فراهم شدن زمینه ثبت جهانی جنگل های ارس کوه بافق

عمرجنگل های ارس بافق در استان و جنوب شرق کشور بالای 2هزار سال تخمین زده شده است.
کد خبر: ۴۶۱۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵ 18 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛فرماندار بافق از فراهم شدن زمینه ثبت جهانی جنگل های ارس کوه بافق  به عنوان اثر طبیعی منحصر به فرد در این شهرستان خبرداد و گفت:عمرجنگل های ارس بافق در استان و جنوب شرق کشور بالای 2هزار سال تخمین زده شده است.
 
محمد زاده رحمانی به ویژگی های این زیستگاه طبیعی اشاره کرد و افزود :از نظر گیاه شناسی ارزش این جنگل ها به 2هزار سال می رسد و نهال تازه روییده شده آن مشاهده می شود.
 
وی گفت: درخت ارس یک گیاه باستانی و دیر زیست است که ارتفاع آن ها به  بیش از30 متر می رسد و زیستگاه آنها در ارتفاعات بالای 2هزار و 500متر مشاهده می شود.
 
فرماندار بافق جنگل های ارس را تنها ذخیره گاه جنگلی استان یزد در کوه های باجگان این شهرستان عنوان کرد و گفت:وسعت این جنگل ها بیش از 730هکتار است که عمر آنها بین 700تا 3هزار سال می رسد.
 
زاده رحمانی به کاربرد این درختان در گذشته اشاره کرد:در گذشته از چوب این درختان که ماندگاری بالایی دارند جهت پوشش سقف خانه ها استفاده می شد و در استان کرمان نیز چوب این گیاه معروف می باشد.
 
وی افزود:این گیاه از گونه های با ارزش و مقاوم در برابر بیماری و انگل می باشد و زاد و ولد آن از طریق بذر است.
 
فرماندار بافق به پیگیری به عمل آمده در اسفندماه سال گذشته در خصوص ثبت ملی این آثار طبیعی اشاره کرد:در اسفند ماه سال گذشته پرونده تکمیل و تحویل سازمان میراث فرهنگی کشور شده و به عنوان یک آثار طبیعی ثبت ملی و به استاندار استان یزد اعلام شده است.
 
زاده رحمانی گفت:در مرحله بعدی پیگیر هستیم که بیشتر در این خصوص مستند سازی و پرونده کامل تر شود و این زیستگاه منحصر به فرد به مراجع جهانی و نهاد های بین المللی معرفی شود.
 
وی افزود:با انتخاب یک مشاور توانا در این خصوص،زمینه ثبت جهانی شدن این اثر طبیعی فراهم می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار