تابناک- مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان هرمزگان گفت: اگر شهرداری بندرعباس زمینی را در اختیار ما قرار دهد حاضریم مرکز درمانی جدیدی را احداث کرده و به مردم و پرسنل شهرداری خدمات درمانی مناسب ارائه دهیم.
کد خبر: ۱۰۱۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲ 15 December 2021

به گزارش تابناک از هرمزگان ، یکی از ضعف‌هایی که در استان هرمزگان مشهود و برای مردم این استان رنج‌آور است ضعف استان در حوزه خدمات درمانی و زیر‌ساخت‌های بهداشت و درمان استان است به نحوی که بسیاری از مردم هرمزگان ناچار هستند برای دریافت خدمات درمانی مطلوب رهسپار استان‌های همجوار مانند کرمان، فارس و یا یزد بشوند. 

این در حالی است که هرمزگان یکی از استان‌های مرزی و توریست پذیر محسوب می‌شود و چند سالی است که بحث گردشگری پزشکی در استان هرمزگان مطرح شده چنانچه طی توافق استاندار سابق هرمزگان و یزد بنا بود که یک دهکده سلامت در هرمزگان به جهت تامین نیازهای درمانی مردم و همچنین رونق گردشگری پزشکی در هرمزگان احداث شود اما به ظاهر هیچ گونه عملی در این حوزه اتفاق نیفتاده است. 

بحران کرونا نشان داد که سرمایه گذاری بر روی مقوله بهداشت و درمان جای دوری نمی‌رود و بالاخره یک جا دست جامعه را می‌گیرد؛ چنانچه اگر در کشور  سرمایه گذاری کمی بر روی مسئله درمان انجام می‌شد وضعیت ما هم مانند خیلی از کشورها در بحث کرونا در همان روزهای اول به دلیل کمبود تخت‌های بیمارستانی حاد و انفجاری می‌شد البته این به معنای کافی بودن امکانات بهداشت و درمان در کشور و استان نیست و ما همچنان با حالت ایده‌آل فاصله داریم. 

در بحث بهداشت و درمان نباید نگاه دولت صرفا به مراکز استان‌ها باشد بلکه باید در این حوزه حیاتی که با جان انسان‌ها سر و کار دارد توسعه متوازن و عادلانه امکانات، زیرساخت‌ها و خدمات بهداشتی را داشته باشیم؛ یکی از راه‌هایی که می‌تواند ما را در بحث عدالت درمانی در مناطق محروم و کم برخوردار یاری دهد تشکیل شبکه‌ای از پزشکان خیرخواه و جهادی است که بتوانند با کمترین چشم داشت مالی و مادی خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت را به مردم ارائه دهند. 

بسیاری از مردمی که در روستاهای هرمزگان مخصوصا در شرق استان زندگی می‌کنند حتی توان مراجعه به پزشکان و بیمارستان‌های مرکز شهرستان خود را هم ندارند چه برسد که به مرکز استان یا حتی استان‌های همجوار مراجعه کنند و همین موضوعات نیز مشکلاتی را برای قشر محروم جامعه که باید خدمتگزار آنها بود ایجاد می‌کند.

با توجه به شرایط فوق و با در نظر گرفتن اینکه تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد و با توجه به اینکه نباید امر درمان مردم به خصوص در مناطق کم برخوردار خللی ایجاد شود در زمینه خدمات رسانی به مناطق محروم چندی است که گروه‌های جهادی پزشکی به برخی از روستاهای دور افتاده سفر می‌کنند و خدمات درمانی سرپایی ارائه می‌دهند، بسیج جامعه پزشکی هرمزگان همچنین در بحث احداث واحدهای درمانی که خدمات مناسب و رایگان به مردم ارائه دهند نیز فعالیت دارد اما آنچه مورد نیاز این گروه‌ها بوده، همکاری بین بخشی و برطرف کردن موانع پیش‌رو است. 

موسی رنجبری رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان هرمزگان در این باره اظهارداشت: بسیج جامعه پزشکی در 2 بحث برنامه و ورود جدی دارد اول اینکه در مناطق محروم بتوانیم خدمات تاثیرگذار ارائه دهیم و دوم اینکه بتوانیم جهت افزایش خدمات درمانی و پزشکی تیم‌های بیشتری را جذب و ساماندهی کنیم.

وی افزود: در سنوات گذشته فقط 15 تیم جهادی پزشکی در شهر بندرعباس داشتیم اما این آمار هم اکنون افزایش پیدا کرده است و می‌طلبد که بقیه ارگانها همچون شورای شهر بندرعباس و شهرداری این شهر نیز وارد این گود شوند و همت کنند تا ما بتوانیم سطح خدمات خود را در شهر بندرعباس افزایش دهیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان هرمزگان بیان کرد: در شورای پنجم‌ مصوب شد که قطعه زمینی برای احداث مرکز درمانی در اختیار بسیج جامعه پزشکی قرار گیرد اما این امر محقق نشد اگر امسال نیز شهرداری بندرعباس زمین در اختیار ما قرار دهد حاضریم مرکز درمانی‌ای را در شهر بندرعباس احداث کنیم و خدمات درمانی رایگان به پرسنل شهرداری و مردم ارائه کنیم.

رنجبری با اشاره به بحران کرونا گفت: در بحران کرونا بسیج جامعه پزشکی استان هرمزگان در اجرای طرح شهید سلیمانی نقش بسیار خوبی را ایفا کرد و در 5 گام بالغ بر 7 هزار نیرو، 101 حوزه مقاومت و 600 قرارگاه تحول محلات را درگیر این طرح کرد.

وی عنوان کرد: بخش عمده‌ای از جامعه پرستاری در اجرای طرح شهید سلیمانی بدون هیچ چشم داشتی ما را یاری کردند و با وجود شیفت‌های سنگین در امر واکسیناسیون مردم ورود کردند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در کل استان هرمزگان 15 مرکز واکسیناسیون با حمایت دستگاه‌های اجرایی راه اندازی شد و هم اکنون نیز این آمادگی را داریم که در صورت تامین زمین مرکز درمانی در بندرعباس راه اندازی کنیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار