یزد یکی از شهرهای پرتصادف است که اغلب تصادفات آن نیز مربوط به راکبان
موتورسیکلت و بهعلت رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی است.
بسیاری از حوادث نیز برای کسانی روی میدهد که گواهینامه و شناخت کافی از
قوانین رانندگی ندارند. این درحالی است که امروزه دریافت گواهینامه
موتورسیکلت بسیار سهل و راحت شده و فقط كافی است جوانان به 18سالگی برسند،
بعد با ثبت نام در یك آموزشگاه رانندگی و گذراندن چند جلسه تئوری و عملی
و نهایتا قبولی در آزمون، موفق به دریافت گواهینامه شوند.
البته این روزها تب رانندگی در بین جوانان و حتی نوجوانان بالا گرفته است،
به طوری که برخی اولویت اول زندگی خود را داشتن موتورسیکلت یا خودرو قرار
دادهاند.
در این بین یکی از هیاتهای ورزشی که میتواند این شور و هیجان را در
مسیر صحیح تخلیه کند، هیات اتومبیلرانی و موتورسواری است. ضمن اینکه با
فرهنگسازی و سوقدادن جوانان تکچرخزن و عشق سرعت از خیابانها به
پیستهای استاندارد، می تواند میزان تصادفات درونشهری کاهش یابد.
همچنین چند سالی است که دیگر خبری از اخبار ناگوار در مورد حوادث و تصادف
در پیستهای یزد شنیده نمیشود که قطعا به دلیل مدیریت خوب مجموعه هیات و
پیست است.
تمهیدات ایمنسازی در پیست یزد
رئیس هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان درباره تصادفی که سال 92 در پیست
یزد روی داد و مدتی این پیست را به تعطیلی کشاند، می گوید: این حادثه در
مسیر ورودی پیست و مسیر آبرسانی شرکت آب منطقه ای یزد روی داد و دلیل آن
نیز فعالیت غیرقانونی موتورسواران در این محل بود؛ بنابراین برای جلوگیری
از تکرار مجدد چنین حوادث دلخراشی، مسیر مذکور مسدود شد.
«سعید شمسالدینی» با بیان اینکه پیست اصلی یزد دارای حصار است و هر کسی
نمی تواند به آن ورود پیدا کند، اظهار میکند: فقط موتورسواران دارای
کارت عضویت یا افرادی که ثبتنام میکنند، امکان ورود به پیست را دارند.
وی عنوان میکند: علاوهبر این نیز وسایل نقلیه علاقهمندان به حضور در
پیست ابتدا به قرنطینه میرود و در صورت وجود استانداردهای لازم، مجوز
ورود به پیست را کسب میکند.
شمس الدینی با بیان اینکه برای جلوگیری از تصادف های احتمالی، پیست2
بانده شد، می گوید: پس از اندیشیده شدن تمهیدات بالا، آمار حوادث و تلفات
به شکل چشمگیری در پیست یزد کاهش داشته است.
وی استقبال علاقهمندان و تماشاچیان را از پیست یزد کمنظیر میخواند و
بیان می کند: هر جمعه در پیست یزد به طور متوسط 2 هزار تماشاچی حضور
مییابند که در 2 قسمت مربوط به خانوادهها و تماشاچیان مجرد به تماشای
مسابقات و حرکات نمایشی موتورسیکلتها و خودروها میپردازند.
ناکامی یزد در کسب میزبانی مسابقات آسیایی
رئیس هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان درباره مشکلات این هیات
میگوید: پس از میزبانی موفق چند مسابقه کشوری، قصد دریافت میزبانی
مسابقات کراس آسیایی را داشتیم که در حدود 400 میلیون تومان هزینه اولیه
نیاز داشت.
وی ادامه میدهد: به همین منظور نیز از وزارت ورزش درخواست کمک 200 میلیون
تومانی کردیم تا مابقی آن را نیز خودمان تامین کنیم، ولی وزارت ورزش با
این موضوع موافقت نکرد و سود 2 میلیارد تومانی حاصل از این مسابقات را از
دست دادیم.
به گفته وی، رالی مرگ خاورمیانه که سال گذشته در شیراز برگزار شد، برای هیات این استان حدود 7 میلیارد تومان درآمد داشت.
شمسالدینی میافزاید: فدراسیون با توجه به میزبانی شایسته استان در سایر
رقابتها، از میزبانی یزد برای اتومبیلرانی و موتور سواری بهخوبی
استقبال کرده است.
وی با اشاره به حضور 24 استان در مسابقات دوره گذشته اسلالوم در یزد،
عنوان میکند: میزبانی خوب استان در مسابقات قهرمانی کشور که چندی پیش در
بافق برگزار شد و نحوه میزبانی این هیات از ورزشکاران کشوری در این رشته،
باعث شد میزبانی رقابتهای اسلالوم قهرمانی کشور به هیات اتومبیلرانی و
موتورسواری استان برسد.
شمسالدینی متذکر میشود: یزد در مرکز کشور واقع شده و ورزشکاران این
رشته از سراسر استانها میتوانند بهراحتی در این رقابت ها حضور یابند.
این مزیت میتواند بهعنوان یکی از فاکتورهای اصلی برای میزبانی یزد،
مدنظر مسئولان ورزش کشور قرار گیرد.
رئیس هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان مهمترین مشکل این هیات را
همانند سایر هیاتهای ورزشی، مشکلات مالی و نبود حامی مالی برای حمایت از
ورزشکاران و تامین کردن هزینهها میداند و میگوید: این مساله یکی از
اصلیترین دغدغههای هیات برای حمایت هر چه بیشتر از ورزشکاران در رشتههای
اتومبیلرانی و موتورسواری است.
وی با بیان اینکه با بودجه 470 میلیون تومانی، پیست مسابقات یزد در
سالهای اخیر ساخته شده است، عنوان میکند: در این مسیر هیچکدام از
مسئولان حمایت لازم را نکردند و تمام هزینهها بهصورت شخصی پرداخت شد.
اکنون نیز چنین مشکلی را در جریان ساخت و تجهیز پیست کراس یزد شاهد
هستیم.
بودجه سالانه 1/5 میلیون تومانی هیات
رئیس هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان به نبود بودجه با توجه به گستره
فعالیت هیات در استان اشاره میکند و میافزاید: هیاتها در استان همیشه در
مضیقه مالی به سر میبرند، به طوری که برای هیات موتورسواری سالانه 1/5
میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شد که حتی برای اجاره بهای دفتر هیات نیز
کفایت نمیکند.وی میگوید: تا آنجا که بتوانیم برای حمایت از ورزشکاران
در این رشته از هیچ کمکی دریغ نمیکنیم. گاهی نیز با وجود مشکلات مالی
فراوان و نبود بودجه، برای تامین وسایل مورد نیاز ورزشکاران به آنها کمک
شده است.
بانوان اتومبیلران یزدی بر سکوهای قهرمانی
نایبرئیس بانوان هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان به استقبال بسیار
زیاد بانوان از این رشته ورزشی در استان اشاره میکند و میگوید: در این
رشته بانوان اتومبیلران قهرمان در استان و کشور دارای جایگاه ویژهای
هستند.«فاطمه قدرتاللهی» میافزاید: 5 بانوی اتومبیلران استان بهصورت
حرفه ای در این رشته فعالیت میکنند و تاکنون مدال های رنگارنگی کسب
کرده اند.وی با بیان اینکه بانوان یزدی برای حضور در این ورزش مشکلات
زیادی دارند، می گوید: برخی خانواده ها با پرداختن دخترانشان به این ورزش
مخالف هستند و این موضوع برای آنها مشکلاتی ایجاد کرده است.قدرتاللهی
ادامه میدهد: با توجه به اینکه این ورزش درآمد چندانی ندارد و معمولا
هزینه های آن بیشتر از درآمدش است، امکان ادامه این ورزش برای بانوان بدون
حمایت خانوادهها وجود ندارد. امیدواریم با فرهنگسازی بیشتر، امکان حضور
بیشتر بانوان یزدی در این ورزش فراهم شود.