دادستان عمومی و انقلاب قم از اشتغال به کار ۶۲ درصدی محکومان این استان خبر داد و گفت: ۲ هزار زندانی در ۹۰ مرکز اشتغال و کارگاه استان مشغول به کار و کسب درآمد می‌باشند.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸ 10 March 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن غریب در بازدید گروهی از مسئولان قضایی و اجرایی استان از مراکز اشتغال زندانیان استان، ضمن بیان مطلب فوق افزود: بازپروری، اصلاح و تربیت زندانیان، انسان سازی، توانمندسازی، حرفه آموزی و مهارت آموزی از اهداف این طرح است.

وی بیان داشت: طرح اشتغال زندانیان شامل اشتغال در داخل زندان، اشتغال در محیط کار و کارگاه‌های خارج از زندان و اشتغال پس از خروج و آزادی آنان است.

دادستان قم با اشاره به بازدید اخیر بنیامین محمدی دادیار ناظر بر زندان‌های استان و بنیاد تعاون و انجمن حمایت از زندانیان از سه کارگاه اشتغال پایدار زندانیان، گفت: به منظور بررسی میدانی وضعیت فعالیت و مشکل‌های واحدهای تولیدی و صنعتی همکار در طرح اشتغال زندانیان، جلسه‌ها و بازدیدهای دوره‌ای مسئولان قضایی و اجرایی استان با کارفرمایان و زندانیان رای باز واحدهای تولیدی استان به طور مستمر برگزار، و به صورت چهره به چهره، مسائل کاری و قضایی آنها از نزدیک پیگیری می‌شود.

 غریب اجرای این طرح در استان را در کشور بی بدیل دانست و افزود: با همکاری تعدادی از صنعتگران، کارگاه‌های اشتغال در زندان‌های مرکزی، اردوگاه و بند نسوان و کانون اصلاح و تربیت استان تجهیز شده‌اند که در مجموع ۳۰ کارگاه و ۱۳۶۳ زندانی در داخل زندان مشغول به فعالیت هستند که این مراکز شامل کارگاه صنایع دستی، خیاطی، تولید مبل، تولید صندل، آهنگری و صنایع فلزی، فنرسازی، مونتاژ اسباب بازی، قالی بافی، چرم دوزی و تولید تم تولد است.

 این مقام قضایی با اعلام اینکه با تعدادی از شرکت‌ها و کارخانه‌های استان قراردادهایی برای اشتغال زندانیان رای باز منعقد شده است اظهار داشت: بیش از ۷۰۰ نفر از محکومان در ۵۴ کارگاه اشتغال طرف قرار داد با انجمن حمایت از زندانیان و بنیاد تعاون و مراکز تحت نظارت دادسرای استان مشغول به فعالیت هستند که ۸۰ درصد از درآمدشان به خانواده‌های آنان و رد مال احتمالی شاکیان آنها تعلق می‌گیرد.

دادستان قم با قدردانی از نقش تاثیرگذار و محوری واحد نظارت بر زندان استان، اداره کل زندان‌ها، بنیاد تعاون و انجمن حمایت از زندانیان استان در اجرای موفق این طرح بیان داشت: فعالیت زندانیان رای باز شاغل در مراکز به صورت کامل رصد و کنترل می‌شود و تدابیر و دستورالعمل‌های ویژه‌ای به منظور مراقبت از زندانیان و پیشگیری از وقوع جرم احتمالی اندیشیده و در حال اجراست.

غریب به برگزاری دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در زندان و اعطای گواهینامه‌های آموزشی به زندانیان اشاره کرد و افزود: زندانیان مهارت دیده بعد از آزادی از طریق مرکز مراقبت بعد از خروج زندانیان برای دریافت تسهیلات بانکی معرفی خواهند شد.

دادستان قم استقلال مالی و بازگشت به زندگی سعادتمندانه پس از آزادی از زندان و پیشگیری از تکرار جرم را از دستاوردهای طرح اشتغال زندانیان خواند و خاطر نشان کرد: طرح اشتغال پس از خروج و آزادی زندانیان، تدوین شده و در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

وی به توسعه طرح اشتغال زندانیان در سال آینده اشاره و ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت ها و زیر ساخت های موجود در استان و اعلام آمادگی سرمایه گذاران و قراردادهایی که منعقد شده، زمینه اشتغال برای زندانیان بیشتری در آینده نزدیک فراهم شده است و هدف‌گذاری در سال آینده، اشتغال ۸۰ درصدی زندانیان خواهد بود.

 غریب مرحله دیگر این طرح را اشتغال به کار خانواده‌های زندانیان عنوان کرد و گفت: برای تقویت بنیه خانواده های محکومین زندانی، طرح اشتغال خانواده زندانیان در قالب مشاغل خانگی از قبیل قالی بافی، تولید سبزیجات و میوه های خشک، بسته‌بندی محصول‌های فرهنگی و دیگر مشاغل در دستور کار دادسرای قم برای حمایت از زندانیان می‌باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار