هر ساله در ایام نیمه شعبان، قم میزبان جمعیتی میلیونی از زائران و مشتاقان ظهور می‌باشد که این شهر مذهبی آئینی را با مشکلات عدیده‌ای رو برو می‌کند. از حضور هزاران خودرو و کمبود پارکینگ تا نبود امکانات رفاهی کافی برای جمعیت حاضر مشکلاتی است که هرساله مدیران خدمات شهری و استانی را در گیر خود می‌کند.
کد خبر: ۱۰۳۴۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳ 15 March 2022

به گزارش تابناک قم، تیم حاضر در شهرداری قم که سابقه حضور ۶ ساله در قم را دارد، امسال با وقفه‌ای دوساله مهیا برگزاری جشن نیمه شعبان در قم می‌شود. پیش بینی‌هایی با رصد اطلاعاتی و آماری از داده‌های مراسمات گذشته شده است که قابل تقدیر است، اما در این میان توجه به این امر که مشتاقان شرکت در جشن نیمه شعبان با محرومیتی دوساله مواجه بودند و حالا با فروکش کردن وضعیت کرونایی استقبال ویژه‌ای از این مراسم خواهند کرد.

تقابل نیمه شعبان با پنجشنبه آخر سال و نزدیکی به مراسم سال تحویل این احتمال را می‌دهد که زائران میلیونی مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه (س) مثل هرسال قصد ترک فوری شهر را پس از مراسم نیمه شعبان نخواهند داشت و میل به برگزاری مراسم سال تحویل را در قم دارند.

این مهم هشداری برای مدیران خدمات شهری می‌باشد تا برای معظلاتی مثل نبود پارکینگ کافی، مدیریت ترافیک بعد از مراسمات، نبود محل‌های گردشگری و بوستان‌های متنوع در اطراف جمکران و عدم وجود امکانات رفاهی کافی برای زائران از جمله سرویس بهداشتی را چاره اندیشی کنند.

از بی بضاعتی شهرداری قم تا حسرت کسبه قمی از حضور میلیونی زائران

بضاعت ما همین است

جمله‌ای که، ذاکریان، معاون خدمات شهری و رئیس ستاد تسهیلات زائرین و خدمات مسافری شهرداری قم در جمع بندی پاسخ به سوالات خبرنگاران در نشست رسانه‌ای خود گفت.

مطلبی که می‌توان در بخشی از آن حق را به شهرداری قم داد، چرا که مراسمی در حد ملی و شاید بین المللی را با توان استانی و بدون کمک و ردیف بودجه و توجه دولت برگزار می‌کند، اما در سویی دیگر و با توجه به سابقه این جشن هرساله و نیاز اختصاص بودجه و امکانات کلان این توقع از مدیران استانی و بویژه متولیان بودجه استان می‌رود که شهرداری و ارگان‌های مربوطه را در این امر یاری کنند.

عباس ذاکریان، معاون خدمات شهری شهردار قم، دیروز در نشست خبری خود بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته و در خواست از استان‌های همجوار و ارگان‌های نظامی تنها ۸۰ چشمه سرویس بعداشتی سیار فراهم شده که با سایر سرویس‌ها به عدد ۴۰۰ رسیده ایم.

وی همچنین از آماده سازی ۱۶۰ هکتار پارکینگ موقت در اطراف مسجد جمکران خبر داد و گفت: تمامی پارکینگ‌ها از لحاظ خط کشی، نور و تردد مناسب سازی شده اند تا زائران دچار مشکل نشوند.

پارکینگ‌های ۱۶۰ هکتاری که در مقایسه با آمار سال ۹۸ که رقم ۲۴۰ هکتار بوده کاهش پیدا کرده و تقسیم تعداد سرویس‌های بهداشتی بر این فضا و جمعیت حاضر خبر از کمبود حاد تعداد سرویس‌ها برای زائران می‌دهد، آن هم در این اوضاع حساس کرونایی که رعایت بهداشت در اولویت قرار دارد.

 اگر شهرداری در این ۶ سال سالانه ۱۰۰ چشمه سرویس دائمی در طول مسیر بلوار پیامبر اعظم و اطراف مسجد جمکران اضافه میکرد در حال حاضر ممکن بود علاوه بر رفع نیاز زائران حتی ظرفیت مازاد هم موجود باشد.

از بی بضاعتی شهرداری قم تا حسرت کسبه قمی از حضور میلیونی زائران

سهیم نبودن کسبه قم از حضور میلیونی زائران

معظل همیشگی حضور کوتاه زائران در قم یکی از دغدغه‌های همیشگی مسوولان استانی بوده است و تقاضای کسبه اطراف اماکن مقدسه و مرکز شهر بوده است.

مسعود طبیبی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم از ایجاد یک رینگ حمل و نقل جهت مدیریت حضور زائران با وسیله شخصی در قم خبرداد و گفت: این مسیر به نوعی می‌باشد که زائران از بدو ورود در جاده‌ها و مسیر‌های حاشیه‌ای قرار می‌گیرند تا بار ترافیکی به مرکز شهر وارد نشده و زائران به سوی پارکینگ‌های پیش بینی شده می‌روند و به صورت معکوس نیز روند خروج هم همینطور می‌باشد.

این اقدام شاید در ظاهر بار ترافیکی سطح شهر را کاهش دهد و مدیریتی قابل قبول در امر ترافیک و حمل و نقل باشد، اما در نگاه اقتصادی و گردشگری این امر باعث می‌شود تا بر کاهش حضور زائر در سطح شهر دامن زده شود و کسبه قمی که حالا با آرام‌تر شدن اوضاع کرونایی چشم به حضور توریست مذهبی دوخته اند ثمره‌ای از این حضور نبرند.

و در پایان، حضور اماکن مقدس در شهر قم و جایگاه این شهر در مرکز کشور می طلبد که مسوولان استان، بویژه معاونت امور زائران و مدیریت شهری برای برگزاری بهتر و مطلوب تر این مناسبت ها به نفع زائران و مجاوران اقدامات اساسی تری را در دستور کار خود قرار دهند.

حمیدرضا جعفرزاده رمضانی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار