چند سالی است که به مناسبت 14 آبان مصادف با روز مازندران برنامه های فرهنگی و هنری واجتماعی مختلفی در استان مازندران و درتهران برگزار می شود.
کد خبر: ۱۰۰۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴ 05 November 2021

به گزارش تابناک مازندران،  به مناسبت 14 آبان مصادف با روز مازندران برنامه های فرهنگی و هنری واجتماعی مختلفی در استان مازندران و درتهران برگزار می شود.

فلسفه نامگذاری این روز به نام روز ملی مازندران هم به بیعت مازندرانی ها در منطقه کجور شهرستان نوشهر با حسن بن زید علوی در ماه رمضان سال 250 هجری قمری مطابق با سال243شمسی بود.

در سال های اخیر این مناسبت بصورت هفته از 12 آبان مصادف با تیرما سیزده شود تا زاد روز نیما یوشیج برگزار می شود که وظیفه خودم می دانم از همه کسانی که در هر کجا، هر زمانی و به هر شکلی برای ترویج فرهنگ و آیین مازندران تلاش کرده و می کند و نامگذاری این روز مرهون تلاش شان سپاسگزاری می کنم که بدون شک یکی از نام های ماندگار در این راه که هیچگاه فراموش نخواهد شد، زنده یادفرهود جلالی کندلوسی است.

با توجه به این که در تیرماه 1400 زنده یاد جلالی کندلوسی به رحمت خدا رفتند. مراسم امسال روز مازندران در تهران که هر ساله با مدیریت زنده یاد جلالی برگزار می شد با محور یادمان ایشان در روز چهارشنبه 12 آبان ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

فرهود جلالی کندلوسی خالق مجموعه اشعار مازندرانی پارپیرار است که بسیار مورد استقبال مردم قرارگرفته است که] ایشان علاوه بر شعر در حوزه نوازندگی هم فعالیت داشت و علاوه بر فعالیت درحوزه شعر و موسیقی پژوهشگری برجسته در حوزه فرهنگ وهنر بود.

بیست وپنج اثر پژوهشی از ایشان به یادگار مانده است. تالیف و تدوین هفتادجلد کتاب به نام ایشان هم از جمله کارهای دیگر آن زنده یاد است. مسئولیت مدیر مسئولی ماهنامه پارپیرار و فصل نامه پارپیرار نامه، برگزاری بیش از۵۰ نشست و جشن آیینی و بومی در ایران (نه فقط مربوط به مازندران) چاپ مقالات متعدد از اقدامات ماندگار دیگر ایشان است.

مدیرعاملی موسسه فرهنگی وهنری پارپیرار از اقدامات موثر دیگر زنده یاد فرهود جلالی کندلوسی بود که بسیاری از فعالیت های فرهنگی خود در دو دهه اخیر را از طریق این موسسه پیگیری می کرد.تکمیل پرونده و ثبت آثار دینی، فرهنگی، هنری و آیینی در فهرست آثار ملی از قبیل: آیین های ورزش پهلوانی و زورخانه ای، ماه رمضان، روز جهانی قدس، نیمه شعبان، شب یلدا (شب چله) میرات معنوی موسیقی اقوام مختلف از جمله تبری زبان؛ بختیاری، بوشهری، قشقایی، ایلام از جمله اقدامات ماندگار دیگر ایشان بود.

یکی دیگر از کارهای ماندگار زنده یاد جلالی در موسسه فرهنگی وهنری پارپیرار، تهیه و تدوین دانشنامه موسیقی نواحی ایران بود که هشت سال طول کشید و بدون شک مورد استناد بسیاری از پژوهشگران قرارخواهد گرفت. تولید سرود ملی مددکاری اجتماعی در سال ۱۳۹۱ برای انجمن مددکاران اجتماعی ایران که در اختیار بیش از ۱۵۰ کشور هم قرار گرفت و سرود آرش کمانگیر و تهیه گاهشمار اقوام ایرانی و دانشنامه بزرگ موسیقی نواحی ایران و... از اقدامات دیگر ایشان در موسسه پارپیرار بود.

کتابی که با عنوان یادمان جلال فرهنگ و شعر مازندران زنده یاد فرهود جلالی کندلوسی که حاوی دل نوشته ها و دل گویه های دوستان و بزرگان حوزه فرهنگ بود، رونمایی شد.

همچنین به پاس تلاش مرحوم جلالی تندیس این یادمان نیز تقدیم خانواده شد.

در پایان مجدا از همه کسانی که در برگزاری این مراسم همکاری کردند از جمله اصحاب رسانه بسیار سپاسگزاری می کنم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار