در نماز جمعه این هفته شهرستانهای استان خراسان جنوبی با گرامیداشت عید ولایت مولی علی ع در غدیر خم، سهل انگاری ماموران سعودی در حفاظت از جان حجاج و نجات جان باختگان حادثه منا محکوم و به دولت آل سعود هشدار داده شد که با پذیرش مسءولیت این واقعه تاسف بار، برای جبران آلام بازماندگان اقدام کنند.
کد خبر: ۱۰۴۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴ 02 October 2015

به گزارش تابناک؛ در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مرکز استان حجت‌الاسلام علی رضایی امام جمعه بیرجند با تبریک عید سعید غدیرخم؛ به بررسی جایگاه ولایت در فقه اسلامی پرداخت و در ادامه با اشاره به حادثه منا گفت: فاجعه منا، فاجعه بزرگ و سختی برای مسلمان بود که رقم زده شد و رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات خود مقتدرانه و شجاعانه در برابر این موضوع با هشدار به جا ایستادگی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام علی رضایی افزود: دشمن و حاکمان وابسته به آل سعود تلاش می‌کنند جامعه اسلامی را از رفتن به حج که یکی از پایه‌های دین اسلام است بازدارند و در دل مسلمانان ترس و دلهره ایجاد کنند تا هر سال عده کمتری به حج مشرف شوند.

وی تاکید کرد: مهم این است که دوباره مسلمانان در حرم امن الهی حضور یابند، اما مدیریت آن باید تغییر کند، مشکل ما حاکمان آل سعود است که به کمک همه برادرانمان در سایر کشورهای اسلامی آن را حل می کنیم.

قاسم شهریاری امام جمعه موقت فردوس؛ عید غدیر خم را از برترین و والاترین اعیاد مسلمانان دانست و گفت: این عید، عید ولایت امیرالمومنین و روز اکمال دین است و به فرموده پیامبر گرامی اسلام، برترین، بهترین و والاترین اعیاد مسلمانان است.

امام جمعه موقت فردوس در ادامه تاکید کرد: اگر خداترسی، خدامحوری و خداناظری سرلوحه زندگی انسان باشد و اگر مومن و مسلمان در زندگی با خدا باشد هیچگاه با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شود.

شهریاری با تسلیت حادثه منا و با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در باره این حادثه تاثرانگیز، گفت: سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر دشمن بخواهد دشمنی کند عکس‌العمل ما سخت و خشن خواهد بود، سبب شد که پادشاه عربستان در قبال کوتاهی‌های خود عذرخواهی کند و اجساد جان‌باختگان را هر چه سریع‌تر به کشور باز ‌گرداند.

حجتالاسلام علی زمانی امام جمعه باغشهراسلامیه در خطبه های خود مشکلات امروز جهان اسلام را ناشی از جدایی مسلمانان از پیامبر دانست و گفت: خداوند تمام زحمات 23 ساله پیامبر اکرم(ص) را در دوران رسالت و بعد از بعثت، مشروط به معرفی علی(ع) برای جانشینی و خلافت امت دانست و در غدیرخم بود که پیامبر اکرم (ص) دست ایشان را بالا گرفت و فرمود هر کس من مولای و صاحب اختیار او هستم، علی مولای او خواهد بود و حضرت علی(ع) را به ولایت و پیشوایی مردم منصوب کرد.

امام جمعه باغشهراسلامیه گفت: شیعه؛ در هر زمان شاداب، پویا و بالنده بوده زیرا ما از 250 سال زندگی اهل بیت پیامبر سند داریم اما دیگران از چنین افتخاری محروم هستند و سبب افتخار ما بوده که امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام زمان(عج) از ما است. بحث غدیر, بحث خلافت است و اختلاف ما با اهل سنت تنها برسر این نیست که آنها دست بسته نماز می‌خوانند و ما با دست باز یا اینکه آنها چگونه وضو می‌گیرند و یا دیگر اختلافات جزئی، بلکه اصل اختلاف برسر خلافت و امامت است که چه کسی باید پس از پیامبر اکرم(ص) بر مسند خلافت بنشیند.

حجتالاسلام علی زمانی بی‌کفایتی و بی‌تدبیری رژیم آل‏سعود در فاجعه منا را که سبب جان باختن هزاران زائر خانه خدا و همچنین 500 نفر از حجاج ایرانی شد، محکوم کرد و گفت: ماموران سعودی با کارشکنی و عدم همکاری می‌خواستند اجساد مطهر حجاج ایرانی را در مکه دفن کنند و از تحویل جنازه‌ها سر باز ‌زدند، اما با یک پیام ولایت و سخنرانی صریح و تند مقام معظم رهبری برخود لرزیدند و ادبیات احمقانه خود را تغییر دادند و اعلام همکاری کردند و این نشانه اتصال به غدیر شیعه است.

حجتالاسلام محمد شمس‌الدین امام جمعه بشرویه نیز در خطبههای نماز جمعه امروز با تبریک عید غدیر خم، به فضایل و اخلاق مولی متقیان حضرت علی(ع) و واقعه خوابیدن مولی علی ع در بستر پیامبر(ص) اشاره کرد و آن را نشانه از جان گذشتگی ها و همت والای حضرت علی(ع) دانست و گفت: در فضایل حضرت علی(ع) همین بس که در هنگام عبادت هم نیاز نیازمندی را که درخواست کمک داشت با اهدای انگشتر خود بی جواب نگذاشت.

شمسالدین از عید غدیر خم را به عنوان بزرگ‌ترین عید ادیان اسلام یاد کرد و گفت: طی دهه ولایت و امامت در اسلام بهترین جشن‌ها برگزار می‌شود و هیئت‌های مذهبی در شهرستان ولایتمدار بشرویه با اطعام و مراسم شبیهخوانی به نحو احسن واقعه غدیر خم را زنده نگه میدارند.

امام جمعه بشرویه سپس به واقعه منا پرداخت و گفت: این حادثه دلخراش کام مسلمانان را در دهه ولایت تلخ کرد و از‌‌ همان حادثه سقوط جرثقیل مشخص شد همه این اقدامات یک توطئه است.

حجتالاسلام علی اکبر سنجری امام جمعه سربیشه نیز وحدت و انسجام امت اسلامی را بزرگترین دستاورد واقعه غدیر خم برشمرد و از امت مسلمان ایران خواست که وحدت و انسجام خود را در امور مختلف بیشتر از قبل حفظ کنند و با ولی امر مسلمین همراه و هم زبان باشند تا به دین و اخلاق جامعه آسیبی نرسد.

خطیب جمعه سربیشه در اشاره به حادثه منا؛ از سکوت جامعه بینالمللی در شرایطی که هزاران نفر جان خود را در یک روز از دست دادهاند اظهار تاسف کرد و آن را سوال برانگیز خواند.

وی با تاکید بر این که: ما با اعراب کینه و دشمنی نداریم و دشمنی ما با آل‏سعود است؛ در ارتباط با تحریم حج گفت: حج یک واجب الهی است و نباید کنار گذاشته شود و دشمنان اسلام نیز دنبال تحریم نمودن حج توسط خود مسلمانان هستند.

حجتالاسلام عباسعلی خزاعی امام جمعه نهبندان نیز با تبریک عید سعید غدیر خم به امت اسلامی اعلام کرد: پیام عید غدیر خم به معنای حقیقی پیروی از خدا، رسول خدا، ولی و ولایت فقیه است و باید بدانیم که غدیر خم ادامه دارد و تلاش دشمنان برای از یاد بردن عید غدیر خم بینتیجه باقی میماند.

وی با اشاره به آیات و روایات غدیر گفت: عید غدیر در احادیث و روایات به عنوان عید الله اکبر نامیده شده و بقیه اعیاد در دایره این عید هستند.

امام جمعه نهبندان افزود: امسال با بی تدبیری آلسعود عید مسلمانان عزا شد و جمعی از حجاج بیتالله الحرام کشته شدند. یعنی اگر نگوییم این فاجعه عمدی بوده، شبه عمد بوده است، چراکه برخی مسیرها بسته شده بود و به گفته حجاج نیروهای عربستانی تنها نظارهگر بودهاند و هیچ کمکی نمیکردهاند.

حجتالاسلام خزاعی با بیان اینکه علت فاجعه منا قابل بررسی است گفت: باید هر چه زودتر کمیته حقیقت یابی از کشورهای اسلامی تشکیل شود تا نظر نهایی در مورد این فاجعه اعلام شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار