کد خبر: ۱۰۳۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ 08 April 2022

راه دشواری که حزب‌ا... لبنان تا امروز طی کرده و پیروزی‌های بزرگی که به دست آورده، مرهون مجاهدت‌ها و تلاش‌های شهدایی است که از جان خود برای رسیدن به هدف والای این گروه، یعنی بیرون راندن صهیونیست‌ها از سرزمین‌های اسلامی و آزادی قدس شریف، گذشتند. یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخ حزب‌ا... که از بنیان‌گذاران، فعالان و شکل‌دهندگان اندیشه مقاومت در این جنبش بزرگ اسلامی محسوب می‌شود، شهید سیدعباس موسوی است؛ مبارزی بدون مرز که سال‌های عمر خود را صرف نبرد بی‌امان با رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی در لبنان و دیگر مناطق جهان کرد.

به گزارش تابناک همدان، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: شهید موسوی شاگرد برجسته شهید محمدباقر صدر و از علاقه‌مندان پرشور امام خمینی (ره) بود. او بعد از دیدن برخی سستی‌ها در میان جریان‌های مبارز شیعه لبنان که در پی ناپدیدشدن امام موسی صدر به آن دچار شده‌بودند، با همکاری دوستانی مانند شهید شیخ راغب حرب، سید حسن نصرا... و... دست به تشکیل حزب‌ا... لبنان زد. گروهی که امروز، وزنه‌ای سنگین در معادلات منطقه‌ای محسوب می‌شود و اسباب وحشت دایمی صهیونیست‌های اشغالگر را فراهم کرده‌است. شهید موسوی، تقریباً با همه جریان‌های مبارز مسلمان در ارتباط بود؛ مجاهدان افغانستانی که با نیرو‌های شوروی می‌جنگیدند، مبارزان فلسطینی، مبارزان عراقی که علیه صدام و رژیم بعث دست به مبارزه زده بودند و.... او ویژگی‌های یک فرمانده پرشور و تیزبین را داشت و به همین دلیل، دبیرکلی حزب‌ا... لبنان را برعهده گرفت. موجی که شهید موسوی ایجاد کرد، چنان توفنده و تأثیرگذار بود که باعث شد خیلی زود در فهرست ترور رژیم صهیونیستی قرار بگیرد. او روز ۲۷ بهمن سال ۱۳۷۰، در حالی که از مراسم سالگرد شهید شیخ راغب حرب، به سوی بیروت بازمی‌گشت، توسط صهیونیست‌ها ترور شد. آن‌ها خودروی وی را، با راکت بالگرد هدف قرار دادند و در این اقدام، همسر و فرزند خردسال شهید موسوی نیز، به شهادت رسیدند. آیت‌ا... خامنه‌ای در دیداری که حدود یک ماه بعد از شهادت سیدعباس موسوی، با اعضای کادر مرکزی حزب‌ا... لبنان داشتند، به ویژگی‌های شخصیتی وی اشاره کردند و گفتند: «مرحوم شهید سیّدعباس موسوی شخص برجسته‌ای بود؛ در او خصوصیات بسیار خوبی با هم جمع شده بود؛ دین و تقوا و متانت را، با هوش و شجاعت همراه کرده بود. ما فداکاری او را در صحنه لبنان تجربه کرده بودیم. ما در این‌جا خودمان از نزدیک جوش و خروش و همّ و غم او را برای مسئله لبنان لمس کرده بودیم. من آن روز‌های سخت و محنت‌بار درگیری‌های داخلی لبنان را فراموش نمی‌کنم که ایشان این‌جا پیش ما آمد و تقریباً هفت ساعت با ما در یک جلسه نشست، برای این‌که به نتیجه‌ای برسیم؛ و من می‌دیدم که چقدر ایشان پُرخروش و مهتم به مسائل مردم و مجاهدان بود. خداوند او را رحمت کند و با اولیایش محشور نماید و به این مظلومیتی که علاوه بر شهادت برای او پیش آمد، اجر وافری به او و به کسانش بدهد.»

درباره این مصاحبه.

اما درباره مصاحبه پیش روی شما؛ این مصاحبه، گفت‌وگوی اختصاصی روزنامه خراسان با شهید سیدعباس موسوی است؛ مصاحبه‌ای که در ۲۳ آذرماه سال ۱۳۶۶ و در صفحه ۶ روزنامه منتشر شد. آن مرحوم برای شرکت در همایشی با عنوان «امنیت و قداست حرم»، با موضوع شرایط حاکم بر حرمین شریفین در مکه و مدینه، به ایران آمد و علاوه بر این کنگره، در نشست مهمی که برای آشنایی و هماهنگی میان نیرو‌های مبارز مسلمان در سراسر دنیا برگزار شده‌بود، شرکت کرد. در این کنگره، یکی دیگر از اعضای ارشد حزب‌ا...، یعنی آیت‌ا... عفیف نابلسی نیز، وی را همراهی می‌کرد. خبرنگار خراسان، فرصت را مغتنم شمرد و با طرح سوال‌هایی، دیدگاه‌های این رهبر بزرگ حزب‌ا... را در روزنامه خود ثبت و تاریخی کرد. نکاتی که باید هنگام مطالعه متن مصاحبه به آن توجه داشته‌باشید، از این قرار است:

نخست: بحث اصلی مصاحبه درباره مسئله اداره حرمین شریفین و فقدان صلاحیت آل‌سعود در این زمینه‌است. کمی پیش از برگزاری این کنگره، واقعه خونین مکه اتفاق افتاد و زائران حرم امن الهی، توسط عوامل رژیم سعودی به خاک و خون کشیده شدند. شهید موسوی، دیدگاهی بدون تعارف و صریح دارد که نشان‌دهنده اعتقادات انقلابی او و دغدغه‌هایش برای امت اسلامی است.

دوم: نگاه ویژه شهید موسوی به امام خمینی (ره) و فرض دانستن اطاعت از دستور‌های ایشان و نیز، اعلام رهبری امام بر همه جنبش‌های آزادیبخش و مسلمانان آزاده، ریشه در دیدگاه‌های گذشته و آشنایی کامل شهید موسوی با اندیشه امام دارد. او هنگام تبعید امام خمینی (ره) در نجف، بار‌ها به دیدار ایشان رفت و پس از تأسیس هسته‌های اولیه حزب‌ا... نیز، به دفعات برای مشورت به دیدار امام رفت. یکی از این دیدارها، درست سه ماه بعد از این مصاحبه، در ۹ اسفند ۱۳۶۶ انجام شد.

سوم: شهید موسوی در سخنان خود، مقاومت و جهاد را اصلی‌ترین وظیفه هر مسلمان در مقابله با استکبار می‌داند و وجود همین روحیه را در میان مبارزان حزب‌ا...، باعث شاخص بودن آن‌ها در میان دیگر گروه‌ها می‌شمارد. این در حالی است که در آن زمان، هنوز حزب‌ا... دوران شکل‌گیری خود را پشت سر می‌گذاشت و تا ورود به مرحله بلوغ و تأثیرگذاری جدی در منطقه، فاصله داشت. اما گویی شهید موسوی، آن‌چه را که دیگران در آینه می‌دیدند، در خشت خام می‌دید. اعتقاد او به پیروزی در این مسیر را باید یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های مصاحبه با روزنامه خراسان بدانیم.

گفت‌وگوی اختصاصی خراسان با رهبران حزب‌ا... لبنان

همان‌طور که خوانندگان محترم مستحضر هستند، مدتی پیش از جانب جمهوری اسلامی ایران کنگره بررسی وضعیت و امنیت حرم و همچنین، هسته‌های مقاومت حزب‌ا... در تهران برپا گردید که طی آن شخصیت‌های مسلمان و انقلابی کشور‌های مختلف به بحث و بررسی پیرامون مسائل و مشکلات مبتلابه حرمین شریفین و عملیات ضداستکباری مسلمین پرداختند. در همین رابطه مصاحبه‌ای ترتیب دادیم با دو تن از شرکت‌کنندگان در این مراسم، برادران سیدعباس موسوی و عفیف النابلسی از رهبران حزب‌ا... لبنان که ترجمه آن در ادامه از نظر شما عزیزان می‌گذرد.

برادر سیدعباس موسوی در پاسخ به سوال ما پیرامون نتایج کنگره امنیت و قداست حرم، اظهار داشت: در این کنگره، گروه‌ها و انجمن‌های زیادی حضور داشتند. از جمله شخصیت‌هایی از ۴۳ دولت اسلامی شرکت کرده‌بودند. این گروه‌ها و انجمن‌ها و احزاب اسلامی همگی از رهبران مسلمین جهان و ملت‌های اسلامی و مراکز اساسی اسلام بودند. کنگره امنیت و قداست حرم از اهمیت فراوانی برخوردار بود. البته این اجلاس باید قبل از وقوع کشتار خونین در مکه مکرمه ترتیب می‌یافت؛ به دو علت اساسی و مهم: اولاً به خاطر عظمت و اهمیت حرم برای امت اسلام، چنان که خداوند تبارک و تعالی در قرآن بیت‌ا... الحرام را «قیام للناس» معرفی می‌کند. چنین موقعیت عظیمی برای مکه مکرمه، امت اسلام را بر آن داشته تا در مورد قداست و امنیت حرم بحث و گفتگو کنند. دوماً، طی سالیان گذشته خیانت آل‌سعود نسبت به مسلمانان و نسبت به قضایا و جریاناتی که در عالم اسلام روی داده، خصوصاً قضیه فلسطین اشغالی که از اهمیت زیادی برای امت اسلام برخوردار است، آشکار گردید و آل‌سعود به عنوان خائن به جهان اسلام شناسانده شد. به خاطر این دو دلیل، بهتر بود که امت اسلامی این کنگره را قبل از این‌که آل سعود مرتکب چنین جنایت و کشتار عظیمی گردد، تشکیل دهند.

به هر حال امت اسلامی باید سردمداران آل‌سعود را که در رأس اداره حرمین شریفین قرار دارند، به خاطر چنین کشتار بی‌رحمانه‌ای مجازات نمایند و از این رو ما اجلاس را بسیار مهم ارزیابی می‌کنیم. این کنگره می‌تواند نتایج پرباری به دنبال داشته‌باشد؛ نتایجی در خصوص قضیه حرم و همچنین، درباره امت اسلامی. آل‌سعود به دلیل در اختیار داشتن حرمین شریفین، مدعی رهبری جهان اسلام شده‌است، اما آن‌ها سخت سرسپرده آمریکا هستند و می‌خواهند جهان اسلام را دو دستی تقدیم آمریکایی‌ها کنند. این هدفی است که آل‌سعود آن را تعقیب می‌کند. اما به فضل خدای متعال این کنگره توانست امام خمینی حفظه‌ا... را به عنوان یگانه رهبر مسلمین آزاده جهان معرفی نماید و پیشوایی جمهوری اسلامی را در مسیر مقاومت به تصویب برساند. آل‌سعود شایستگی اداره حرمین شریفین را ندارند. آن‌ها حرمت این مکان مقدس را شکستند و مصالح این مکان مقدس را در نظر نگرفتند. تمام شرکت‌کنندگان کنگره تهران، درباره بی‌لیاقتی آل‌سعود متفق‌القول هستند و به اجماع رسیدند.

برادر سیدعباس موسوی در پاسخ به سوال دیگر ما درباره نتایج اجلاسیه هسته‌های مقاومت حزب‌ا... که در تهران برگزار شد و نیز وضعیت لبنان، گفت: به فضل خدای متعال این اجلاس توانست تعداد بی‌شماری از نهضت‌های آزادیبخش اسلامی را گرد هم آورد. در خصوص لبنان باید گفت که لبنان به فضل خدا با کمی وسعتش توانسته‌است ضربات سهمگینی بر پیکر اسرائیل وارد کند. این ضربات به صورت پیگیر و مستمر وارد شده است. برای تقویت اعتقادی و روحیه افراد حزب‌ا...، دوره‌های فرهنگی ویژه‌ای نظیر آن‌چه در قم مقدس وجود دارد، در شهر صور و بعلبک نیز، به وجود آمده‌است. موضوعی که به دلیل شرایط خاص حاکم بر لبنان، حزب‌ا... را شاخص می‌کند، همان حالت جهادی است. این مقاومت است که ما را در مسیر هدف بزرگمان پیش می‌برد. وی تأکید کرد: در حال حاضر، حمایت از امام خمینی و حفظ ایشان بسیار مهم و ضروری است. ما باید با اجرای رهنمود‌های او، زمینه محافظت از راهش را فراهم کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار