معاون فنی اداره کل انتقال خون یادآور شد: بر اساس تجارب سال های گذشته با شروع فصل بهار اهدای خون توسط داوطلبین بیشتر است به واسطه همین در تمام طول ایام عید از ۲۹ اسفند تا ۱۴ فروردین به غیر از روز های جمعه مرکز اهدای خون حضرت روح الله فعال و از ۷:۳۰ الی ۱۳:۳۰ پذیرای داوطلبین اهدای خون است.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸ 10 March 2022

به گزارش تابناک قم، قم به دلیل مهاجرت سیال و زائرپذیری دائمی همیشه مامنی برای حضور جمعیت های مختلف ملی و فراملی است و به همین دلیل دارای ظرفیت ها و نیازهایی است که باید به شکل دائمی بررسی و تامین شود.

از جمله مسایلی که در این بین اهمیت دارد، مسایل مرتبط به بهداشت و درمان است. خون یکی از مهمترین احتیاجات هر شهر و منطقه ای با تمرکز جمعیتی است که به دلایل مختلف ممکن است هر لحظه یک انسان را از مرگ نجات داده و یا به سمت مرگ پیش ببرد. به همین دلیل مراکز انتقال خون از حیاتی ترین مراکز درمانی در سطح جوامع به شمار می روند.

در این بین نیز در ایام نوروز و با توجه به اینکه ممکن است خزانه خونی استان که در ماه های پیش نیازمند خون بود، بازهم به این عامل حیاتی زندگی احتیاج داشته باشد، شهروندان قمی باید بیش از پیش نسبت به امر اهدای خون استمرار داشته باشند. در این بین به سراغ این سازمان در قم رفتیم تا از برنامه های این سازمان در ایام پیش رو مطلع شویم.

دکتر علیرضا کبیری معاون فنی اداره کل انتقال خون استان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در ۱۱ ماه گذشته نزدیک به ۳۴ هزار از داوطلبین اقدام به اهدای خون کردند، عنوان کرد: از ۳۴ هزار اهدا کننده خون در استان که در ۱۱ماه گذشته با اهدای خون خود حداقل جان سه بیمار را از مرگ نجات دادند قدردانی می‌ کنیم.

کبیری با تأکید بر کاهش مراجعین در پیک های بیماری کرونا تصریح کرد: متأسفانه با شیوع همه گیری کرونا و اوج گیری بیماری در پیک ها تعداد مراجعین به مراکز انتقال خون کاهش پیدا می ‌کند این موضوع در بهمن ماه با پیک ششم بیماری کووید ۱۹ اتفاق افتاد به نحوی که در بهمن ماه امسال نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته نزدیک به ۲۰ درصد میزان اهدای خون کاهش داشته است.

وی ادامه داد: با وجود این کاهش خوشبختانه اداره کل انتقال خون با تمهیداتی که در نظر گرفت صد در صد نیاز خون مراکز درمانی در سطح استان تأمین کرد.

کبیری با بیان این که یک بیمار به همه اجزاء یک واحد خون نیاز ندارد و سه فرآورده گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت از یک کیسه خون تولید می‌شود، در خصوص مدت نگهداری فرآورده های خونی اظهارکرد: گلبول‌های قرمز را یکماه و پلاسما در دمای منهای۳۰ درجه را تا دو سال می‌توان نگهداری کرد ولی نکته مهم در فرآورده پلاکت است، هر واحد پلاکت به واسطه ماهیت و دمای نگهداری حداکثر  بین ۳تا ۵ روز می‌ توان نگهداری کرد و بعد از آن قابلیت درمانی و مصرف ندارد.

وی در ادامه اضافه کرد: متأسفانه با توجه به اینکه ۳ تا ۵ روز بیشتر نمی‌ توان آن را نگهداری کرد بنابراین به صورت مستمر باید این فرآورده را تولید کنیم تا به مراکز درمانی متقاضی ارسال شود و این مستلزم این است که اهدا کنندگان به شکل مداوم به مراکز اهدا خون مراجعه کنند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون با اشاره به وجود دو مرکز انتقال خون در استان، اضافه کرد: مرکز روح الله واقع در میدان روح الله جنب دبیرستان ماندگار امام صادق همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی۱۴ پذیرای داوطلبین اهدای خون است و مرکز اهدای خون ساختمان مرکزی واقع در بلوار ۱۵ خرداد جنب اداره اصناف ۷:۳۰ الی ۱۴ پذیرای اهدا کنندگان است، این مرکز برای افرادی که صبح امکان مراجعه ندارند در روز های یکشنبه و سه شنبه تا ساعت ۱۸ فعال است.

کبیری در ادامه عنوان کرد: هنوز جایگزینی برای خون از نظر علمی ساخته نشده است و خون عامل اساسی در درمان بیماران تالاسمی و شیمی درمانی است لذا تقاضا می‌ کنیم در شلوغی ها و فعالیت های پایان سال همشهریان اهدای خون را جز برنامه خود قرار دهند و به فکر بیمارانی باشند که چشم به اهدای خون آنان دارند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون یادآور شد: بر اساس تجارب سال های گذشته با شروع فصل بهار اهدای خون توسط داوطلبین بیشتر است به واسطه همین در تمام طول ایام عید از ۲۹ اسفند تا ۱۴ فروردین به غیر از روز های جمعه مرکز اهدای خون حضرت روح الله فعال و از ۷:۳۰ الی ۱۳:۳۰ پذیرای داوطلبین اهدای خون است.

کبیری با بیان اینکه اهدای خون یک صدقه جاریه  است، ادامه داد: از کلیه مردم درخواست داریم اهدای خون در ایام آخر سال را جز امورات روزانه خود قرار دهند و فراموش نکنند چرا که اهدای خون یک صدقه جاریه است که حداقل جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات می‌ دهد.

معاون فنی اداره کل انتقال خون در پایان ضمن تشکر از اصحاب رسانه تصریح کرد:  اصحاب رسانه در طول سال ۱۴۰۰ با اطلاع رسانی های خود یاری رسان مراکز انتقال خون بودند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار