عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ما از آویشن به‌عنوان چاشنی در غذا‌ها استفاده می‌کنیم، این گیاه ارزشمند دارای خواص متعددی از دیدگاه طب سنتی است.
کد خبر: ۸۹۵۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳ 05 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:زرین سرحدی نژاد، متخصص داروسازی سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: آویشن گیاهی است دارای خواص بسیار که امروزه ما اغلب آن را به صورت خشک‌شده و به‌عنوان چاشنی در غذا‌ها استفاده می‌کنیم، این گیاه ارزشمند دارای خواص متعددی از دیدگاه طب سنتی است.

او افزود: مزاج آویشن در طب سنتی ‏ کرم و خشک بوده و در طب سنتی به عنوان چاشنی در غذا‌های غلیظ و کمک به هضم آن‌ها مانند کله پاچه ،باقلا، عدس، گوشت گوساله و انواع فست فود‌ها کاربرد دارد، همچنین این گیاه به عنوان ادویه‌ای برای افزایش اشتها در کودکان و بزرگسالان قابل توصیه است، برای افزایش وزن نیز توصیه می‌شود و بهتر است پنیرتازه به همراه آویشن مصرف شود.

سرحدی نژاد با اشاره به اینکه خواص درمانی قابل ذکری برای این گیاه در طب سنتی و منابع معتبر آن یافت می‌شود تصریح کرد: دمنوش این گیاه دارای اثرات گشاینده گرفتگی‌ها و خلط آور و پاک کننده ریه و سایر اعضای بدن نظیر معده و کبد و روده‌ها از بلغم است و از جمله خواص دیگر این گیاه رفع درد‌های مثانه و رحم بوده و مصرف جوشانده آویشن به همراه انجیر برای سرفه و تنگی نفس توصیه می‌شود.

متخصص داروسازی سنتی گفت: استفاده جوشانده گیاه با آب کرفس برای دفع سنگ‌های کلیوی توصیه می‌شود و استفاده از غرغره جوشانده آویشن به همراه سرکه و زیره برای تسکین درد دندان نیز مفید بوده و توصیه می‌شود.

او افزود: هر گیاهی با توجه به مواد موثره‌ای که در خود دارد همزمان با اثرات مفید درمانی، می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی و یا تداخلات دارویی با سایر دارو‌های گیاهی و یا شیمیایی شود، برای همین توصیه می‌شود همانند سایر گیاهان دارویی قبل از استفاده از گیاه فوق در درمان بیماری‌ها حتما با پزشک و یا داروساز در خصوص مقدار مصرف و همزمانی مصرف با سایر دارو‌های شیمیایی مشورت لازم انجام پذیرد.

برچسب ها: آویشن ، خواص آویشن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار