«جعفر پیشه» در نشست با خبرنگاران اعلام کرد: در حال حاضر در استان یزد هفت طرح در حوزه حمل و نقل توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در دست اقدام است.
وی یکی از این طرح ها را راه آهن یزد - اقلید به طول 274 کیلومتر ذکر کرد و گفت: این طرح از سمت یزد(ایستگاه رخش) تا مهریز به طول 30 کیلومتر قریب 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی با پیشرفت های مختلف در دیگر بخش های مسیر در حال انجام است.
جعفر پیشه یکی دیگر از طرحهای زیربنایی حوزه حمل و نقل استان را آزاد راه نطنز- انار به طول تقريبی 484 کيلومتر بیان و اضافه کرد: این طرح بخشی از مسير دسترسی کريدور شمال – جنوب کشور است که در استان های اصفهان، يزد و کرمان واقع شده است.
وی با اشاره به این که آزاد¬راه مذکور از تقاطع بزرگراه بادرود – اردستان با آزادراه کاشان- نطنز آغاز و در پايان به بزرگراه انار – شهربابک درامتداد کنارگذر غربی شهر انار(کمربندی انار) و سيرجان متصل می-شود، گفت: در حال حاضر قرارداد قطعه سوم اين آزادراه با عنوان آزاد راه اردکان – مهريز با سرمايه گذار منعقد شده و در شرف شروع عمليات اجرايی است و در بقيه قطعات عمليات تکميلی فاز دوم مطالعات آنها انجام شده و در شرف انعقاد قرارداد است.
این مسئول در مورد طرح محور اردکان – چوپانان به عنوان اصلیترين محور مواصلاتی استانهای يزد، فارس، کهکيلويه و بوير احمد و بوشهر، هرمزگان و کرمان به استانهای مازندران و گلستان، اظهار کرد: اجرای اين مسير باعث کاهش فاصله 300 کيلومتری و زمانی بيش از هفت ساعت بين استان های جنوبی به شمالی و همچنین ارتقای قابل توجه ظرفيت باربری و جلوگيری از بروز حوادث و تلفات جاده ای خواهد شد.
به گفته وی، محور فوق از میدان خرانق اردکان تا انتهای حوزه استان يزد ادامه دارد که 50 کيلومتر از مسير فوق مورد بهره برداری قرار گرفته و تا اواخر سال جاری 20 کيلومتر ديگر آن آماده بهره برداری است.
جعفر پیشه در مورد این طرح افزود: به تازگی مناقصه باند دوم مسير مذکور حد فاصل ميدان خرانق تا کيلومتر 39 برگزار شده و عمليات اجرايی آن توسط پيمانکار مربوطه شروع شده است.
وی با اشاره به طرح محور يزد – طبس به عنوان یکی دیگر از این طرح ها، گفت: این طرح به عنوان اصلیترين کريدور شرق به غرب کشور و محور مواصلاتی استان های يزد، فارس، کهکيلويه و بويراحمد و بوشهر، هرمزگان و کرمان به استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی است.
این مسئول ادامه داد: با توجه وجود معادن بسيار پراهميت در اين مسير، ایجاد باند دوم يزد – طبس باعث ارتقای قابل توجه باربری و جلوگيری از بروز حوادث و تلفات جاده ای خواهد شد که مناقصه 43 کيلومتر از مسير فوق انجام و عمليات اجرایی مربوطه شروع شده است.
جعفر پیشه در پایان باند دوم کمربندی ابرکوه به طول مسیر 13.6 کیلومتر و تقاطع های مربوطه و نیز محور هرات - هرابرجان - رودشور به مسافت 62.5 کیلومتر را از دیگر طرح های در دست اقدام برشمرد.