کد خبر: ۱۰۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵ 30 September 2015

به گزارش تابناک یزد، این صنعت می‌‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود، از این رو با قرار گرفتن در مثلث گردشگری کشور، برنامه‌ریزی‌هایی برای تقویت صنعت گرشگری و جلب نظر گردشگران به ویژه گردشگران خارجی مد نظر قرار داده که از جمله آن رتبه‌بندی 10 جاذبه استان برای تمرکز فعالیت‌های گردشگری است. گردشگران نقاط مختلف جهان نیز عقیده دارند که استان ظرفیت‌های لازم برای جهانی شدن و تبدیل شدن به مقصد گردشگران خارجی را دارد، آنها جاذبه‌های یزد را در نوع خود بی‌نظیر می‌دانند.


ضعف تبلیغات در معرفی جاذبه‌های استان
در گفت‌وگو با برخی توریست‌های خارجی در بافت تاریخی یزد،یک زوج جوان  آلمانی  که برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی استان به یزد سفر کرده‌اند، درباره جاذبه‌های استان می‌گویند: جاذبه‌های تاریخی کشورهای دیگر دنیا از جمله ایتالیا، هر چند زیبا است اما به زیبایی و خیره‌کنندگی جاذبه‌های شهر تاریخی یزد نمی‌رسد.
خانم  ماریا کلوب که اولین بار است به یزد سفر می‌کند، می‌افزاید: ما با دیدن مناره‌های امیرچخماق، مسجد جامع و بادگیر دولت آباد از هنر دست معماران سنتی یزد حیرت زده شدیم و این میراث را نشانه هنر بزرگ مردم این شهر می‌دانیم.
وی با ستایش مهمان‌نوازی یزدی‌ها، می‌گوید: رسانه‌های جهانی تبلیغات سوئی علیه مردم ایران دارند اما با مشاهده مهمان‌نوازی مردم استان، متوجه شدیم که این تبلیغات دروغ است.
همسر این گردشگر آلمانی نیز شاهکار معماری و بناهای تاریخی زیبای یزد را ستودنی می‌داند و می‌افزاید: احساس می‌کنم در حال قدم زدن در تاریخ هستم و وجود این جاذبه‌ها و بناها نشان از تمدن و هنر ایرانیان به ویژه مردم یزد دارد.
«اریش آدولف» می‌گوید: با توجه به این همه ظرفیت‌های خوب و زیبا، یزد هنوز به اندازه کافی به گردشگران معرفی نشده است.
وی با اشاره به آشنا نبودن با معماری یزد، می‌افزاید: اگر چه از فضاهای مجازی مطالعاتی درباره جاذبه گردشگری یزد داشتم، اما نمی‌دانستم  چنین معماری  جالبی دارد.
به عقیده این گردشگر آلمانی، تبلیغات جاذبه‌های گردشگری ایران و استان، بسیار ضعیف است در حالی که اطلاع‌رسانی و تبلیغ، بهترین راهکار برای جذب گردشگران و ارتقای صنعت گردشگری محسوب می‌شود.

متحیر شدم
زوجی فرانسوی به همراه فرزند خود، در نزدیکی مسجد جامع یزد، در حال بازدید از این شاهکار معماری هستند، «آلیز ژاک» مادر این خانواده درباره سفرش به یزد می‌گوید: دیدن این معماری شگفت‌انگیز، متحیرم کرده است.
وی که  از باغ دولت آباد و مجموعه امیرچخماق نیز دیدن کرده است، بهترین جاذبه استان را میدان تاریخی امیرچخماق معرفی می‌کند و می‌افزاید: یزد، شهری سحرانگیز است که در صنعت گردشگری جهان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
این گردشگر فرانسوی می‌گوید: متاسفانه با وجود این همه جاذبه و توانایی، به نظر می‌رسد توانمندی و تخصص برای مدیریت جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی وجود ندارد.
«سوژف الن» گردشگر فرانسوی ترک‌تبار نیز درباره جاذبه‌های تاریخی شهر یزد می‌گوید: ایرانیان باید برای معرفی بهتر کشورشان به ویژه معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری تلاش بیشتری کنند تا اثر تبلیغات سوء را از بین ببرند.
وی ادامه می‌دهد: مردم ایران مردمی دوست داشتنی  و مهمان‌نواز هستند. این گردشگر قرار است به محض برگشت به کشورش، همشهریانش را به سفر به ایران تشویق کند تا آنها نیز فرهنگ غنی مردم ایران و مهمان‌نوازی ایرانیان را تجربه کنند.

کاهش سن گردشگران خارجی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به افزایش ورود گردشگران خارجی به یزد می‌گوید: با تغییر مدیریت و تدوین برنامه‌های اساسی در یک سال گذشته، شاهد افزایش استقبال گردشگران خاجی برای سفر به استان هستیم.
«سیدمصطفی فاطمی» می‌افزاید: گردشگرانی که در گذشته به یزد سفر می‌کردند، بیشتر سالخورده و مسن بودند اما امروزه شاهد کاهش سن گردشگران خارجی هستیم که یزد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.
وی بر ضرورت افزایش بازدهی اقتصادی صنعت گردشگری استان با جذب گردشگرانی که در طول سفر به استان هزینه می‌کنند، تاکید می‌کند.
این مسئول تاکید می‌کند: نگاه ما به ورود گردشگران خارجی نباید فقط به بازدید گردشگر از جاذبه‌های تاریخی معطوف باشد.
فاطمی از تلاش برای ارتقای صنعت گردشگری استان با رتبه‌بندی و تعیین اولویت برای 10 جاذبه شاخص استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: تمرکز برای جلب توجه گردشگران به این جاذبه‌های شاخص، بازدهی صنعت گردشگری را افزایش خواهد داد.
وی از جمله جاذبه‌های شاخص استان به باغ دولت‌آباد، بافت تاریخی، مجموعه تاریخی امیرچخماق، مسجد جامع، آتشکده زرتشتیان، باغ پهلوان‌پور مهریز، مجموعه خان، نارین قلعه میبدو ... اشاره می‌کند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه می‌دهد: برای این جاذبه‌ها، مسیر گردشگری تعریف خواهد شد و  امکانات مورد نیاز گردشگران نیز در آن مستقر خواهد شد.

ایتالیایی‌ها، رکوردداران بازدید از جاذبه‌های یزد
به گزارش همشهری ،معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گردشگران ایتالیایی را رکورددار حضور در یزد میان گردشگران خارجی معرفی می‌کند.
«سیدمصطفی فاطمی» می‌افزاید: بعد از گردشگران ایتالیایی، بیشترین گردشگران خارجی که یزد را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند به ترتیب از کشورهای اسپانیا  و آلمان هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار