارد تهیه شود.

احمدی با بیان این که در این واحد روغنهای ترکیبی نیز تهیه می‌شود، خاطرنشان کرد: درصد ترکیبهای انواع روغن تولیدی نیز براساس مشخصات هر روغن در پروانه بهداشتی ساخت از سوی آزمایشگاه تعیین و پس از تولید نیز آزمایشهای کنترل کیفی در مورد آنها انجام می‌شود.

وی از تولید ۱۸ نوع روغن در این واحد برطبق پروانه های بهداشتی صادره خبر داد و گفت: در این واحد براساس نتایج مطالعات و نحقیقات که عمدتاً با همکاری دانشگاه‌ها انجام می‌شود، ترکیب انواع روغن برای رعایت میزان ارزش غذایی و ماندگاری بیشتر نیز تولید می‌شوذ به طوری که به زودی نوعی روغن سرخ کردنی با ماندگاری بی نظیر در دنیا تولید و روانه بازار به ویژه صنعت رستوران داری خواهد شد.

یادآور می‌شود؛‌ مدیر عامل شرکت داتیس اخیراً در نشست بانوان صنعتگر موفق کشور که دوازدهم تیرماه در تهران و با حضور معاون رئیس جمهور برگزار شد، به عنوان بانوی برگزیده صنایع غذایی کشور انتخاب و تجلیل شد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار