به گزارش تابناک هرمزگان، محمدرضا صفا رییس اتاق بازرگانی بندرعباس صبح امروز در سمینار کارنه تیر، کنوانسیون تیر، تسهیل تجارت و حمل نقل که با حضور آنلاین مدیر کل حمل و نقل بین المللی و کارنه تیر اتاق ایران و همچنین مدیران کل مربوطه و مدعوین آنلاین همراه بود، اظهار داشت: «کارنه تیر» میتواند به عنوان یک صنعت بینالمللی و گمرکی برای افزایش سطح ترانزیت کشور و رونق بازار کسب وکار برای صادرات و واردات کمک بزرگی باشد.
وی افزود: ایران در منطقهای قرار گرفته که اتصالدهنده خیلی از مسیرها و راهها به یکدیگر است و هرمزگان نیز در نقطهای قرار گرفته که میتواند بهعنوان مرکزی برای اتصال مسیرهای ترانزیتی به یکدیگر باشد.
صفا تصریح کرد: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال، منجر به گسترش مناسبات منطقه ای نیز خواهد شد.
رییس اتاق بازرگانی بندرعباس بیان داشت: حمل و نقل یکی از شاخصههای مهم توسعه یافتگی و از جمله پایههای اقتصاد هر کشور است و با در نظر گرفتن این مولفه باید گفت نبض توسعه در استانی مانند هرمزگان که از تمام بخشهای ترابری شامل هوایی، دریایی، جادهای و ریلی برخوردار است، با حمل و نقل میزند.
صفا ادامه داد: هرمزگان به لحاظ موقعیتی که دارد میتواند در مقوله کارنه تیر کارنامه بسیار خوبی ارائه دهد و اتاق بازرگانی هرمزگان میکوشد با راه اندازی واحد «کارنه تیر» تحولی در بخش حمل و نقلی استان ایجاد نماید.
«کارنه تیر» چیست؟
کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر(TIR) در کشور مبدا صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.
در حمل و نقل بین المللی جاده ای، وسایل نقلیه و کالاها برای عبور (ترانزیت) از خاک هر کشور باید در مرز ورودی، پس از تنظیم اظهارنامه ترانزیت مورد بازرسی گمرکی قرار گیرد و صاحب کالا بسته به مقررات داخلی آن کشور سپرده نقدی یا ضمانت نامه تودیع کند و در اظهارنامه متعهد شود که کالا تا موعد مقرر در پروانه ترانزیت از مرز خروجی تعیین شده خارج خواهد شد. در اغلب موارد این تشریفات گمرکی سبب تاخیر و معطلی وسیله نقلیه می شود و هزینه های اضافی به بار می آورد، ضمن اینکه احتمال دارد کالا در این میان خسارت دیده یا سرقت شود.
به منظور تسریع در حمل و نقل بین المللی، کاستن از تشریفات گمرکی و جلوگیری از خسارت های احتمالی در جریان ترانزیت بین المللی کالا، کنوانسیونی تحت عنوان ((کنوانسیون گمرکی مربوط به حمل و نقل بین المللی کالا در جاده ها تحت کارنه های تیر)) به ابتکار اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای در سال ۱۹۵۹ منعقد شد که در سال ۱۹۷۵ جای خود را به کنوانسیون دیگری با همین عنوان داد.
انتهای پیام