مدیر کل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه در ۱۱ ماهه امسال هزینه درمان ۲۵ هزار و ۳۱۵ بیمار مبتلا به کرونا یا پرداخت شده یا تعهد به پرداخت است خاطرنشان کرد: بیش از ۱۲۶ میلیارد تومان برای این بیماران پرداخت شده و یا در تعهد است.
کد خبر: ۱۰۳۱۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵ 01 March 2022
مدیر کل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه در ۱۱ ماهه امسال هزینه درمان ۲۵ هزار و ۳۱۵ بیمار مبتلا به کرونا یا پرداخت شده یا تعهد به پرداخت است خاطرنشان کرد: بیش از ۱۲۶ میلیارد تومان برای این بیماران پرداخت شده و یا در تعهد است.

به گزارش تابناک همدان، سعید فرجی با اشاره به اینکه قریب به بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان در سایر خدمات هزینه شده که هنوز مطالبات مرکز درمانی در بهمن ماه هم پرداخت نشده است گفت: در مجموع ۴۴۶ میلیارد تعهد پرداخت امسال است که اسفندماه هم اضافه خواهد شد تا پرونده ۱۴۰۰ بسته شود.




سعید فرجی مدیر کل بیمه سلامت استان همدان اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان همدان زیر پوشش بیمه سلامت است که در قدیمی‌ترین صندوق این سازمان بیش از ۱۲۰ هزار نفر در قالب بیمه‌شدگان کارکنان دولت عضویت دارند.

وی ادامه داد: بزرگترین صندوق بیمه سلامت، صندوق روستایی است که قریب به ۶۰۰ هزار نفر در استان در آن زیرپوشش هستند ودر حال حاضر در صندوق بیمه سلامت همگانی ۲۰۵ هزار نفر و در صندوق سایر اقشار بیش از ۵۵ هزار نفر عضویت دارند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان در خصوص صندوق بیمه ایرانیان گفت: این بیمه محدودیت مراجعه به مراکز درمانی را نسبت به صندوق بیمه سلامت همگانی ندارد و بیمه‌شدگان با پرداخت فرانشیز ناچیز عضویت می‌یابند و در حال حاضر ۳ هزار و ۴۰۰ نفر زیر پوشش این صندوق در استان هستند.

وی از عضویت ۲ هزار و ۲۲۶ نفر از بیماران خاص استان زیرپوشش بیمه سلامت خبر داد و افزود: اغلب این بیماران مبتلا به ام اس هستند که یک هزار و ۲۰۷ نفر را شامل می‌شوند و نیز بیماران دیالیزی ۴۹۴، پیوند کلیه ۲۷۶ نفر، هموفیلی ۱۷۰ نفر و تالاسمی ۷۹ نفر هستند.

فرجی گفت: ۱۴۶ پزشک عمومی، ۱۸۹ پزشک متخصص، ۱۷ پزشک فوق تخصص، ۲۰۱ داروخانه، ۵۳ آزمایشگاه، ۵۱ توانبخشی،۳۳ پرتوپزشکی و ۲۹ درمانگاه خصوصی و خیریه طرف قرارداد ما هستند و به بیمه‌شدگان خدمات ارائه می‌دهند.

وی افزود: بخشی از خدمات از درمانگاه‌های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی خریداری می‌شود که ۱۷۶ پزشک متخصص و ۲۸ فوق تخصصی در رشته‌های مختلف به صورت غیرمستقیم طرف قرارداد هستند در مجموع ۱۹ بیمارستان و سه مرکز جراحی محدود طرف قرارداد بیمه سلامت هستند.

 مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: خوشبختانه از سال ۱۴۰۰ پرداخت‌های بیمه سلامت به موسسات و مراکز درمانی نسبت به سال‌های قبل بهتر بوده در حالی که قبلا شاید هفت یا هشت ماهی هم با تاخیر انجام می‌شد، اما در حال حاضر پرداخت‌ها به روز است و مطالبات پزشکان در ۱۰ روز اول هر ماه واریز می‌شود که چک بدهی بهمن ماه نوشته شده است.

وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات سایر مراکز از جمله داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، پاراکلینک‌ها و بیمارستان‌ها نسبت به سال‌های قبل بسیار بهتر شده است افزود: در حال حاضر منتظر هستیم که مراکز طرف قرارداد سند ارسال کنند و دغدغه و نگرانی ما در تاخیر ارسال اسناد است که اگر چه مطالبات آذرماه داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها و دی ماه داروخانه‌های خصوصی پرداخت شده و یک هفته آینده نیز مطالبات بهمن ماه آن‌ها پرداخت می‌شود.

انجام صددرصدی نسخ الکترونیک در همدان

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که امسال نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک کامل شود که خوشبختانه با همکاری همکاران تقریبا طی دو ماه اخیر در استان به صد درصد رسیده است افزود: در کل کشور بیش از ۹۸ درصد نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیک انجام می‌شود و امیدواریم سود آن به نفع مردم باشد.

فرجی با تاکید به اینکه به دنبال این هستیم تمام خدماتی که به بیمه‌شدگان در نقاط مختلف ارائه می‌شود قابل ثبت و رصد باشد تا به نحو مطلوب باشد گفت: ما به سازمان پیشنهاد دادیم و هم در درمانگاه‌ها و داروخانه‌های استان اعلام کردیم که اگر امکان ثبت نسخه‌نویسی الکترونیک ندارند، همان لحظه کاغذی انجام دهند تا در اولین فرصت تبدیل به نسخه‌نویسی الکترونیک شود.

وی بیان کرد: این مراکز حق ندارند وقتی سیستم قطع است نسخه را با بیماران آزاد حساب کنند و شماره تلفن ۱۶۶۶ نیز اعلام شده تا مردم تخلفات را گزارش دهند و رسیدگی در اسرع وقت صورت گیرد.

 مدیرکل بیمه سلامت استان همدان از مزیت‌های سیستم ارجاع به پزشک خانواده سخن گفت و افزود: این طرح شناخته شده و بین المللی است و طبیعی است که مثل هر طرحی ابتدا محدودیتی داشته باشد که باید به مرور رفع شود.

وی با بیان اینکه بیمه‌ها الزام شده‌اند که بیمه‌شدگان ابتدا به پزشک خانواده ارجاع شوند و بعد از تشخیص به متخصص مربوطه گفت: این طرح به صورت جدی مهرماه در استان آغاز شد و در حال حاضر بالغ بر ۱۴۴ هزار نفر به ۸۶ پزشک منتسب شدند.

فرجی تصریح کرد: درست است محدودیتی ایجاد شده که فعلا ۱۴۴ هزار نفر، تنها به پزشک خانواده مراجعه کنند در حالی که قبلا به مراکز دولتی و دانشگاهی هم مراجعه می‌کردند، اما این اطمینان را می‌دهیم که پزشک خانواده بهترین راهنمای آن‌ها با کمترین هزینه خواهد بود تا در صورت نیاز به خدمات تخصصی هم دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه افراد می‌توانند از طریق سامانه اداره کل بیمه سلامت، شماره تلفن ۱۶۶۶ و با شماره‌گیری# ۱۶۶۶ * نسبت به پزشک خانواده خود استعلام بگیرند تاکید کرد: از این سه طریق امکان مشخص شدن پزشک خانواده و نیز راهنمایی در مسیر درمان بیمه‌شدگان وجود دارد.

طرح ارائه خدمات بیمه اجتماعی و بیمه سلامت مناطق کم برخوردار در همدان

 مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه طرح ارائه خدمات بیمه اجتماعی و بیمه سلامت مناطق کم برخوردار طی چند ماه اخیر ابلاغ شده، اما به دلایلی خوب پیش نرفته است چرا که کار تیمی را می‌طلبد افزود: جلسات متعددی در این زمینه در استانداری و اداره کل بیمه سلامت برگزار شده تا تیم ارائه دهنده خدمات با محوریت بیمه سلامت استان و با همراهی استانداری، بهزیستی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، پایگاه مقاومت بسیج، هلال‌احمر و چند سازمان دیگر این نوع خدمات را ارائه دهند.

راه‌اندازی ۲۳ پایگاه ارائه خدمات سلامت موقت در همدان

وی با اشاره به اینکه در این زمینه دو سازمان معاونت بهداشتی و بهزیستی همراهی بیشتری داشتند گفت: با کمک این سازمان‌ها ۲۳ پایگاه ارائه خدمات سلامت موقت را در استان راه‌اندازی کردیم که ۱۱ مرکز در همدان است.
فرجی با بیان اینکه در این نوع بسته خدمات، افراد کم‌برخوردار در نزدیک‌ترین محل خود می‌توانند اطلاعات بیمه‌ای خود را ثبت و بیمه شوند افزود: در مقطعی از سال ۹۸ آزمون وسع برگزار شد و بر اساس آن خدمات ارائه می‌شد و در غیر آن نیز خدمات رایگان بود و با این طرح هم این امکان فراهم شده تا افراد کم‌برخوردار در نزدیک‌ترین محل زندگی خود بیمه شوند و از خدمات برخوردار شوند.

وی گفت: قبل از طرح تحول سلامت و بیمه سلامت همگانی برآورد می‌شد ۱۰ درصد جمعیت استان بیمه نباشد اگر چه جمع صندوق‌های بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح از جمعیت ساکنین بیشتر می‌شد و به دلیل هم‌پوشانی این ذهنیت بود که ۱۰ درصد هم فاقد پوشش بیمه باشند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان ادامه داد: بعد از اجرای طرح بیمه سلامت همگانی در استان بالغ بر ۲۸۵ هزار نفر در این صندوق ثبت نام کرده بودند که بیش از ۱۵ درصد جمعیت را شامل می‌شد که بخشی به دلیل این بود، افراد از صندوق‌های دیگر خارج شده و در این صندوق ثبت‌نام کرده بودند.

۴ درصد جمعیت همدان فاقد پوشش بیمه هستند
 وی با بیان اینکه در سال اخیر هم برآورد‌هایی شده که می‌گویند ۱۰ درصد افراد بیمه نشده‌اند و بعید است در استان بیش از ۳ یا ۴ درصد جمعیت فاقد پوشش بیمه باشند گفت: البته یک مشکلی در بیمه‌شدگان تامین اجتماعی است که ممکن است مقطعی جایی مشغول کار شوند و بیمه شوند که در آن مقطع نمی‌توانند زیرپوشش ما باشند.

فرجی با اشاره به اینکه در مقطعی که پوشش بیمه‌ای این افراد برقرار نیست بلاتکلیف می‌مانند توصیه کرد: اگر هماهنگی در سطح کشور صورت گیرد و اعتباری برای سازمان بیمه سلامت در نظر گیرند شاید این امکان باشد که اگر فردی یا خانواده‌ای در مقطعی از پوشش بیمه تامین اجتماعی بود و حق بیمه را پرداخت کرد، از آن محل بیمه سلامتش تامین شود و این نیاز به طرح موضوع دارد.

وی از حمایت بیمه سلامت از زوجین نابارور طبق تاکید و منویات مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: سازمان بیمه سلامت برای زوج‌های نابارور خدماتی را در نظر گرفته است هرچند خدمات ناباروری زیر پوشش بیمه سلامت نیست.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با تاکید بر اینکه طبق منویات مقام معظم رهبری سازمان پذیرفته تسهیلات خوبی به زوجین نابارور ارائه دهد افزود: در حال حاضر استقبالی از سوی مراکز طرف قرارداد نشده و در این زمینه جلساتی هم برگزار کردیم که ظاهرا بیمارستان فاطمیه پذیرفته است و باید بخش خصوصی هم اقدام کند.

پرداخت ۹۰ درصدی هزینه‌های زوجین نابارور از سوی بیمه سلامت
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد هزینه خدمات زوجین نابارور از سوی بیمه سلامت پرداخت می‌شود و در ۶ پکیج این خدمات در تعهد است خاطرنشان کرد: بیمه سلامت ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی را برای زوجین نابارور پرداخت می‌کند.

فرجی با بیان اینکه ارائه خدمات توانبخشی از لحاظ شنوایی‌سنجی و کاردرمانی در تعهد بیمه سلامت است گفت: امسال ویزیت ماما‌ها هم مطرح شده و می‌توانیم با ماما‌ها قرارداد ببندیم و این نوع خدمات را هم به بیمه شدگان ارائه شود.

وی با بیان اینکه خدمات ترک اعتیاد نیز زیر پوشش سازمان بیمه سلامت است عنوان کرد: مراکز MMT خدمات درمانی را به صورت بیمه‌ای به معتادان ارائه می‌دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار