سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد از آغاز مرمت قلعه تاریخی فهرج خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۷۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ 30 May 2022

«محمدرضا فلاحتی» ضمن بیان این خبر افزود: با توجه به اینکه قلعه فهرج یکی از قلاع قدیمی منطقه است و در روستای تاریخی بنا شده، تقریباً تمام فضاهای داخلی قلعه و بناهای آن و قسمت‌هایی از برج‌های آن به‌واسطه تأثیرات جوی و گذشت زمان در معرض فرسایش بود لذا به‌ منظور حفاظت از این بنای ارزشمند، مرمت این بنا آغاز شده است.

وی گفت: قلعه تاریخی فهرج در روستایی به همین نام در استان یزد واقع‌ شده که برخی آثار و ابنیه موجود در این روستا مربوط به دوره صدر اسلام است. بنای اولیه قلعه تاریخی فهرج نیز هم‌عصر آن بناها است اما نمای فعلی و تزئینات نمای بنا مربوط به قرن دهم و یازدهم است.

فلاحتی ادامه داد: قلعه فهرج دارای پلانی چهارضلعی است که چهار برج مدور در چهارگوشه آن قرار دارد، برج‌ها دارای دوطبقه است و همه بناهای موجود دارای طاق‌های ضربی با قوس جناغی است، بر بالای دیوارها نیز سوراخ‌هایی تعبیه‌شده که احتمالاً برای دیده‌بانی استفاده می‌شده است.

وی مهم‌ترین ویژگی این اثر نسبت به بناهای مشابه را ورودی کوچک و تعداد طبقات آن عنوان و اظهار کرد: مرمت این بنا به‌ صورت استحکام‌بخشی و دیوارچینی قلعه با خشت و ملات گل، دوخت و دوز ترک‌ها، اجرای طاق برج‌ها به‌صورت گرد چین در قسمت‌های تخریب‌شده، اندود کاه‌گل پشت‌بام برج‌ها و اندود کاه‌گل بدنه قلعه در قسمت‌های آسیب‌دیده انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی یزد، قلعه فهرج به شماره ثبتی ۲۹۹۸۷ مورخ ۱۶/۱۱/۸۹ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار