اوکراین اصرار دارد ناتو منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند، اما مقامات ناتو می گویند در این صورت باید وارد رویارویی مستقیم با روسیه شوند و آنها از این امر اجتناب دارند.
کد خبر: ۱۰۳۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰ 05 March 2022

"ولادیمیر زلنسکی" رییس جمهوری اوکراین با انتقاد از ناتو گفت، این پیمان نظامی- امنیتی غرب هیچ کاری برای کشورش انجام نداده است.


 زلنسکی در اظهاراتی در روز جمعه، ناتو را به دلیل امتناع از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین در حالی که کشورش در "بدترین تهاجم پس از جنگ جهانی دوم" می‌جنگد، "ضعیف" و " بدون اعتماد به نفس" خواند.


زلنسکی در ویدئویی که از طریق فیسبوک منتشر کرده، گفت: اوکراینی‌ها شجاعانه علیه روس‌هایی که به کشورشان حمله کرده‌اند جنگیده‌اند - و به این مقاومت ادامه خواهند داد - اما بدون کمک ناتو در " 9 روز تاریکی" قرار گرفته‌اند."

او ناتو را متهم کرد که با عِلم به اینکه حملات و تلفات جدید در اوکراین اجتناب ناپذیر است، عمدا تصمیم گرفت آسمان اوکراین را نبندد.


مقامات ناتو می گویند در صورت اعلام منطقه پرواز ممنوع در آسمان اوکراین، جنگ با روسیه اجتناب ناپذیر شده و آنها نمی خواهند به طور مستقیم وارد رویارویی با روسیه شوند.

در عوض کشورهای غربی طی روزهای گذشته به اوکراین تجهیزات نظامی زیادی گسیل کرده اند.


اما رییس جمهوری اوکراین اصرار دارد کشورهای ناتو بر فراز آسمان اوکراین منطقه پرواز ممنوع اعلام کنند تا جلوی حملات هوایی روسیه را بگیرند.


زلنسکی در پیام ویدئویی جدید خود لحن انتقادی خود از ناتو و غرب را شدت بخشید. او که سابقه بازیگری دارد و پیشتر کمدین بوده با سخنان پرشور و احساسی تلاش کرد پیام خود را مستقیم به افکار عمومی و مقامات غربی ارایه کند و اوکراین را در صف نخست مقاومت در برابر تهاجم روسیه به اروپا و غرب بداند.


او از ناتو خواست به "همه کسانی که به خاطر شما کشته خواهند شد" فکر کند.


زلنسکی افزود:" به دلیل ضعف شما، به دلیل عدم اتحاد شما، تنها کاری که ائتلاف تاکنون انجام داده است حمل 50 تن سوخت دیزل برای اوکراین است. "آیا این اتحادی است که شما ساخته اید؟"

عکس: گتی ایمجز

زلنسکی: ناتو هیچ کاری برای اوکراین نکرد


"جن ساکی" سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در واکنش به درخواست اوکراین به ایجاد منطقه پرواز ممنوع، به خبرنگاران گفت: " این اساسا مستلزم آن است که ارتش ایالات متحده هواپیماهای روسی را سرنگون کند و باعث یک جنگ مستقیم احتمالی با روسیه شود، گامی که ما از آن اجتناب داریم."

دیروز وزیر خارجه آمریکا هم با تکرار اینکه ناتو دنبال درگیری با روسیه نیست، گفت اما اگر "درگیری به سراغش بیاید" برای آن آماده است.


زلنسکی اما در ویدئو اخیر خود این مساله را رد کرد و گفت: نمی توانید با یک لیتر سوخت، یک لیتر خون ما را بخرید.
دبیر کل ناتو در واکنش به درخواست اوکراین گفته است: تنها راه برای اجرای منطقه پرواز ممنوع، فرستادن هواپیماهای جنگنده ناتو به حریم هوایی اوکراین و سپس اعمال منطقه پرواز ممنوع با سرنگونی هواپیماهای روسی است."


او افزود: "ما این ناامیدی (اوکراینی ها) را درک می کنیم، اما همچنین معتقدیم که اگر این کار را انجام می دادیم، به چیزی می رسیدیم که می تواند به یک جنگ تمام عیار در اروپا ختم شود."/ح

 

برچسب ها: زلنسکی ، ناتو ، اوکراین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار