در حالی که برخی مسئولین از افزایش قیمت میوه و تره بار در روزهای پایانی برداشت آن سخن می گویند، از بالا رفتن قیمت ها در روزهای ابتدایی برداشت یا همان «نوبرانه» هم صحبت می کنند؛در این میان مشخص نیست که بالاخره تکلیف مردم چه بوده و چه زمانی طعم ارزانی یا قیمت مناسب این میوه ها را خواهند چشید؟
کد خبر: ۸۳۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹ 08 April 2020

تابناک فارس به نقل از شیرازه:این روزها با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، بیکاری مطلق و نیاز مردم به تامین برخی خوراکی ها مثل میوه اما بازهم قیمت پرتقال، نارنگی،سیب و غیره بالاست. این در حالی بوده که بسیاری از پزشکان در این روزهای کرونایی خوردن این اقلام را در بهبود و سلامت شهروندان و مبتلایان به این بیماری موثر می دانند.گرانی میوه ها از یک طرف و پایین بودن کیفیت آن توان و رغبت خرید را از بسیاری از مردم به خصوص قشر ضعیف ربوده است. چرا که در بیشتر مواقع میوه هایی مثل نارنگی،پرتقال، موز و غیره طعم و بوی واقعی خود را ندارد.
در همین رابطه مهندس«صمد رنجبر»مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی فارس در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت میوه کاهش می یابد؟گفت:به دلیل بارندگی های شدید در چند روز اخیر واردات میوه و تره بار به بازار متوقف شد و نمی توان تاریخ مشخصی را برای کاهش قیمت ها لحاظ کرد اما به طور معمول از ماه آینده صیفی جات بدست می آید و با شروع برداشت آن ها،عرضه محصولات به بازار بیشتر شده و خودبخود قیمت ها نیز کاهش می یابد.

 

نهایت قیمت هر کیلو پرتقال و نارنگی در بازار باید 8 هزار تومان باشد

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت هر کیلو میوه ارزان قیمت کمتر از 12 هزار تومان نیست،آیا نمی توان قیمت این اقلام را مانند مرغ کاهش داد، تا تقاضای آن بیشتر شود؟ افزود: قطعا همین طور خواهد شد، وقتی مصرف کم شود، قیمت هم پایین می آید.البته برخی میوه و تره بار مثل پرتقال و سیب زمینی در بازار باید در نهایت با قیمت 8 هزار تومان به فروش برسد. این که برخی گران فروشی می کنند تخلف بوده و لازم می باشد که مردم آن را از گزارش دهند.
مهندس رنجبر با بیان این که قیمت میوه ها افزایش چندانی نداشته، گفت: به طور طبیعی هر ساله در پایان برداشت، قیمت میوه هایی مانند:نارنگی ،پرتقال و سیب آن هم به طور طبیعی افزایش یافته و با نواسانات قیمت همراه می شود. این روزها هم میوه هایی مثل هنداونه، خیار و غیره به بازار می آید که به خاطر نوبر بودن،مردم تمایل بیشتری به خرید آن دارند از این رو قیمت این میوه ها نیز افزایش می یابد. البته قیمت برخی میوه ها مانند «چغاله بادام» به دلیل کاهش رفت و آمدها در مواجه با بیماری کرونا بسیار کمتر از سال های گذشته شده است.مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی افزود:با توجه به این که تولید پرتقال و نارنگی به پایان رسیده، هرچند که در برخی میادین به وفور فراهم می باشد اما مثل سال های گذشته تقاضای چندانی برای آن نیست و به طور کلی با شیوع کرونا و کم شدن رفت و آمدها مصرف کل میوه ها پایین آمده است.


لزوم فرهنگسازی برای خریدهای اینترنتی و آنلاین

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خود فروشنگان میوه و تره بار دست به کار نشده اند تا برای فروش اینترنتی اقدام کنند؟با تاکید بر فرهنگسازی برای خریدهای اینترنتی و آنلاین گفت:این رویه شروع شده اما فراگیر نیست،در حال حاضربرخی فروشگاه ها دست به کار شده اند تا به صورت اینترنتی و آنلاین به کسب و کار خود ادامه دهند که البته به فرهنگسازی این نوع خرید و فروش هم برای خریداران و هم فروشندگان نیاز است.البته شرکت هایی هستند که به صورت تلفنی و یا اینترنتی اپلیکیشن ایجاد کرده اند تا به صورت مجازی خرید و فروش کنند، از این رو واحدهای بخش خصوصی خودشان اطلاع رسانی و تحقیق می کنند تا بالاخره بخشی از بازار را در اختیار بگیرند.امید بر این بوده تا با تبلیغات مناسب مردم هم به این نوع خرید و فروش ها اعتماد و از آن استفاده کنند.

 

دولت هزینه میوه و تره بار را در بسته معیشتی مردم در نظر بگیرد

«جواد عدلو» رئیس اتحادیه میوه و تره بار شیراز نیز با بیان این که وقتی عرضه این میوه ها رو به اتمام باشد، قیمت آن هم بالا می رود، گفت:جدا از مسئله کرونا ،کاهش قدرت خرید مردم هم موجب شد که تقاضا برای این میوه ها کم شود،ازطرفی هم سردخانه ها دیگر میوه هایی مثل پرتقال و نارنگی ندارند که آن را راهی بازار کنند.وی با اشاره به این که قرار بوده که قیمت میوه و تره بار در هفته آینده بررسی شود، افزود:گرانی این اقلام با شخص یا عامل معینی مربوط نمی شود و قیمت این میوه ها بیشتر به خاطر کم بودن آن گران شده است.از این رو لازم بوده که دولت هزینه میوه و تره بار را در بسته معیشتی مردم در نظر بگیرد تا همه اقشار قدرت خرید داشته باشند.

 

جهش قیمت میوه با اضافه شدن هزینه های حمل و نقل

عدلو با اشاره به این که قیمت میوه و تره بار با اضافه شدن هزینه حمل با جهش قیمت همراه شده، ادامه داد:از یک سو مرکبات در حال اتمام بوده و از طرف دیگر به دنبال خانه نشینی ها برخی مردم برای خرید هجوم می آورند.چرا که عده ای هستند که برای خرید میوه ها حریص بوده و آن را در خانه های خود انبار می کنند.از این رو لازم بوده که نظارت بیشتری برای عرضه میوه و دیگر اقلام در بازار صورت بگیرد.

 

تولیدات گلخانه ای روی دست کشاورزان مانده است

دکتر حسن پژمان،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی و مسئول در مرکز تحقیقات منابع طبیعی فارس هم با اشاره به این که برخی میوه و تره بار روی دست کشاورزان و تولید کنندگان مانده، گفت:میوه و تره بار در زمان تولید در مزرعه و میدان میوه و تره بار با قیمت مناسب عرضه می شود اما وقتی راهی بازار می شود، قیمت آن را بالا می برند و از تقاضای آن کم می شود به همین خاطر برخی تولیدات مثل خیار و پیاز در گلخانه ها روی دست کشاورزان و تولیدکنندگان مانده است.وی افزود: این مسائل و شیوع کرونا موجب شده که توزیع کنندگان و گلخانه داران متضرر شوند و قیمت برخی اقلام مخصوصا آن هایی که به صورت گلخانه ای کاشت می شود با سوء استفاده برخی سودجویان بالا برود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی با بیان این که در سالی که گذشت تولید گوجه فرنگی به بیش از 900 هزار تن رسیده،گفت:برای ما مشخص شده که محصولاتی مثل؛سیب زمینی، گوجه، خیار و غیره در فصول معین خود یعنی در تولیدات بهاره ،پاییزه و زمستانه کشت و برداشت کنیم که با همین رویه محصولات ما بیش از پیش تولید شده است.وی افزود:ما در شرایط عادی طبق برنامه ای که به ما ابلاغ شده، پیش رفتیم اما با شیوع کرونا و مشکلاتی نظیر؛ حمل و نقل، جابجایی کارگران یا عدم حضور آن ها به بازار این محصولات ضربه سنگینی وارد شد.
برپایه این گزارش؛ تامین نیازهای اولیه مثل ویتامین ها و پروتئین ها برای هر انسانی از جمله ضروریاتی بوده که سلامت او را تضمین می کند.اما در شرایط کنونی تهیه آن برای خیل عظیمی از مردم دشوار و غیرممکن بوده چرا که حتی ارزان ترین میوه ها هم قیمت بالایی داشته و بیشتر آن ها توان خرید آن را در این روزها ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار