کد خبر: ۱۰۳۹۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳ 16 April 2022

یاداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
مورخ یکشنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱

شب نیمه رمضان بود که صدای سرود خوانی بچه‌ها خیابان را پر کرد از پنجره بیرون را نگاه کردم کودکان با لباس‌های محلی شادی کنان سرود می خواندند.

برایم جالب بود بدانم چه شده؛ در حیاط را که باز کردم آن‌ها با دو تکه سنگی که به هم می‌زدند می‌گفتند: "شیرینی بده عیدی بده"
دیدن شور و شوق و لباس‌های رنگی زیبای آنها بسیار جذاب بود.

از یکی از آن‌ها پرسیدم: "شیرینی چه چیزی را می‌خواهید"، او گفت: "در شب پانزدهم ماه رمضان و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع)، پسران دشداشه پوشیده و دختران چادر عربی بر سر می‌کنند و با شعرخوانی برای جمع‌آوری عیدی و شیرینی ماه رمضان به درب خانه‌ها می‌روند."

این مراسم در سال ۱۳۹۵ توسط مجموعه فرهنگی گرگیعان خوزستان به عنوان میراث معنوی ناملموس به ثبت ملی رسید. آیین گرگیعان در اصل گویش محلی کلمه قرقیعان در خوزستان، کویت و عربستان است.

آیین گرگیعان یک میراث معنوی کودکان قدیم اهواز است و در حال حاضر به واسطه تهاجم فرهنگی رسانه‌های مختلف در جهت خدشه دار کردن افکار عمومی برای از بین بردن آیین‌های سنتی و باستانی تلاش می‌کنند.

متاسفانه در سال‌های اخیر توجه کمتری به میراث کودکان شده است. علی ایحال آن چه که در این خصوص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هست، این است که انتظار می‌رود از مسئولین و متولیان حوزه‌های میراث فرهنگی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری و شهرداری توجه ویژه تری نسبت به اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار