با توجه به همزمانی روز بزرگداشت سعدی و ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه‌های بزرگداشت این شاعر و ادیب با محوریت فرهنگ قرآنی در آموزه‌های سعدی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱ 19 April 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست ستاد بزرگداشت سعدی شیرازی، گفت: سعدی نه تنها برای ایرانیان مسلمانان، که برای انسانیت زبانی از سر معرفت و شعور دارد و عطر آن در بوستان و گلستان او به جان جان خواهد رسید.
حمیدرضا قانعی با اشاره به همزمان شدن هفته بزرگداشت سعدی شیرازی با دهه پایانی ماه مبارک رمضان و شب‌های سراسر نور قدر، رویداد‌های امسال این هفته را با محوریت فرهنگ قرآنی در آموزه‌های سعدی دانست و افزود: در همین راستا همه برنامه‌ها در دو بخش اجرایی و علمی برگزار می‌شوند.

دبیر شوای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: فعالیت‌های متعددی در این چند روز برنامه ریزی و اجرا خواهد شد، از محفل سعدی و قرآن در شب یکم اردیبهشت ماه و هم آوایی کلام عالمان و ادیبان سرزمینمان تا شب عید فطر که برنامه‌های اصلی شب یادروز در شب عید فطر که تا یازدهم اردیبهشت ماه ادامه دارد.
قانعی خاطر نشان کرد: از برنامه‌های تعیین شده در ستاد بزرگداشت سعدی می‌توان به اجرای موسیقی خیابانی، اجرای نمایش خیابانی، برگزاری جشنواره تایپوگرافی اشعار سعدی برای تبلیغات شهری شیراز، برگزاری پویش‌های سعدی خوانی با انجمن‌های ادبی و همچنین باشگاه‌های کتابخوانی کودکان ونوجوانان فارس و نمایشگاه آثار هنری در سطح استان خواهد بود.
مدیر مرکز سعدی شناسی با یاداوری اینکه امسال بیست و پنجمین یادروز سعدی برگزار می‌شود، گفت: ربع قرن از آغاز برپایی این رخداد مبارک گذشته و ما همچنان، مشتاقانه خوشه چین خوان معرفت، اخلاق و انسانیت او هستیم.
کوروش کمالی سروستانی افزود: همزمان با اول اردیبهشت ماه، در آرامگاه سعدی بر خوان «سعدی و قرآن» خواهیم نشست و دکتر سید محمدمهدی جعفری و دکتر سعید رحیمیان، «تاثیر قرآن بر آثار سعدی» را جستجو خواهند کرد و نگاه سعدی را به آموزه‌های قرآنی برخواهند شناخت.
وی افزود: در روز‌های اول تا یازدهم اردیبهشت‌ماه نیز، استادان دیگر، همچون دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی، عبدالعلی دستغیب، دکتر میرجلال الدین کزازی، دکتر اصغر دادبه، دکتر راجندر کمار از دانشگاه دهلی، دکتر ناهید نوروزی از دانشگاه بولونیا، دکتر محمدرضا امینی، دکتر عبدالرضا مدرس زاده، سید علی میر فتاح، دکتر سید حسین محمودی، کاوه بهبهانی، دکتر محمد رضا خالصی، نایب شیرازی و دکتر فرح نیازکار پیرامون موضوع‌های مختلف در زندگی و آثار سعدی سخنرانی خواهند کرد.
وی هم‌چنین گفت: در هشتم اردیبهشت ماه نیز، با حضور استادان خوشنویسی ایران، همچون یدالله کابلی و محمد حیدری سومین نمایشگاه «محفل انس» به سرپرستی استاد معین‌خواه گشایش خواهد یافت.

کمالی سروستانی همچنین خاطرنشان کرد که گلباران آرامگاه سعدی، گلستان خوانی، غزل‌خوانی و انتشار بیست و هشتمین دفتر سعدی شناسی را از دیگر برنامه‌های جنبی یادروز سعدی خواهد بود.
برنامه‌های این ایام با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، شهرداری شیراز، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، صدا و سیمای مرکز فارس و مرکز سعدی شناسی برگزار می‌شود.

برچسب ها: برنامه ، روز سعدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار