هر جامعه و کشوری بدونشک دارای میراثی از گذشتگان خود است که از آنها به
عنوان یک هویت فرهنگی نام می برد و این تمدن و هویت فرهنگی غالبا در
قالب آداب و رسوم، گویشها و بناهای تاریخی خودنمایی کند.
امروز هر کشوری به پیشینه تاریخی و هویت فرهنگی خود میبالد و سعی دارد این
ارزش ها و هویت فرهنگی را به نسل آینده خود معرفی کند و کشور ما با
وجود تمدن غنی چند هزار ساله و تاریخ و معماری جذاب خود، از میراث
گرانبهایی در این حوزه بهرهمند است.
استان تاریخی و کهن یزد که این روزها در حال گام برداشتن به سمت جهانی شدن
است نیز از کلکسیون و میراث تاریخی ارزشمندی برخوردار است لذا مسئولان
میراث فرهنگی استان تلاش دارند که برنامهریزی و ثبت این آثار در فهرست
آثار ملی کشور، این امانت بزرگ را به نحو مطلوبی به نسل آینده منتقل کند.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این رابطه در قالب
تفاهم نامه ای با اداره کل آموزش و پرورش استان سعی در آشنایی نسل
جدید و نوجوانان استان با میراث فرهنگی، تاریخ و تمدن و ظرفیت های
گردشگری استان با عنوان طرح «همیار گردشگری» دارد.
علاقه نوجوانان یزدی به میراث فرهنگی استان
یک دانشآموز پایه ابتدایی یزد میگوید: افتخار میکنم در شهری زندگی
میکنم که از شهرهای مهم تاریخی کشور است و معماری بینظیر آن باعث جذب
گردشگران زیادی به شهرم می شود.
«علی قیومی» ادامه می دهد: آرزو دارم که روزی راهنمای گردشگری شوم و تا
بتوانم ظرفیت های گردشگری و بناهای تاریخی یزد را به گردشگران بیشتر
معرفی کنم.
یک دانشآموز سوم ابتدایی نیز با اشاره به این که علاقه زیادی به بازدید
از موزههای یزد دارد، میگوید: حجم زیاد دروس و تکالیف درسی باعث شده تا
تنها در ایام تعطیلات بتوانم با خانواده ام از دیدنیهای موزه های یزد
بازدید کنم.
«رضا محمدی» اضافه می کند: لازم است که مربیان و مسئولان مدارس در طول
ایام تحصیل برنامهای را برای بازدی از موزه های استان و شهرمان برای
دانشآموزان در نظر بگیرند تا بیشتر با دیدنیهای تاریخی استانمان آشنا
شویم.
لزوم آشنایی دانشآموزان با هویت فرهنگی خود
یکی از فعالان فرهنگی استان هم در گفت وگو با همشهری بیان میکند: وقتی
نوجوانی در مدرسه با مباحث فرهنگی و هویتی خود آشنا شود، دیگر دچار
بیهویتی نخواهد شد و باشناخت بیشتر درباره هویت و فرهنگ خود برای حفاظت و
نگهداری از این هویت تلاش خواهد کرد.
«محمد آراسته» میگوید: قطعاً شناخت دانشآموزان از مبانی تاریخی و
ظرفیتهای میراث فرهنگی شهرشان باعث می شود که با توجه بیشتری بناهای
تاریخی یزد را رصد کنند و نسبت به هر گونه تخریب یا تهدیدی در مورد این
بناها حساسیت بیشتری نشان دهند و برای حفظ آنها همت گمارده و حتی خود در
حفظ آنها نقشآفرینی کنند.
طرح همیار گردشگری برای حفظ میراث فرهنگی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان میگوید: میراث فرهنگی
برای مشارکت مردم و به ویژه نسل جدید، برنامههای فرهنگی متنوعی دارد و به
تازگی نیز در این رابطه در قالب تفاهم نامه ای که با آموزش و پرورش
امضا کرده است، تلاش دارد که دانش آموزان را به عنوان «همیار گردشگری»
آموزش داده و معرفی کند.
«فاطمه دانشیزدی» بیان میکند: این طرح با هدف آموزش و فرهنگ سازی در
مورد فرهنگ سفر و گردشگری مسئولانه و همچنین آشنایی نسل جوان و نوجوان با
آثار تاریخی و منابع فرهنگی و تمدن غنی این شهر، اجرا می شود.
به گفته وی، در فاز اول اجرای این طرح، 12 مدرسه و 28 دانش آموزان آموزش
خواهند دید و با صدور کارت به میراث فرهنگی معرفی میشوند.وی با بیان این
که یزد نخستین استانی است که این طرح فرهنگی را در مدارس و در بین
پایههای ابتدایی اجرایی میکند، اظهار می کند: امیدواریم با آشنایی
دانشآموزان با ظرفیتهای گردشگری و مباحث حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی و
ارزش های فرهنگی استان، شرایط ایجاد گردشگری پایدار و تربیت نسلی
مسئولیت پذیر در رابطه با گردشگری فراهم شود.
دانش یزدی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح از ظرفیتهای آموزشی
آموزش و پرورش استان برای تعلیم و تربیت نسل جدید با هویت فرهنگی و ملی
استفاده خواهد شد، میگوید: در حال حاضر بسترهای اجرای این طرح فراهم شده و
360 لباس و فرم ویژه برای دانش آموزان همیار گردشگری براساس طرح ارسالی
آموزش و پرورش در حال آمادهسازی است.
اجرای طرح «من یک موزه دار کوچکم» در یزد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام می کند: برای
آشنایی دانش آموزان و نوجوانان استان با موزه ها و اهمیت آنها، طرح «من
یک موزه دار کوچکم» همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در
استان اجرایی شد.
«فاطمه دانش یزدی» با بیان این که در این طرح کودکان با موزه داری و
اهمیت آن آشنا شدند، می گوید: آشنا کردن نسل جدید با تاریخ و میراث
گذشتگان و همچنین آموزش مسئولیت پذیری و فرهنگ شهروندی از اهداف مهم این
طرح است.
به گفته وی، این طرح با حضور 82 دانشآموز از مقطع سوم ابتدایی در موزه «آیینه و روشنایی» یزد اجرا شد.