کاروانسرای تاريخي ارجنان اردکان مرمت می‌شود

اثر فرهنگی تاریخی کاروانسرای ارجنان واقع در شهرستان اردکان كه به شماره 12655 در فهرست آثار ملی ایران نيز به ثبت رسیده، مرمت و ساماندهی می‎‎شود.
کد خبر: ۵۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸ 07 July 2015
به گزارش تابناک یزد  "محسن ذاکری نیا" معاون ميراث فرهنگي استان در اين رابطه تصريح كرد: عملیات مرمت و ساماندهی ساختمان کاروانسرای مذکور كه در بخش مرکزی روستای ارجنان اردكان واقع شده، شامل برچيدن فرش کف، برچيدن کونال‌بندي‌هاي فرسوده خشتي و آجري، خارج كردن خشت و آجرهاي فرسوده سطوح قائم، کنوشکني با آجر، اجراي مجدد آجر فرش کف، آجرچيني جهت ازاره به صورت خفته، اجراي بندکشي، اجراي ناودان ديواري با آجر و تهيه و نصب ناودان سنگي است.

وي قدمت اين بنا را با با توجه به پلان بنا، مصالح استفاده شده و تناسبات به کار برده شده، مربوط به دوره قاجاریه دانست و افزود: مصالح مورد استفاده در اين بنا خشت، گل، آجر و ملات گل آهک است.

این مقام مسئول خاطرنشان كرد: ورودي کاروانسرای ارجنان که در ضلع شمالي آن قرار گرفته، دارای در دو لنگه چوبي و بزرگی است و هشتي مجموعه در پشت این در، واقع شده است.

وي با بيان اين كه ورودي اصطبل و راه پله نيز در داخل همين هشتي است، ادامه داد: حياط کاروانسرا مربع شکل است و ايوان‌ها و حجره‌ها بر گرد آن ايجاد شده‌اند و در وسط حياط کاروانسرا نيز ساختماني هشت ضلعي قرار دارد که روي پاياب ساخته شده است.

به گفته ذاكري نيا، سقف‌ها در قسمت اصطبل به صورت طاق و تويزه، در قسمت حجره‌ها به صورت کلمبو و در قسمت ايوان و صفه‌هاي جلوي حجره‌ها نيز به صورت قوس جناغي اجرا شده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار