نگارش فیلمنامه شاه اسماعیل در 70 قسمت

امام جمعه اردبیل گفت: فیلمنامه شاه اسماعیل به عنوان شاخص‌ترین و فاخرترین اثر سینمایی و تلویزیونی در 70 قسمت به قلم ارزشمند یکی از نویسندگان نگارش شده است.
کد خبر: ۳۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴ 18 May 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی صبح امروز در گرامیداشت روز موزه و هفته میراث فرهنگی در جمع تعدادی از کارکنان این مجموعه در اردبیل اظهار کرد: ما در برخی از مبادی تصوری دچار اشتباه و خطا شدیم به طوری که در حمله مغول به ایران آنها سعی کردند به تاراج آثار و میراث ارزشمند ما از جنوب کشور تا شمال کشورمان اقدام کنند به طوری که تصور مفاهیم شرعی به مانند زهد و تفهیم غلط آن سبب شد تا ترویج اندیشه‌های و مفاهیم غلط و نامناسبی را در جامعه شاهد باشیم.

وی ادامه داد: همین تصور غلط حتی در نظام غربی نیز از یک زن متشخص تنها با نگاه فریبایی به وی سبب شده است تا در جامعه بشری بسیاری از نگرش‌های غلط و نامطلوب را شاهد باشیم که این نگرش‌ها باید به گونه‌ای در جامعه اصلاح شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل اصلی‌ترین وظیفه میراث فرهنگی را اصلاح این تصورهای غلط و توجه به ارزشمندی آثار تاریخی و همچنین تبیین درست این آثار گران‌سنگ اعلام کرد و گفت: نگاه به میراث فرهنگی باید فراتر از نگاه به چند شی تاریخی و باستانی باشد چرا که مظاهر نبوغ یک ملت را می‌توان در این آثار تاریخی مشاهده کرد.

عاملی با انتقاد از برخی کشورها که مفاخر ارزشی و آثار و ابنیه‌های تاریخی ملت‌ها را به نام خود مصادره کرده و حتی به فکر تاریخ‌سازی برای خودشان هستند، بیان کرد: باید جلوی این خیانت‌های تاریخی با یکپارچه‌سازی هویت‌ها و آثار و ابنیه‌ها و میراث فرهنگی و تاریخی گرفته شود.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم تا تجلی معماری، هویتی و ساخت بناها و ابنیه‌های فرهنگی، هنری و دینی ما زبانزد عام و خاص بوده و یک هویت جدیدی از انقلاب اسلامی در آن متجلی باشد.

امام جمعه اردبیل وجود بیش از 700 نوع آداب در دین اسلام را یادآور شد و گفت: هر چند برخی از این آداب شکلی و مبتنی بر علم و عمل است اما باید در سلوک اجتماعی ما بخشی از این آداب همچون ازدواج با قداست مورد توجه قرار گیرد همانگونه که در برخی از استان‌ها نمونه‌هایی از این آداب و رسوم عقلانی و منطقی همراه با معنویت را مشاهده می‌کنیم.

عاملی یکی از این آثار ارزشمند و مکان‌های تاریخی را منطقه «شهریری» در مشگین‌شهر اعلام کرد و یادآور شد: هر وقت بنده به این منطقه سفر می‌کنم با مشاهده آثار تاریخی آن سیری زیبا و لذت‌بخش در تاریخ دارم و همواره به افکار گذشتگان فکر کرده و در آن تامل می‌کنم.

وی ضرورت معرفی آثار و ابنیه‌های تاریخی استان اردبیل با برگزاری نمایشگاه‌ها و جلوه‌هایی از هنر هنرمندان خلاق این استان را یادآور شد و عنوان کرد: کشور ترکیه هر وقت نمایشگاهی اعم از خط و نقاشی برگزار می‌کند در کنار یکی از آثار تاریخی این کار را انجام می‌دهد که خود می‌تواند نمودی از معرفی این آثار تاریخی ارزشمند باشد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به حضور علویان ترکیه در اردبیل و تمایل آنها برای ساخت خانه جمعی برای آنها اشاره کرد و یادآور شد: ما برای این گردشگران و مسافران خارجی می‌توانیم آثار ارزشمند تاریخی خود را به بهترین شکل معرفی کنیم.

عاملی به علاقمندی خود برای جمع‌آوری آثار خطی در کتابخانه‌ها و مساجد همچون جزوات قرآن کریم که به زیباترین شکل نگارش شده است اشاره کرد و ادامه داد: در قدم اول باید این مجموعه تلاش کند تا فرهنگ، تمدن و هویت منطقه‌ای، ملی و جهان اسلام را حفاظت کرده و در کنار آن به معرفی آنها اقدام کند.

وی با اظهار تاسف از وضعیت معیشت نامناسب کارکنان میراث فرهنگی و دریافت کم حقوق و مزایا برای مهندسان این حوزه تصریح کرد: قطعا باید مسئولان تلاش کنند تا نسبت به بهبود معیشت آنها اقدامی عملی و جدی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امام جمعه اردبیل در پایان سخنان خود به نگارش 70 قسمتی فیلمنامه شاه اسماعیل به شکل فوق‌العاده اشاره کرد و گفت: امیدواریم با ساخت این فیلم و سریال و پخش آن به صورت ملی بخشی از تاریخ و هویت اردبیل به دنیا معرفی شود که همه بدانند تا یک جوان 23 تا 30 ساله چگونه با عظمت روحی خود به یکپارچه‌سازی کشور همت کرده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار