مدیر جهاد کشاورزی چرداول:
مدیر جهاد کشاورزی چرداول گفت: طرح های (P.V.S) انتخاب مشارکتی ارقام گندم آبی، و گندم دیم که در سال زراعی جاری در این شهرستان اجرا شد، به مرحله برداشت و خرمنکوبی رسیدند
کد خبر: ۱۰۵۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ 07 July 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ سهراب پسندیده اظهار داشت: در سال زراعی جاری طرح های (PVS) یا انتخاب مشارکتی ارقام گندم آبی و گندم دیم، در شهرستان چرداول توسط اداره تولیدات گیاهی این مدیریت و با همکاری کارشناسان زراعت مرکز جهاد کشاورزی آسمان آباد، زیر نظر مدیریت زراعت سازمان،در سطح ۲ هکتار اجرا گردیدند.

وی هدف از اجرای این طرح ها، مقایسه ارقام و انتخاب رقمی از گندم آبی است که بالاترین عملکرد در واحد سطح را داشته باشد، دانست و افزود: مولفه‌های دیگر مانند حساسیت به سرما.، ورس و ریزش ،حساسیت به بیماری‌ها و سایر اطلاعات خواسته شده در این طرح PVS بررسی و ثبت می گردد، تا در نهایت برترین رقم گندم با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه به‌عنوان بذر انتخاب و نتیجه نهایی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی چرداول گفت: در این طرح ۵ رقم گندم آبی شامل حیدری،برات،هانا،سیروان،چمران۲، و ارقام دیم شامل ذهاب، ریژاو، ایوان، آسمان و ساجی، صورت مکانیزه کشت گردیده و مدیریت مزرعه ( رعایت تاریخ کشت،تراکم بذر،،سرکدهی و تغذیه، آبیاری، کنترل علفهای هرز و آفات و بیماری‌های احتمالی) به موقع و بطور کامل زیر نظر کارشناس انجام گرفت .

وی ادامه داد: با توجه به اتمام فصل رشد و رسیدن زمان برداشت گندم، کارشناسان زراعت این مدیریت با حضور در مزرعه و برداشت مساحت مشخص از هر رقم اقدام و عملیات خرمنکوبی انجام شد.

پسندیده بیان داشت: پس توزین نمونه‌های برداشت شده، و تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده، ارقام برتر در کشت سال‌های بعد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در طرح PVS گندم آبی دو رقم برات و حیدری به ترتیب مقام اول و دوم را از نظر عملکرد کسب نمودند .

مدیر جهاد کشاورزی چرداول در پایان خاطرنشان کرد: در طرح PVS گندم دیم به ترتیب ایوان، ساجی بعنوان ارقام برتر انتخاب گردیدند. که این ارقام به کشاورزان منطقه معرفی تا در اولویت کاشت در سال آینده قرار گیرند./ح

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار