رییس جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان:
هادی قهرمانیان در خصوص سطح زیر کشت پنبه این شهرستان اظهار داشت: هفت هزار هکتار زمین امسال به زیر کشت پنبه رفته است که دو هزار هکتار بذر کار ردیفی است و هزار هکتار برداشت به صورت مکانیزه است.
کد خبر: ۱۰۰۵۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲ 01 November 2021
به گزارش تابناک خراسان شمالی،هادی قهرمانیان، رییس جهاد کشاورزی شهرستان مانه  و سملقان با بیان اینکه خرید تضمینی پنبه وش هر کیلویی 154 هزار و 638  ریال است و از هر هکتار پنبه سه تن پنبه برداشت می شود، ادامه داد: براین اساس هزینه هر هکتار به طور تقریبی پانزده میلیون خواهد شد که مقدار سود دهی کشاورز 30 میلیون تومان می شود.

قهرمانیان در خصوص فروش پنبه نیز توضیح داد: کشاورز در فروش وش آزاد است که به هرکسی که قیمت بالاتری پرداخت می کند بفروشد و اجباری بر خرید تضمینی نیست چراکه سازوکار خرید تظمینی برای حمایت از کشاورز است.

وی در خصوص استقبال کشاورزان از فروش تضمینی اظهارکرد: در حال حاضر کشاورزان محصول خود را به کارخانجات تحویل می دهند.

این مقام مسئول در خصوص مساحتی که تحت آبیاری قطره ای است نیز خاطرنشان کرد: 450 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان با روش قطره ای آبیاری  می شوند.

وی دارا بودن حداقل سه هکتار زمین، نداشتن مشکل حق آبه و توانایی پرداخت خود یاری را از شرایط دریافت تسهیلات برای آبیاری قطره ای اراضی برشمرد و اضافه کرد: هر چه هکتار اراضی بالاتر باشد، مقدار خود یاری کمتر است.

رییس جهاد کشاورزی مانه و سملقان تصریح کرد: سال گذشته به ازای هر هکتار سی میلیون کمک بلاعوض برای مجهز کردن اراضی به مکانیزم آبیاری قطره ای پرداخت می شد.

وی همچنین در خصوص فروش محصول به خارج از استان گفت: کشاورزان می توانند محصول خود را با رعایت مسائل قرنطینه در حمل و نقل به هر استانی که تمایل دارند بفروشند.

وی گفت: در یکی از کارخانه های شهرستان کشت به صورت قرار دادی است، که در ابتدای کشت با کشاورز قرار داد می بندند که تحویل نهاده و کشت مکانیزه را انجام دهد و نظارت هم توسط کارشنان انجام می شود.

به گزارش عصراترک، در جلسه ای که با حضور مسئولین جهاد کشاورزی و غلامرضا رمضانیان دبیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان مانه وسملقان برگزار شد، برنامه ریزی و رایزنی در خصوص کشت قراردادی پنیه در سطح 500 هکتار در شهرستان انجام شد.

در این 500 هکتار توافقی که انجام شده است 196 بهره بردار را شامل می شود و زمین های آبی است و بنابراین که پنبه ها با قیمت توافقی خریداری شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار