معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مشکلات زیرساختی و زیربار نرفتن برخی از پزشکان مانع ثبت الکترونیکی ۱۵ درصد از نسخ پزشکی شده است.
کد خبر: ۱۰۱۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸ 18 December 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر بهمن صادقی سده با اشاره به فواید و مزایای بسیار نسخه الکترونیکی به عنوان یک ابزار مدیریتی، افزود: در سطح استان حدود ۸۵ درصد نسخ از ۲ بیمه پایه تامین اجتماعی و بیمه سلامت(خدمات درمانی کارکنان دولت) در مراکز دانشگاهی و دولتی به صورت الکترونیکی ثبت می شوند و ۱۵ درصد از آنها به دلایل مختلفی اعم از مشکلات زیرساختی و زیربار نرفتن برخی پزشکان و غیره به صورت نسخه کاغذی به بیمار داده می شوند.
وی ادامه داد: طرح نسخه الکترونیک تنها برای دو بیمه پایه تامین اجتماعی و بیمه سلامت اجرا شده و سایر بیمه ها مانند نیروهای مسلح هنوز قابلیت الکترونیکی شدن را ندارند.
وی تاکید کرد: تاکنون زیرساخت های لازم برای اجرای ۱۰۰ درصدی این طرح فراهم نشده و عدم تامین سیستم رایانه ای مورد نیاز و پوشش شبکه ای و اینترنت در برخی از‌نقاط استان از دلایل و موانع اجرای ۱۰۰ درصدی طرح نسخه الکترونیک می باشد و حتی در برخی نقاط شهری شاهد قطعی مکرر سیستم استحقاق سنجی بیمه هستیم که این امر نارضایتی پزشکان و بیماران را به دنبال داشته است.
وی در ادامه وجود دو سامانه به صورت جداگانه برای هر بیمه (تامین اجتماعی و بیمه سلامت) و یکپارچه نبودن آنها را از دیگر نواقص که باعث سختی و کندی کار می شود، برشمرد.
وی یادآورشد: برخی از پزشکان به دلایلی با هیچ بیمه ای قرارداد ندارند و به بیمارانشان نسخه های کاغذی می دهند و هیچ الزام قانونی برای چنین افرادی برای انعقاد قرارداد بیمه ای یا ثبت نسخ به صورت الکترونیکی وجود ندارد، لذا نسخه های آنان قابلیت الکترونیکی شدن نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: با وجود مشکلات زیر ساختی و زیربارنرفتن برخی پزشکان خصوصی بعید است که بتوان از دی ماه ۱۰۰ درصد نسخ را به صورت الکترونیکی ثبت کرد.
دکتر صادقی به مزایای این طرح اشاره کرد و افزود: اجرای طرح نسخه الکترونیک باعث مشخص شدن سوابق مصرف دارو بیمار و در نتیجه مدیریت میزان، نوع و حجم داروی مصرفی، کنترل تداخل های دارویی می شود و به صورت کلی یک طرح اماری و مدیریتی است که زمینه نظارت و برنامه ریزی مطلوب را فراهم می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار